ادبیات احمدی نژاد وهن اسلام وایران است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» توکلی:

یکی از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت در نامه ای انتقادی خطاب به محمود احمدی نژاد  با زیر سئوال بردن آنچه تاکید های “بی جای”رئیس دولت بر واژه های ایران و ایرانی خوانده است او را متهم به “نژاد پرستی” کرد.

“لطفا برای مردم، به ویژه نیروهای حزب‌الهی و بسیجی توضیح دهید که این ایرانی گری در کجای برنامه روشن شما قرار دارد؟ آیا این ادامه بزرگ کردن منشور کوروش و رونمایی از آن با حضور رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، رئیس دفترش و سفیر انگلستان است؟ آیا پرده‌ دیگری از جداسازی مکتب ایرانی از مکتب اسلامی است؟ یا مقدمه «منشور نوروز» است؟ دعوت از 12 رئیس جمهور و انجام مراسم ویژه در تخت جمشید از ابتکارات کیست؟ این مراسم یادآور جشن‌هایی در رژیم گذشته نیست؟ “

این سئوالات و چند سئوال دیگر را احمد توکلی، نماینده مجلس  جمهوری اسلامی روز سه شنبه 10 اسفند در نامه ای شدید الحن خطاب به محمود احمدی نژاد مطرح کرده است.

 

تاکیدی ابزاری از سر قصد

توکلی نامه شدید الحن خود را که ابتدا در سایت “الف” منتشر شد اینگونه آغاز کرده است: “اخیراً در سخنرانی‌ها و گفتگوهای تلویزیونی جنابعالی گرایش جدیدی آشکار شده است که از جهات گوناگون سئوال برانگیز و در خور توجه است. ضرورت این توجه از حیث مقام ریاست جمهوری است که اکنون مسئولیت آن به دوش شماست. منظورم اصرار شما  به حرف های ملی گرایانه ای است که ابزاری بودن آن بر هر اهل نظری آشکار است و غیراسلامی بودن آن نیز. این ادبیات شما هم وهن اسلام است و هم وهن تمدن ایران.”

این نماینده منتقد مجلس که مسئولیت های مختلفی در جمهوری اسلامی به عهده داشته با اشاره به  گفتگوی مستقیم تلویزیونی شب سه‌شنبه، 26بهمن می گوید: “حدود یک ساعت آن به سخنان جنابعالی اختصاص داشت بیش از 45 بار از کلمه ایران، ایرانی و ایرانیان، به جا و نابجا، استفاده کردید.”

به گفته آقای توکلی “این وضع” در سخنرانی رئیس دولت در همایش “نقش فناوری های نوین در زندگی انسان برای تحقق صلح و سعادت در30بهمن ” در کیش هم تکرار شده است.

او با انتقاد از خودداری از استفاده از کلمه “اسلام” در این سخنرانی ها گفته است: “برای تکرار کلمه ایران تعمدی در کار است و در نگفتن اسلام نیز قصدی تعقیب میشود.”

این نماینده اصولگرای مجلس با متهم کردن  محمود احمدی نژاد به “تحریف تاریخ”  و ارائه مصادیقی از این سخنرانی ها گرایش وی را  “نژاد پرستانه” توصیف می کند و می گوید: “در هر دو مطلب مذکور چنان است که از برخی جملات شما بوی نژادپرستی می‌آید.”

 

سخنان دراویش دکاندار

ماجرای “مکتب ایرانی” و “مکتب اسلامی” از آنجا آغاز شد که سال گذشته اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، در همایش ایرانیان خارج از کشور گفت: “از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد، اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.”

این اظهارات واکنش های شدیدی در میان اصولگرایان دولت احمدی نژاد و مقامات بالای حکومتی به دنبال داشت اما در نهایت محمود احمدی نژاد از اظهارات رئیس دفتر خود دفاع کرد و انتقادات وارد بر او را “غیر عادی” دانست.

احمد توکلی که از همان ابتدا یکی از منتقدان  بحث “مکتب ایرانی” بود اینک در نامه خود با یادآوری اظهارات محمود احمدی نژاد در مورد تحولات اخیر در برخی از کشورهای مسلمان عربی، از تاکید مجدد رئیس دولت بر واژه ایران انتقاد می کند و می گوید: “درست در وضعیتی که تمامی مردم منطقه از شمال آفریقا تا یمن و کشورهای همسایه، با فصل مشترک اسلامیت علیه دست نشاندگان غرب قیام کرده‌اند، حق این است که رئیس جمهورِ جمهوری اسلامی ایران بر اسلامیت -ـ که واقعیت هم دارد-ـ  تاکید بورزد نه آنکه با تاکید بر ایرانی‌گری که بخشی از آن نیز گزافه و غیر واقعی است، فرصت بزرگ ارتقاء مصالح جمهوری اسلامی و مصالح کلی کشورهای مسلمانان را فرو گذارد.”

او با “منحط” خواندن “ملی گرایی” در سطح جهان و انتقاد از ملی گرایی برخی از کشورهای غیر اسلامی تاکید بر آن را نیز در ایران باعث “تفرقه” دانسته و یادآوری کرده است: “به یاد دارید که اولین کسانیکه با ابزار ایرانی‌گری قصد داشتند نفوذ سیاسی بخرند حزب مشارکتی ها بودند که با شعار «ایران برای ایرانیان» به میدان انتخابات آمدند. حتماً به خاطر دارید که این حرکت اصلاح‌طلبان به تعصبات قومی دامن زد. تعصباتی که ریشه شیطانی دارد و عامل تفرقه در ایران است.”

سخنگوی دولت محمد علی رجایی و وزیر کار و امور اجتماعی مستعفی کابینه اول میرحسین موسوی پس از طرح این موضوعات در نامه خود خطاب به محمود احمدی نژاد نوشته است: “این سخنان شما به سخن دراویش دکاندار بیشتر شبیه است تا رئیس جمهور یک کشور انقلابی و سوگند خورده به قانون اساسی‌ای که در اصل دوم آن مبارزه باسلطه‌گری و سلطه‌پذیری را در داخل و عرصه جهانی یک راه استراتژیک شمرده است. اگر شما همه 75 میلیون نفر از جمعیت ایران را دوست دارید پس توّلی و تبـّری چه می‌شود؟”

 

عرق شرم بر پیشانی ملت

این اولین بار نیست که محمود احمدی نژاد به خاطر آنچه احمد توکلی “نژاد پرستی” و “ملی گرایی” خوانده است مورد انتقاد قرار میگرد. علاوه بر ماجرای “مکتب ایرانی”، بسیاری از اصولگرایان گفته های وی در تمجید از کورش، شاه هخامنشی را نیز به باد انتقاد گرفته و با “شرم آور” خواندن این اظهارات، آن را سبب سرخوردگی “طرفداران متدین” احمدی نژاد دانسته اند.این در حالیست که منتقدان حکومت هم این سخنان را عوام فریبی و برای رسیدن به مقاصد سیاسی دانسته اند.

رئیس جمهوری اسلامی در شهریور ماه در مصاحبه ای زنده با شبکه خبر تلویزیون با تمجید از عدالت کوروش گفته بود: “به گفته کارشناسان دنیا دو مدیریت دارد، یکی آمریکایی که شکست خورد و امتحان خود را پس داده است و حال می پرسید مدیریت ایرانی چگونه است؛ که ما می گوییم نمونه ای از آن این منشور و ارزش های والای اسلامی است.”

حسین شریعتمداری سردبیر روزنامه اصولگرای کیهان در سرمقاله روز دوشنبه ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) این روزنامه، از این گفته های او در جایگاه رئیس جمهور انتقاد کرد و نوشت: “جناب احمدی نژاد از منشور کوروش چه انتظاری دارند که آن را به جای اسلام عزیز می گذارند و عرق شرم بر پیشانی ملت پاکباخته و ایران دوست می نشانند؟”

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز یکشنبه ۲۸ شهریور در شهر اصفهان “برجسته کردن” شخصیت کوروش از سوی  احمدی نژاد را “اشتباه” توصیف کرد و گفت: “کوروش و شاه عباس همه شخصیت هایی هستند که در زمان خود اقداماتی انجام دادند. نه باید خیلی منفی صحبت کرد و نه آن را برجسته کرد. مقصودشان از این برجستگی چیست؟”

علی مطهری دیگر نماینده منتقد و اصولگرای مجلس نیز همزمان در نامه ای سرگشاده در واکنش به تاکید های احمدی نژاد بر مکتب ایرانی نوشت: “سخنان جناب عالی در مصاحبه زنده با شبکه خبر سیما در روز جمعه ۲۶ شهریور در واقع تبیین دوباره تز مکتب ایران به جای مکتب اسلام بود و حاکی از آن است که اجرای این تز یک برنامه طراحی شده به وسیله آقای مشایی و جناب عالی برای جمهوری اسلامی است.”

او برنامه هایی همچون “چفیه انداختن بر دوش کوروش نمادین” را  که در مراسم رونمایی منشور کوروش در تهران به وسیله احمدی نژاد انجام شده بود، شاهدی برای ادعایش دانست.