سیزدهمین وبلاگ‌نویس حامی دولت بازداشت شد

نویسنده
حسین محمدی

» به علت انتقاد از برادران لاریجانی

با بازداشت یکی دیگر از وبلاگ‌نویسان حامی محمود احمدی‌نژاد٬ تعداد بازداشت‌شدگان منتقد علی لاریجانی در ماه‌های گذشته٬ به ۱۳ نفر رسید تا حامیان رییس دولت حملات تندی را علیه قوه‌قضاییه و علی لاریجانی تدارک ببینند.

احمد شریعت٬ نویسنده‌ی وبلاگ ندایی از درون - که از جمله حامیان محمود احمدی‌نژاد است - با شکایت مدعی‌العموم و به دلیل برخی مطالب منتشر شده در وبلاگ‌اش بازداشت و برای آزادی وی وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی تعیین شده است. هنوز مشخص نیست که وی به دلیل کدام نوشته‌ی وبلاگش بازداشت شده٬ اما در ماه‌های گذشته او چندین بار به انتقاد از اصول‌گرایان٬ روسای قوای مقننه و مجریه و همچنین روند مذاکرات هسته‌ای پرداخته بود. با این حال گفته شده است که علی‌اکبر جوان‌فکر٬ مشاور احمدی‌نژاد و مدیر موسسه مطبوعاتی ایران٬ برای پیگیری وضعیت شریعت به دادسرا مراجعه کرده است.

در روزهای گذشته وب‌سایت شبکه خبری ایران - که وابسته به موسسه ایران است - اقدام به پوشش اخبار بازداشت شریعت و همچنین واکنش‌ها به این بازداشت کرده است.

احمد شریعت مطلبی را در وبلاگ خود منتشر کرده و براساس آن مدعی شده بود که هاشمی‌رفسنجانی با همراهی برخی از اصول‌گرایان ـ- از جمله لاریجانی و محسن رضایی -ـ عنان مذاکرات هسته‌ای را به دست گرفته و تیم احمدی‌نژاد را کنار گذاشته است. خلاصه‌ای از این مطلب برای نخستین بار در روزنامه ایران منتشر شده بود.

این ماجرا مورد اشاره برخی از حامیان احمدی‌نژاد نیز قرار گرفته است. یکی از آن‌ها بازداشت شریعت را به دلیل “ساکت کردن و خاموش نمودن نیروهای عدالت طلب و روشنگر از سوی قدرت‌طلبان” دانسته و دیگری نیز نوشته است که قوه‌قضاییه و دیگر اصول‌گرایان مخالف احمدی‌نژاد “از ترس برملا شدن اسرار خود اقدام به فیلتر وبلاگ‌های” حامی احمدی‌نژاد و بازداشت نویسندگان آن کرده‌اند.

هفته گذشته نیز امیرحسن سقا٬ نویسنده وبلاگ همسه به دلیل نوشتن یادداشتی در انتقاد از برادران لاریجانی در وبلاگ خود بازداشت شده و وبلاگ وی نیز از دسترس خارج شده است.

درهمین حال وبلاگ نویسان حامی احمدی‌نژاد٬ که برخی از آن‌ها از جمله “مشاوران جوان” نهاد ریاست جمهوری هستند٬ واکنش‌های تندی نسبت به این روند داشته‌اند.

آن‌ها بازداشت شریعت را تاوان حمایت از احمدی‌نژاد دانسته و نوشته‌اند: “این دستگیری‌ها نشانه هستند٬ نشانه عملی شدن تفکری است که علناً اعلام کرده گفتمان احمدی‌نژاد باید حذف شود”.

یک وبلاگ‌نویس دیگر نیز اصول‌گرایان مخالف احمدی‌نژاد را “قدرت‌طلبان منافق” نام نهاده که “برای بازپس گیری دنیای از دست رفته شان.. به شدت در حال حمله اند و فضا را برای عدالت طلبان بسیار تنگ و اختناق آور کرده اند به طوریکه رئیس جمهور مملکت میگوید برای خدمت رسانی و آبادانی کشور از شدت فشارها و حملات ممکن است به سینه خیز رفتن هم بیفتد، دیگر وضعیت بقیه نیروها روشن است”.

در همین حال سایت “افسران جوان جنگ نرم” بازداشت برخی از این نویسندگان را “اقدام قوه قضاییه در سروسامان دهی این افراد” دانسته و با مبهم خواندن دلایل بازداشت شریعت٬ آن را “مظلوم سازی گروهی انحرافی” دانسته است.

این سایت همچنین با اشاره به ادعای نزدیکان احمد شریعت مبنی بر عدم قدرت مالی برای تامین وثیقه ۱۰۰ میلیونی٬ نوشته است: “آیا تهیه سند ۱۰۰ میلیونی برای جریانی که در اختلاسی به وسعت ۳هزار میلیارد دست داشته اند خیلی سخت است؟”

هفته‌ی گذشته خبر صدور حکم حبس برای امیرحسین ثابتی٬ یکی دیگر از فعالان بسیج دانشجویی به دلیل انتقاد ازلاریجانی با واکنش اصول‌گرایان روبه‌رو شده بود.

ثابتی هم‌زمان با درگیری‌ها پیرامون بحث دانشگاه آزاد در محافل سیاسی٬‌ در یادداشتی علی لاریجانی را “جاسبی‌گرا” نامیده بود که به همین دلیل به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.

صدور حکم ثابتی با واکنش تند تشکل‌ها و افراد اصول‌گرا روبه‌رو شده است. از آن جمله٬ محمدرضا آشتیانی٬ نماینده قم٬ در این زمینه گفته بود: “ما در این خصوص گفتگوهایی با آقای علی لاریجانی خواهیم داشت که با پیگیری ایشان و درخواست از رئیس قوه قضائیه حکم صادره لغو شود”.

در تحولی دیگر٬ نزدیک به ۱۰۰ دانشجوی بسیجی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی٬ ضمن انتقاد از برخورد با منتقدان لاریجانی٬ نام ۱۲ نفر از هم‌فکران خود را منتشر کردند که به دلیل انتقاد از برادران لاریجانی٬ به دادگاه احضار شده‌اند.

این افراد از صالح مفتاح، حسین قدیانی، سعید ذاکری، میثم نیلی، احمد قدیری ابیانه، ابراهیم کشاورزیان، مهدی صاحبی، علی خضریان، محمد حسین همتی ن‍ژاد و محمد رضا نقدی به عنوان افرادی نام برده‌اند که یا دادگاهی شده‌اند یا در انتظار تشکیل دادگاه هستند.

در هفته‌های گذشته نیز سایت الف - متعلق به احمد توکلی - به دلیل انتشار کامنت‌ در مطلبی که درباره‌ی لزوم پاسخ‌گویی برادران لاریجانی نسبت به “زمین‌خواری” نوشته بود٬ فیلتر شده بود.

این برای نخستین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. پیش از این برخی از سایت‌های اصول‌گرا - هم‌چون تریبون مستضعفین٬ صراط‌ نیوز٬ عماریون و ۵۹۸ - به دلیل انتشار مطالب انتقادی علیه علی و صادق لاریجانی٬ از دسترس خارج شده بودند. برخی از این سایت‌ها با سپردن تعهدی مبنی بر این‌که علیه “برخی از سران قوا مطلبی منتشر نکنند”٬ رفع فیلتر شده بودند.

همان زمان اما محمدصالح مفتاح٬ مدیر سایت تریبون مستضعفین٬ نوشته بود که نوشتن مطلب انتقادی از برادران لاریجانی که در راس قوه های قضائیه و مقننه حضور دارند، ممنوع شده است و سایت هایی که اقدام به درج چنین مطالبی می کنند، فیلتر می شوند. وی اضافه کرده بود: “به همه سایت‌ها تذکر داده شده است اگر این مسیر را دنبال کنند فیلتر می‌شوند”.

پس از روی کار آمدن صادق لاریجانی در قوه‌قضاییه٬ برادران لاریجانی٬ در مقابل انتقادهایی که از آن‌ها می‌شود٬ به شدت واکنش نشان داده‌اند. به خصوص انتقاداتی که از سوی رسانه‌های اصول‌گرا اتفاق می‌افتد.

هفته گذشته خبرگزاری فارس نوشته بود که محمدحسن روزی‌طلب - که از وی به عنوان یکی از “افسران جنگ نرم” نام برده می‌شود - به زودی به دلیل انتقاد از علی لاریجانی دادگاهی خواهد شد. وی گفته بود: “بنده بدون اینکه از آقایان لاریجانی اسم ببرم از روند برخورد با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلام همچنین فیلترینگ سایت‌های ۵۹۸ و بی‌باک انتقاد کرده بودم”.

از دیگر افرادی که پیش از این به دلیل انتقاد از علی لاریجانی بازداشت شده بود محمد سعید ذاکری٬ دبیر سیاسی هفته‌نامه‌ی ۹ دی - متعلق به حمید رسایی٬ از حامیان محمود احمدی‌نژاد - بود. وی پس از انتشار یادداشتی در این هفته‌نامه در انتقاد از علی لاریجانی٬ بازداشت و مدتی را در سلول انفرادی به سر برد.

در زمان انتخابات مجلس نیز ۴ عضو بسیج دانشجویی به دلیل آن‌چه که “اخلال و اغتشاش‌گری در مراسم سخنرانی لاریجانی” نامیده شده بود٬ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

اصول گرایان پیش ازاین بارها نسبت به این روند قوه‌قضاییه انتقاد کرده و نسبت به ممنوعیت انتقاد از لاریجانی اعتراض کرده‌ بودند. آن‌ها لاریجانی را متهم کرده بودند که تحمل انتقاد را ندارد.

در ماه‌های گذشته همچنین اسنادی درباره‌ی زمین‌خواری برادران لاریجانی منتشر شده بود. برادران لاریجانی همگی این اتهام‌ها را تکذیب کردند٬ اما صادق لاریجانی به تازگی اعلام کرده است که پرونده‌ی برادرش در قوه‌قضاییه در حال رسیدگی است.