آیا ایستگاه بعدی اسراییل است؟

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» تحلیل آی ۲۴ نیوز

ران بن یشای

حملاتی که توسط رییس جمهور سوریه، بشاراسد، به همراه حزب الله و نیروهای ایرانی در جنوب دمشق به سوی مرزهای اسراییل انجام شد، درواقع به هدف آرام کردن بخشی از فشار شورشیان بر پایتخت تحت محاصره بوده است.

اسد از سال ها پیش در تلاش بود تا یگان های شورشی را ریشه کن و از اتحاد فراکسیون های اسلام گرا، به ویژه جبهة النصرة که در شهر درعا در نزدیکی مرز اردن و بلندی های جولان مستقر شده، جلوگیری کند.

ارتش سوریه حداقل سه بار بدون موفقیت تلاش کرده تا مسیر اصلی میان دمشق و درعا و همچنین بخش سوری بلندی های جولان را بازپس گیرد.

نیروهای حکومتی حتی از کمک مشاوران روسی و ایرانی نیز بهره مند شدند که تماماً بیهوده بوده. درعا همچنان به عنوان مقر جبهه النصره شناخته می شود و این درحالی است که گروه های مختلف شورشیان اسلام گرا بلندی های جولان را تسخیر کرده اند.

هدف اسد این است که شورشیان اسلام گرا را از دمشق دور سازد و به ویژه مسیرهای لجستیکی را که برای تأمین تجهیزات و آذوقه میان اردن و درعا به کار می روند قطع کند. در غرب و در نزدیکی مرز اسراییل نیز ارتش حکومت سوریه به دنبال به دست گرفتن کنترل مناطقی است که می توانند به عنوان پایگاهی برای بمباران مواضع شورشیان به کار روند.

حکومت و متحدانش [ایران و حزب الله] از ضعف کنونی شورشیان سود برده اند؛ آنها مجبور شده اند که بخش اعظم انرژی خود را وقف حفاظت از غیرنظامیان در روستاهای تسخیر شده، به ویژه در زمستان شدید امسال، کنند.

به گفته مقامات اسراییلی، این کشور به لطف سازش با شورشیان اسلام گرا توانسته “منطقه حفاظت شده”ای را در بخش سوری جولان برقرار سازد. حزب الله ازطریق رسانه های خود به بحث پیرامون این موضوع پرداخته که اسراییل همان نوع منطقه ای را ایجاد کرده که طی سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در جنوب لبنان ایجاد کرده بود.

با این حال، وزیر دفاع اسراییل، موشه یالون، اخیراً در مصاحبه ای با هارتص اعلام کرده که اسراییل در بلندی های جولان در سوریه روابط خوبی با سازمان های میانه رو دارد و حتی برایشان کمک های بشردوستانه تأمین می کرده است.

حزب الله نیز به نوبه خود خواستار گشودن جبهه ای علیه اسراییل از طرف بلندی های جولان است، زیرا به خوبی می داند که حمله به دولت یهود از پایگاه های خودش در لبنان باعث وقوع جنگی می شود که نه حزب الله و نه رؤسای ایرانی اش درحال حاضر خواهان آن نیستند.

درحال حاضر حکومت سوریه پیشروی چندانی در جنوب انجام نداده. پیکارجویان سوری بی شک توانسته اند بخش هایی از مسیر درعا-دمشق و همچنین چندین مقر شورشی را در هر دو سو از آن خود کنند، ولی علی رغم مداخله مستقیم مشاوران ایرانی در نبردها، درعا همچنان تحت کنترل جبهه النصره قرار دارد.

ولی اگر حکومت سوریه و نیروهای حزب الله که مورد حمایت ایران قرار دارند، بتوانند کل جولان سوریه را به تسخیر خود درآورند، هدف استراتژیک بعدی ایجاد یک زیرساخت جدید برای به راه انداختن جبهه دیگری علیه اسراییل است. البته درحال حاضر، چنین موضوعی در دستور کار نیست.

منبع: آی ۲۴ نیوز، ۱۴ فوریه