برافروختن آتش برای کم خردان

نویسنده
نازنین کامدار

» حمله حامیان دولت به رضایی ادامه دارد

حملات جناح حامی دولت به محسن رضایی که پس از انتشار نامه وی خطاب به آیت الله خامنه ای آغاز شده همچنان ادامه دارد، تا جایی که برادر وی گفته است سردار رضایی تنها از بند “عقب نشینی موسوی در انکار دولت” حمایت کرده است. محسن رضایی در  نامه  ای که پس از انتشار هفدهمین بیانیه موسوی منتشرشد، این بیانیه را سرآغاز یک حرکت وحدت بخش خوانده بود.

انتقاد از نامه محسن رضایی به آیت الله خامنه ای دیروز از ناحیه دیگر چهره های جناح راست نیز شنیده شد و در برجسته ترین مورد، حبیب الله عسگر اولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به این نامه گفت:” تفریط آقای محسن رضایی این است که بیانیه موسوی را تغییر موضع معرفی کرد در صورتی که هیچ جای این بیانیه تغییر موضع نبود”.

عسگراولادی با وجود این انتقاد سعی کرد تا جایگاه میانه خود را حفظ کند و بدون اشاره به تیتر روزنامه کیهان از “افراط برخی افراد”سخن گفت و افزود: “برخی گفتند، که متن بیانیه‌ هفدهم موسوی را آمریکا تهیه کرده و فرستاده است و این افراط است زیرا خود آقای موسوی زیر آن را امضا کرده است”.

عسگراولادی درحالی به انتقاد همزمان از محسن رضایی و حسین شریعتمداری پرداخته که کفه انتقادات به محسن رضایی در میان راستگرایان حامی دولت بسیار سنگین تر است تا حدی که روح الله حسینیان، از مدافعان اصلی دولت در مجلس، در فردای روز انتشار نامه رضایی گفته بود: “بیانیه موسوی و نامه رضایی از یک مرکز واحد صادر می شوند”.

او اولین چهره افراطی ای بود که در گفت و گو با خبرگزاری فارس، حمله به محسن رضایی را آغاز کرد.تحلیل حسینیان از نامه رضایی، ساعاتی بعد به شکل سرمقاله حسین شریعتمداری در کیهان بازتاب یافت و اینبار این نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان بود که نوشت: “نامه و بیانیه رضایی و موسوی، دو روی یک سکه اند”.

شریعتمداری در آن سرمقاله محسن رضایی را “کم دانش”، “فریب خورده” و “عقب مانده سیاسی” توصیف کرد و با اشاره به اینکه وی امکان دیدار هر لحظه با آیت الله خامنه ای  را دارد، انتشار سرگشاده این نامه را دلیلی بر فریب خوردن وی از سوی “سران فتنه” دانست.

کیهان در فردای آن روز هم در تیتر اصلی خود نامه میرحسین را “رونویسی از روی دست سیا و موساد” خواند تا به هر نحو ممکن امکان تعامل بر سر مفاد پنج گانه موسوی را مسدود کرده باشد.

اما در کنار کیهان و حسینیان که شدیدترین انتقاد ها را به محسن رضایی در روزهای گذشته کرده اند، چهار تشکل بسیجی و امنیتی مستقر در دانشگاه ها (بسیج دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت طیف شیراز، جنبش عدالتخواه و اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل) در بیانیه ای که سایت های رجانیوز ـ نزدیک به دولت ـ و فارس ـ نزدیک به نهادهای امنیتی، نظامی ـ آنرا بازتاب دادند پیشنهاد رضایی به آیت الله خامنه ای را “وشاندن جام زهری دوباره” تعبیر و اعلام کردند که اجازه خوراندن آن به رهبری رانخواهند داد.

این تشکل های امنیتی خطاب به رضایی نوشته اند: “اجازه نخواهیم داد عده ای با غرض ورزی ها یا خوش خدمتی ها، چاپلوسی ها و یا دلسوزی های غیر حرفه ای خود به عالم سیاست و کشور داری بازگردند و چنانچه به صرف نادانی این روند را ادامه دهند، این بار آتشی خواهیم افروخت که دامان تمامی این کم خردان را هم فرا بگیرد”.

 سایت رجا نیوز نیز دیروز نامه ای را با امضای 162 نفر منتشر کرد که تیتر آن چنین انتخاب شده بود: “ کدام سرباز اینچنین جسورانه با فرمانده مکاتبه می‌کند؟”

در نامه این افراد که رجا نیوز آنها را “اعضاء جامعه علمی کشور و دوستان سابق محسن رضایی” معرفی می کند آمده است: “در این نامه شما خود را سرباز مردم و ولایت قلمداد کرده‌اید، از شما سئوال می‌کنیم کدام سرباز را سراغ دارید که این چنین جسورانه با فرمانده خود مکاتبه کند و متن آن را در رسانه‌های عمومی به اطلاع دنیا برساند؛ شما با این روش چه انگیزه‌ای را دنبال می‌کنید؟ اگر عنوان انتهای نامه را صادقانه نوشتید پس چرا محتوای نامه و ارسال آن برخلاف ادعای آخر نامه است؟”

یک کارشناس سیاسی در این مورد به روز می گوید: “هجمه بی سابقه به محسن رضایی به واسطه سمت وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. حامیان دولت فکر می کنند وی با انتشار این نامه سعی در احیای نقش هاشمی رفسنجانی برای مصالحه طرفین داشته است.”

او می افزاید: “از آنجایی که برخی از مفاد نامه موسوی شباهت زیادی به شروط هاشمی رفسنجانی در خطبه های نمازجمعه تیرماه گذشته دارد و از دیگر سو این بیانیه با استقبال محسن رضایی، که هم دبیر مجمع تشخیص مصلحت و هم از چهره های نزدیک به هاشمی است، رو به رو شده، جناح حامی دولت از ایجاد فرصت نقش آفرینی مجدد برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نگران شده و به همین دلیل نیز حملات بی سابقه ای را به محسن رضایی  آغاز کرده است”.

اما به هر حال آتش توپخانه حامیان دولت چنان سنگین بوده که امیدوار رضایی، نماینده مجلس و برادر سردار محسن رضایی با انتشار نامه ای خطاب به حسین شریعتمداری، به دفاع از مواضع برادرش پرداخته و ضمن دعوت چهره های افراطی به “حفظ خونسردی”، نشانه های یک عقب نشینی آرام را نیز بروز داده است: “نامه آقای رضایی هیچ ارتباطی با بیانیه آقای میر حسین موسوی ندارد بلکه از تنها بند جدید پیشنهادات ایشان مبنی بر عدم انکار دولت آقای احمدی نژاد که عقب نشینی واضح از مواضع قبلی ایشان می باشد برای جداسازی معترضین از ضد انقلاب و جذب حداکثری استفاده کرده است و گرنه انتقاداتی که به متن بیانیه ایشان دارند را طرح می کردند و ممکن هم هست در فضای مناسبی این کار را بکنند”.