جراحی میرحسین موسوی توسط وزیر بهداشت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» منابع روز خبر دادند:

اطلاعات تایید شده‌ای که به “روز” رسیده، حکایت از آن دارد که عمل جراحی اخیر چشم میرحسین موسوی، توسط حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت روحانی انجام شده.

آن‌گونه که کلمه، وب‌سایت نزدیک به میرحسین موسوی نوشته بود، وی ابتدای هفته جاری مورد عمل جراحی چشم قرار گرفت. کلمه در خبر خود اشاره‌ای به مشکل موسوی یا نام پرشک معالج وی نکرده اما اطلاعات رسیده به “روز” حکایت از آن دارد که این عمل توسط وزیر بهداشت دولت روحانی انجام شده است.

ابتدای ماه جاری علی شکوری‌راد، عضو جبهه مشارکت، در گفت‌وگویی با ایلنا، خبر داده بود که حسن روحانی، وزیر بهداشت دولت خود را “مامور رسیدگی به امور پزشکی و سلامت” میرحسین موسوی، مهدی کروبی وزهرا رهنورد کرده و هاشمی نیز - به گفته شکوری‌راد - “به شکل جدی به این موضوع ورود کرده است”.

گرچه نوع بیماری موسوی اعلام نشده، اما گمان می‌رود با توجه به زمان عمل جراحی و همچنین مرخص شدن سریع موسوی از بیمارستان، وی مبتلا به “آب مروارید” بوده که بیماری شایعی در میان افرادی با سن و سال موسوی است. با این حال هنوز هیچ اطلاعاتی درباره بیماری موسوی منتشر نشده. وب‌سایت کلمه همچنین نوشت که موسوی و رهنورد پس از انجام عمل جراحی “به محل حصر خود بازگشتند”.

گفته می‌شود فرزندان موسوی و رهنورد، از اعزام پدر خود برای انجام عمل جراحی بی‌خبر بوده‌اند. آن‌ها همچنین - تا زمان نوشته شدن این گزارش - امکان ملاقات با پدرو مادر خود را نیافته اند.

نرگس موسوی در صفحه‌ی توییتر خود، با اشاره به عمل جراحی چشمان پدر خود، نوشت که این عمل جراحی “دیرتر از زمان مشخص شده” و “به دور از خانواده و اطلاع فرزندان” انجام شده و از سوی دیگر هنوز اقدامی برای “درمان چشم” زهرا رهنورد انجام نشده است.

دیگر فرزند موسوی نیز در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت: “باز هم بی ما بردن و بی‌خبر و مادر هم در نوبت عمل کجا و کی”؟

طی ماه‌های گذشته، نزدیکان این دو، بارها نسبت به وضعیت جسمی زهرا رهنورد هشدار داده‌اند. رهنورد علاوه بر مشکل در چشم، دچار مشکلاتی نظیر فشار خون و لرزش دست نیز شده. گفته می‌شود مراقبت‌های پزشکی از رهنورد، حتی کمتر از موسوی است.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از ۲۵بهمن ماه سال ۸۹ و در پی دعوت به برگزاری تظاهرات در حمایت از اعتراض‌های مردم تونس و مصر، در حصر قرار گرفتند.

طی سال‌های گذشته بارها اخباری درباره وضعیت جسمانی این سه تن منتشر شده. علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مجلس، پاییز گذشته در این‌باره گفته بود: “از اعضای خانواده این افراد شنیدم وضع جسمانی آقایان موسوی و کروبی خوب نیست. در این صورت اگر اتفاقی برای آن‌ها بیفتد، برای نظام هزینه خواهد داشت”.

چندی پیش سایت کلمه نوشته بود که شرایط حصر موسوی و رهنورد سخت‌تر شده و ماموران امنیتی، محدودیت‌های آن‌ها را بیشتر کرده‌اند. تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، سال گذشته گفته بود که مراقبت از این سه تن در حصر، به عهده ماموران وزارت اطلاعات دولت روحانی است.

از زمان روی کار آمدن دولت روحانی، بارها امیدواری‌هایی درباره امکان رفع حصر این سه تن به وجود آمده که هرگز به وقوع نپیوسته است.

روحانی چه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و چه پس از رسیدن به این مقام، وعده‌هایی درباره رفع حصر و آزادی این سه تن داد، اما این وعده‌ها تحقق پیدا نکرد.

رسانه‌های اصول‌گرا چند هفته پیش، با اشاره به اینکه بحث حصر توسط شورای عالی امنیت ملی انجام شده، نوشته بودند که روحانی خود به حصر موسوی، کروبی و رهنورد رای مثبت داده بود.

چند ماه پیش آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فراکسیون شاهد مجلس و در پاسخ به سوال مطهری پیرامون وضعیت کروبی و موسوی گفته بود که تاکنون با موسوی و کروبی “به ملاطفت” برخورد شده و اگر آیت‌الله خمینی زنده بود “شدیدتر برخورد” می‌کرد و اگر “اینها محاکمه شوند، حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود”.

ماه گذشته غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، نیز گفته بود که موسوی، کروبی و رهنورد نه تنها رفع حصر نخواهند شد، بلکه “باید ترتیباتی شود تا آنها تاوان جرم و گناه بزرگی که مرتکب شده‌اند را پس بدهند”.