جان کری، در مذاکرات هسته‌ای

نویسنده
تلگراف

» گزارش تلگراف از مقدمات توافق ایران و ۵+۱

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه خبر داد، جان کری آخر این هفته برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی به وین سفر خواهد کرد. ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای گفت: “وزیرخارجه، میزان اراده ایران را برای برداشتن قدم‌های قابل تایید و معتبری که بر بیانات علنی این کشور در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای صحه بگذارد، اندازه‌گیری خواهد کرد.”

ایران و شش قدرت جهانی، قصد دارند برای پایان بخشیدن به بن‌بست ده‌ساله پرونده هسته‌ای این کشور تا ۲۰ ژوئیه به توافق درازمدت دست یابند. بسیاری از دیپلمات‌ها و تحلیلگران با توجه به شکاف عمیق بین مواضع مذاکره‌کنندگان اعتقاد دارند که این مهلت باید تمدید شود.

یک مقام ارشد غربی گفت، قرار است جان کری روز یکشنبه با همتایان خود مذاکرات دوجانبه داشته باشد.

یک منبع دیپلماتیک فرانسه گفت، لوران فابیوس وزیر خارجه این کشور روز یکشنبه به این مذاکرات می‌پیوندد.

اوایل این هفته، دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات گفتند، ممکن است وزاری خارجه در مدت حضور در وین، در مورد شرایط تمدید مهلت مذاکره‌ کنند.

مذاکرات هفته گذشته بدون نشانی از پیشرفت چشمگیر درباره موارد اصلی، از جمله غنی‌سازی اورانیوم، طول مدت توافق و سرعت برداشته شدن تحریم‌ها، ادامه یافت.

مقامات غربی می‌گویند، با توجه به اختلافات قابل توجه بین طرفین، در مورد آینده برنامه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، بعید است وزرای خارجه در وین به توافق برسند.

یک دیپلمات دیگر غربی گفت: “مذکرات پیش می‌رود اما هنوز شکاف عمیقی وجود دارد که باید کمتر شود. این چیزی است که در روزهای آینده باید اتفاق بیفتد.”

مقامات فرانسوی گفته‌اند که آقای فابیوس مایل نبود تا نزدیکی مهلت ۲۰ ژوئیه به وین برود، مگر این‌که پیشرفت عمده‌ای صورت بگیرد.

“اختلافات عمده‌ای باقی مانده و احساس می‌شد با توجه به حجم کار باقیمانده، اواسط ژوئیه بسیار زود است، اما از آغاز هفته بعضی از قدرت‌ها می‌خواستند که وزرا با هم دیدار کنند.”

وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، دور جاری مذاکرات سخت بوده اما ابراز امیدواری کرد که احتمال دستیابی به توافق تا مهلت (۲۰ ژوئیه) وجود دارد.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی روسی در کنفرانس خبری گفت: “مذاکرات سخت است، اما پیشرفت‌هایی صورت می‌گیرد. ما امیدواریم به رغم تمام مشکلات، متن نهایی توافق را تا ۲۰ ژوئیه تهیه کنیم.”

رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه گفت، ایران نیاز دارد که توان غنی‌سازی اورانیوم خود را در دراز مدت افزایش دهد، که نشان‌دهنده شکاف بین مواضع طرفین در مذاکرات است، اما در ضمن اشاره به امکان انعطاف در کوتاه‌مدت نیز داشت.

منبع: تلگراف، 11 ژوئیه