نرخ سود بانکی در سراشیبی

نویسنده
فیروزه متین

» نفس راحت بورس بازان

با وجود آنکه دولت حسن روحانی در ابتدای روی کار آمدن از افزایش نرخ سود سپرده های مردم در بانک ها خبر داده بود، هم اینک وزیر اقتصاد می گویداین نرخ نه تنها افزایش نخواهد یافت بلکه تلاش می شود تا کاهش یابد.

علی طیب نیا با مدیران عامل بانک ها جلسه ای فوق العاده برگزار و آنها را نسبت به عدم افزایش نرخ سود و تلاش برای کاهش آن توجیه کرده است.

او درحالی از کاهش نرخ سودبانکی خبر داده که رسانه های وابسته به سپاه از جمله تسنیم نیوز و بولتن نیوز مدتی بود که گزارش هایی مبنی بر تاثیر نرخ سود بر افت شدید بازار بورس که سهامداران عمده آن را نیروهای سپاه تشکیل می دهند، منتشر می کردند.

به نظر می رسد هم اکنون وزیر اقتصاد که از محافظه کاران مجلس “کارت زرد” نیز دریافت کرده از بیم اقدام بعدی راستگرایانی که منافع شان در بورس و بازار ارز در معرض خطر قرار گرفته، دست به این اقدام زده است.

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، علی طیب نیا گفته است: “در این شرایط که نرخ تورم بالا است، نرخ سود بانکی نیز باید در سطوح بالایی تعیین شود؛ اما با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر، تورم به سرعت کاهش پیدا کرده است، قطعا رشد نرخ سود بانکی نیز در آینده متوقف خواهد شد”.

او افزوده است: “براساس برنامه‌ریزی‌های شورای پول و اعتبار، نرخ سود در شبکه بانکی در بخش سپرده‌ها و تسهیلات کاهش خواهد یافت. روند نرخ سود در آینده با آنچه که در گذشته اتفاق افتاد، متفاوت خواهد بود و جاذبه سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیز در مقایسه با دیگر بازارها افزایش خواهد یافت.”

بنا به نوشته فارس نشست اضطراری وزیر امور اقتصادی و دارایی با مدیران عامل بانک‌ها برای حمایت از بازار سرمایه نیز برگزار شده است.

 عبدالناصر همتی ساعتی پس از پایان این جلسه گفته است: “تصمیم بر این شد که در راستای حمایت از بازار سرمایه، صندوق مشترک توسعه بازار سرمایه تقویت شده و مبلغ قابل توجهی به بورس تزریق می‌شود. در این جلسه تصمیم بر این شد که از طریق تقویت «صندوق مشترک توسعه بازار سرمایه» از بورس حمایت شود. رقم قابل توجهی تزریق خواهد شد و با توجه به اینکه بازار، ‌سهام ارزنده‌ای دارد با خرید آنها توسط صندوق، نگرانی‌های به وجود آمده برای سهامداران برطرف می‌شود. با افزایش منابع این صندوق، سهام‌ خریداری خواهد شد. بانک‌های ملی، تجارت، ملت، سپه و همچنین بیمه مرکزی و بیمه ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار از نهادهای عضو این صندوق هستند”.

در همین حال خبر گزاری مهر هم از جلسه مشترک وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس، معاونان بانکی و اقتصادی وزارت اقتصاد خبر داده و نوشته است: “در این جلسه پس از ارائه گزارش از آخرین وضعیت بازار سرمایه توسط رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مقرر شد با توجه به اخبار و گزارشات مختلف پیرامون نرخ سود بانکی و ضرورت ساماندهی آن، این موضوع در روزهای آتی در شورای پول و اعتبار مطرح و نظام بخشی به نرخ‌های سود بانکی مورد بحث قرار گیرد. بر این اساس بانک مرکزی نیز کنترل های لازم را در حوزه نظارت بر نرخ های سود بانکی انجام خواهد داد”.

 

سخنان طیب نیا که هم موجب افزایش قیمت ارز و هم ارزش معاملات بورس شده بود، با خشنودی سرمایه داران مواجه شده است. به طوری که تسنیم در گزارش اصلی خود چنین نوشت: “خبر کاهش نرخ سود بانکی که به صورت رسمی توسط وزیر اقتصاد منتشر شد وهمچنین خبر تزریق نقدینگی جدید توسط بانک ها و برخی از شرکتهای بیمه ای دولتی به بورس، تاثیر روانی مثبت بر بازار سرمایه گذاشت. به گونه ای که روز گذشته اکثر سهامداران بار دیگر رشد قیمتی سهام موجود در پرتفوی سرمایه گذاری خود را تجربه کردند. بازار بورس تهران دیروز را سبز و مثبت سپری کرد و توانست با رشد ۸۷۵ واحدی، خود را به کانال ۷۵۰۰۰ واحدی برساند. اما با بهبود نسبی جو روانی بازار، شاهد افزایش نسبی ارزش معاملات نیزبودیم تا جاییکه ارزش معاملات امروز با ثبت عدد ۱۵۷ میلیارد تومان، رشد خوبی نسبت به ارزش دیروز معاملات داشت. در پایان معاملات شاخص کل با رشد ۸۷۵ واحدی به عدد ۷۵ هزارو ۳۵واحد رسید و شاخص صنعت با رشد ۷۶۹ واحدی به عدد ۶۲ هزارو ۶۴۵ واحد،شاخص بازار اول با رشد ۷۹۷ واحدی به عدد ۵۶ هزارو ۱۴۲ واحدو شاخص بازار دوم با رشد ۹۱۴ واحد به عدد ۱۴۲ هزارو ۲۱۵ واحد رسید”.

علی سنگینیان، از فعالان مشهور بورس هم از موضع وزیر دولت حسن روحانی ابراز رضایت کرده و گفته است: “تصوری که فعالان بازار از ابتدای سال داشتند این بود که مانند سال‌های گذشته بازار بورس سال جدید را با رونق و افزایش شاخص شروع کند. اما امسال این اتفاق نیفتاد و دلیل آن افزایش نرخ سود بانکی است. افزایش نرخ سود به بانک ها کمک نکرده، از طرفی به بازار سرمایه هم آسیب زده است. رقابت بانک‌ها در زمینه نرخ سود بی‌محابا شده است. هزینه تمام شده پول‌هایی که این بانک‌ها می‌گیرند حدود ۲۷-۲۸ درصد است و طبیعتاً تأمین این نرخ از کارمزد بانکی خیلی راحت نخواهد بود. این مسابقه ای که بین بانک‌ها راه افتاده فقط بی دلیل هزینه پول را افزایش می‌دهد. جلسه اخیر وزیر اقتصاد و مدیران بانک‌ها مثبت بود و امروز(دیروز) تا حدودی روی بازار تأثیر مثبت گذاشت، پیش‌بینی‌ها این است که اوضاع بازار بهتر می‌شود. انتظارات مردم در بازار سرمایه تغییر کرده است. بازار به حالت لختی رسیده و اگر تلاش کوچکی شود بازار دوباره برمی‌گردد”.

گفتنیست قبل از اظهارات وزیر اقتصاد، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران و از چهره های محافظه کار گفته بود: “فضای عمومی کشور در حوزه داخلی و خارجی خوش‌بینانه‌ است و فرصت خوبی برای حضور بخش خصوصی به ویژه آن‌هایی که قدرت ریسک بالایی دارند، ایجاد شده است و مسئله اصلی فعلی رکود است که با پایین آمدن نرخ تورم و نرخ سود بانکی که مراکز بین‌المللی هم آن را تائید کرده‌اند قابل اصلاح است. اینکه هر بانکی حیات‌خلوت‌هایی داشته باشد و در حوزه‌های مختلف رقیب بخش خصوصی باشد درست نیست و همه قبول داریم که سیستم کشور بانک‌محور است و اگر این سیستم مدیریت نشود، امکان خطر وجود دارد. به نظام بانکی هشدار می‌دهم که تغییراتی در سیستم مدیریتش چه در نحوه تعامل با مردم چه مدیریت بین‌بانکی و عملیات بانکی و حتی مدیریت بانک مرکزی بدهد چرا که اگر نظام بانکی خودش به فکر خودش نباشد، برایش فکری خواهند کرد و در این میان مدیران بانک خصوصی بیشتر باید مراقب باشند”.

 خبر کاهش نرخ سودبانکی با نگرانی شهروندان عادی که از فعالان بازار سرمایه و بورس نیستند مواجه شده و برخی از آنها را روانه بازار ارز کرده است. در همین راستا قیمت دلار روز گذشته بازهم افزایش یافت و به بالای ۳۲۱۰ تومان رسید.