کومله درگیری با سپاه را تکذیب کرد

نویسنده
رژین یونسی

» تاکید بر مبارزه مدنی و مسالمت آمیز

حزب کومله کردستان ایران در اطلاعیه ای که از سوی دبیرخانه این حزب منتشر شد، ضمن تکذیب کشته و زخمی شدن سه عضو این حزب اعلام کرد این افراد هیچ گونه ارتباطی با کومله ندارند. در همین حال رسانه های حکومتی به نقل از روابط عمومی سپاه بیت‌المقدس کردستان اعلام کردند که دو عضو باقیمانده از درگیری روز سه شنبه، 15 خرداد از سوی “سربازان گمنام امام زمان” دستگیر شده اند.

فارس، خبرگزاری وابسته به نیروهای امنیتی نظامی اما در تازه ترین گزارش خود نوشته است: “نیروهای سپاه بیت‌المقدس و سربازان گمنام امام زمان در اقدامی موثر دو عضو باقیمانده تیم تروریستی وابسته به گروهک منحله کومله را در یکی از روستاهای شهرستان سروآباد دستگیر و تیم آنان را به طور کامل متلاشی کردند.”

خبرگزاری های رسمی داخلی روز سه شنبه، 17 خرداد ماه،  از کشته و زخمی شدن سه نفر در جریان درگیری میان نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و حزب کومله زحمتکشان کردستان در منطقه  کامیاران خبر داده بودند.

سایت حکومتی بولتن نیوزهم گزارش داده بود که پنج نفر از پیشمرگان “باندعمر ایلخانزاده” روز پنج شنبه گذشته به دستور “عبدالله مهتدی” وارد خاک ایران شده بودند و برنامه های گسترده ای برای ایجاد رعب و وحشت در استان کردستان داشتند.

این در حالی بود که حزب کومله زحمتکشان به رهبری عمر ایلخانزاده، چند روز قبل از انتشار این خبر از سوی رسانه های رسمی، در بیانیه ای اعلام کرده بود که “چند فرد مسلح”از خاک کردستان عراق به اسم این حزب وارد ایران شده اند.

کومله زحمتکشان کردستان، نام یکی از احزاب کرد به رهبری عمر ایلخانی‌زاده است که در سال ۲۰۰۷ از حزب کومله کردستان ایران که رهبری آن به عهده عبدالله مهتدی است جدا شد. افرادی از این حزب که مقر آن در منطقه حکومتی کردستان عراق و نزدیکی شهر سلیمانیه است در دوسال اخیر به داخل خاک کردستان ایران بازگشته و درگیری هایی با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی داشته اند.

به دنبال این انشعاب، بیش از 10 تن از اعضای کومله زحمتکشان کردستان در درگیری با نیروهای نظامی در کردستان کشته شده اند.

این حزب تا این لحظه واکنشی به گفته های فرمانده سپاه کامیاران نداشته اما همزمان با خبر بولتن نیوز، طی بیانیه ای در تارنمای رسمی خود اعلام کرده است که چهار «فرد مسلح» به اسامی شورش رضایی، چنگیز قدم‌خیر، کیوان ضفری و فریدون فرجی در مناطق مریوان حضور دارند که عضو این حزب نیستند و از مردم خواسته به این افراد کمک نکنند.

بولتن نیوز از کیوان ضفری به عنوان یکی از افراد کشته شده در این درگیری نام برده است.

همزمان با انتشار این خبر شماری از هواداران این حزب در شبکه های اجتماعی با انتشار تصاویری از “کیوان ظفری” ضمن “شهید” نامیدن وی از او به عنوان عضو حزب کومله زحمتکشان به رهبری عمر ایلخانی زاده یاد کرده اند.

این اتفاقات در حالی رخ می دهند که روز چهارشنبه، 18 خرداد ماه، دبیرخانه حزب کومله کردستان ایران در اطلاعیه ای هر گونه وابستگی این حادثه و افراد نامبرده را به حزب کومله و  دخالت و ارتباط این حزب و یا عبدالله مهتدی، دبیرکل  کومله را در این خصوص “قویا” تکذیب کرده است.

در اطلاعیه این حزب آمده است: “اطلاعات جمهوری اسلامی خود بخوبی از جعلی بودن این انتساب آگاه است و مانند همیشه برای مشوب کردن اذهان عمومی و در راستای زمینه­سازی برای توطئه­های سرکوبگرانه و امنیتی رژیم علیه مردم کردستان، فعالان سیاسی و مدنی و نیز علیه حزب کومه­له کردستان ایران به نشر این اکاذیب میپردازد.”

حزب کومله کردستان ایران در پایان بیانیه خود اعلام کرده که درگیریهای مسلحانه در کردستان را در دوره کنونی نادرست و مضر به حال جنبش مردم کرد میداند: “ما معتقدیم این نوع حرکات تنها آب به آسیاب مقاصد امنیتی و سرکوبگرانه رژیم جمهوری اسلامی میریزد. ما از این مناسبت استفاده کرده بار دیگر از همه نیروهای سیاسی کردستان میخواهیم که در این مورد مسئولانه تر عمل کنند و به جمهوری اسلامی میدان ندهند که چهره تابناک جنبش آزادیخواهانه خلق کرد را مخدوش نماید.”

 

احزاب کومله و دمکرات در حوادث قبل و بعد از انقلاب سال 1357 و بعد از شکست مذاکرات کردها با حکومت مرکزی برای مدتی با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی وارد نبرد مسلحانه شدند.این احزاب اما طی سالهای گذشته اعلام کرده اند اعتقادی به مشی مسلحانه ندارند و  برای مقابله با چمهوری اسلامی از مبارزه مدنی و سیاسی استفاده می کنند و خواهان تغییر حکومت جمهوری اسلامی از طریق مبارزه مسالمت آمیز هستند.