توافقنامه ای بر مبنای فتوای دینی

بیژن صف سری
بیژن صف سری

استاد پاریزی که خداوند بر طول عمرشان بیافزاید و همواره سالم و سلامت باشند اخیرا در تازه ترین مقاله خود در روزنامه اطلاعات طبق معمول به فراخورموضوعی که نوشته اند حکایتی از مرحوم دکتر فرهمندی رئیس امتحانات زمان رضاشاه نقل کرده است. بر اساس این حکایت مرحوم دکتر فرهمندی هر سال برای انجام امتحانات ششم ابتدائی همراه با سوالات بازرسانی را جهت نظارت برامتحانات به تمام شهر ها می فرستاد. از جمله در یکی از این سال ها وقتی بازرسی را برای نظارت بر امتحانات بیرجند می فرستاد به او گفته بود: “یک ضیاءالعلمایی هست در بیرجند. شنیده‌ام آدم جالبی است اگر او را دیدی از احوال او چیزی برای من بنویس. مأمور رفت و امتحانات را انجام داد و ضیاءالعلماء را هم دید و در گزارش خود به دکتر فرهمندی نوشت آن ضیاءالعلماء که گفته بودید، در واقع دیدنی است، نه شنیدنی.”

حال حکایت وکیل الدوله های مجلس اسلامی است که در نامه ای خطاب به علی لاریجانی خواهان ریز مذاکرات ژنو شده و نسخه ای از توافقنامه را خواسته اند تا با خواندن آن دریابند آنچه مخالفان می گویند مبنی بر اینکه این توافق نامه قرارداد ترکمانچای دیگری است، درست است یا آنچه رئیس جمهورشیخ حسن در خوزستان لاف آن را زده است؟ این درحالی است که با اجرایی شدن مفاد توافقنامه، دیگر زمان خواندن توافق نامه و یا ریزمذاکرات ژنو به سر آمده و اکنون فقط باید شنید؛ آن هم از زبان علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی که ضمن تائید تلویحی اقدامات بیهوده در غنی‌سازی اورانیوم طی سال‌های گذشته، می گوید: “قرار است بر اساس توافق ژنو نصف اورانیوم غنی شده را به پودر اورانیوم تبدیل کنیم. حدود ۱۰۰ کیلو دیگر از ۱۹۶ کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصد را رقیق کنیم و این‌جا امتیازی داده‌ایم چون کاری را که کرده‌ایم، اکنون بایدعکسش را انجام ‌دهیم”.

مخالفت با ماجرای توافق هسته ای که آغازش با فرمان “نرمش قهرمانانه” رهبری بود، یکی دیگر از تناقضات درون نظام است. آقایان گویا فراموش کرده اند که همواره در رد اتهام ساخت سلاح اتمی سخن گفته و علاوه بر هزاران قسم و آیه،حتی برای اولین بار در مورد ساخت سلاح های اتمی مجبور به صدور آن فتوای کذایی شده اند تا به دنیا ثابت نمایندهدفی جز بهره وری صلح آمیز از دانش هسته ای را ندارند.

اینک اگر چه مخالفان برچیده شدن بساط پخت و پز کیک زرد، بدون اشراف بر مسایل فنی تولیدات هسته ای، به نقد توافقنامه ژنو برخاسته اند، اما بنا بر آن ضرب المثل معروفی که می گویند دروغگو کم حافظه هم است، حضرات حتی فتوای ولی امرخود را هم فراموش کرده ومدام در شعبده ای که برای برهم زدن توافقات اخیر براه انداخته اند از پایمال شدن حقی می گویند که معنایی جز ساخت سلاح اتمی ندارد. آنچنانکه دکتر احمد قریب، کارشناس سوخت ‏های هسته‏ ای و از مقامات سابق سازمان انرژی اتمی در گفتگوی اخیر خود ثابت کرده است که “وقتی مخالفان توافقنامه ژنو برای از دست دادن اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی وامصیبت ها سر میدهند یعنی میل داشتن سلاح اتمی؛ چرا که این میزان اورانیوم غنی شده مصرفی جز برای ساختن بمب اتم ندارد”.

الغرض به باور این قلم، بنا برآنچه از مفاد این توافقنامه تا کنون منتشر شده و در دسترس همگان قرار دارد، همه موارد و مفاد توافقنامه ژنو مطابق و بر مبنای فتوای فقیه و “ولی امر مسلمین جهان” تنظیم شده است مگر باور کنیم که ولی فقیه آن فتوای کذایی را نه تنها با هدف فریب جهانیان، که به قصد فریب ملت دین باور ایران یک شبه صادر کرده است که با این همه نشانه غیر از این  نیز نمی تواند باشد.