تعطیلی، به بهانه گرما

نویسنده

» گزارش ال پائیس از تهران

آنخلس اسپینوسا

دولت جمهوری اسلامی به دلیل گرمای شدید، نهادهای دولتی و خصوصی ۱۹ استان ایران را تعطیل اعلام کرد. این تدبیر باعث تعطیل شدن کلیه مراکز عمومی، به جز بانک ها و بیمارستان ها شد، و این درحالی بود که بخش خصوصی توجه چندانی به این مسأله نکرد؛ از جمله کسبه بازار بزرگ دکان های خود را پس از سه روز اعتصاب باز کردند. ازنظر بسیاری از ایرانیان، بیکاری اتخاذ این تصمیم ناگهانی را بهتر از گرما توجیه می کند.

یک متخصص زیبایی در منطقه جردن می گوید: “آنها می خواهند ما با چه زندگی کنیم؟ اگر من کار نکنم، از کجا درآمد داشته باشم؟” او نیز به مانند بسیاری از کسانی که شغل آزاد یا مغازه دارند به خواسته دولتمردان توجه نکرده است. به نقل از خبرگزاری مهر، در منابع رسمی آمده است که: “به منظور سلامت شهروندان و صرفه جویی در انرژی، سازمان ها و ادارات دولتی تعطیل خواهند بود”. این تدبیر در نهایت منجر به ۵ روز تعطیلی در ایران شد.

این درحالی بود که تهران و ۱۸ استان دیگر به مدت چند روز گرمایی بیش از ۴۰ درجه را تجربه کرده اند و اداره هواشناسی پیش بینی کرده که دمای هوا تا چند روز آینده حداقل در ۱۰ استان کشور به همین منوال خواهد ماند. حسین باقری، رییس سازمان مدیریت بحران، اظهار داشته که طی سال های گذشته نیز دمای هوا بین ۴۰ و ۴۲ درجه رسیده، ولی خاطرنشان می کند که گرما به صورت ادامه دار نبوده است.

یک دکان دار می گوید: “هفته گذشته گرما بیشتر بود.” او نیز به مانند متخصص زیبایی، تعطیلی اعلام شده را به اعتصاب بازار بزرگ تهران ربط داد. سه شنبه گذشته، صنف جواهرفروشان و پارچه فروشان اعتصابی را به دلیل افزایش نرخ مالیات آغاز کردند. اعتراضات روز چهارشنبه به اصفهان و تبریز نیز رسید. شایعه شده بود که این میزان به ۷۰ درصد رسیده، ولی یک منبع رسمی اطمینان داد که این نرخ تنها ۳۰ درصد می باشد.

به هرحال، صنف بازار پارچه فروشان از دولتمردان خواسته است این نرخ را به دلیل بحران اقتصادی و علی رغم اظهارات پرطمطراق دولت به طور کلی ملغی اعلام کنند. روز پنج شنبه، نیروی انتظامی نماینده این صنف را دستگیر کرد. این دستگیری و سر و صداهایی که در مورد مرگ یکی دیگر از رهبران اعتصاب به گوش می رسد، این نگرانی را ایجاد کرده که بیکاری در بازارهای اصلی شهرهای کشور گسترش یابد.

بازار به طور سنتی مرکز قدرت اقتصادی ایران محسوب می شود و تعطیلی آن در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ بسیار تأثیرگذار بود. با این حال، نفوذ بازار طی دهه اخیر کاهش یافته و این به دلیل ارتقاء بخشیدن به یک طبقه جدید اقتصادی است که از سوی سپاهیان سابق اداره می شود. مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان، این نهاد را متهم به این کرده که “طرفدار تحریم های بین المللی است، زیرا از کنار این تحریم ها سودهای کلانی نصیب خود می کند.”

 

منبع: ال پائیس، ۱۱ ژوئیه