دوستان برای احمدی نژاد هزینه زیادی دادند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» انتقاد صفارهرندی از رئیس دولت

در پی افزایش اختلافات محمود احمدی نژاد با آیت الله خامنه ای و نزدیک تر شدن به زمان انتخابات مجلس، حامیان و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی انتقادات خود رااز ناسپاسی احمدی نژاد در قبال “هزینه بسیاری” که برای به قدرت رسیدنش پرداخته شد، افزایش داده اند.

در این باره، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران سه شنبه شب در همایشی تحت عنوان “بصیرت و جهاد علمی” که در شهر قم برگزار شد، گفت: “احمدی‌نژاد برخی از دوستانی که «هزینه بسیاری» برای وی پرداخت کردند را از دست داده و در قبال آن یک جریان منحرف به‌ دست آورده است.”

محمدحسین صفارهرندی با این ادعا که “دشمن نمی تواند از نظر نظامی به ما ضربه وارد کند” افزود: “دشمن بارها اعلام کرده است که ما باید به سمت جریان اجتماعی برویم و به‌ دنبال این هستند تا مسئولینی که دچار ضعف شخصیتی شدند حرفی بزنند تا آنها قدرت نفوذ خود را بیشتر کنند.آنها مشاهده کرده‌اند که در این موضوع هم تیپ آقای ‌هاشمی خطر مقابله با غرب را هشدار می‌دهد و هم کسی که مخالف آقای ‌هاشمی بود تسلیم شده و مدام دم از گفتگو و مذاکره می‌زند.”

اشاره صفارهرندی به نامه نگاری های محمود احمدی نژاد به باراک اوباما و درخواستش برای گفت و گو و نیز تاکیدات وی در مصاحبه های مختلف خارجی است؛ رییس دولت بارها اعلام کرده حاضر است با کشورهای غربی و آمریکا بر سر مسایل ایران گفت و گو کند.

وزیر ارشاد اسلامی دولت نهم که توسط محمود احمدی نژاد در تابستان 88 برکنار شد، علنی شدن اختلافات احمدی نژاد با آیت الله خامنه ای در ماجرای عزل و ابقای وزیر اطلاعات را در اظهاراتش برجسته و اضافه کرد: “اختلاف و تفرقه‌افکنی که دشمن بیشترین سود را از آن می‌برد به آنها این اجازه را می‌دهد که کارآمدی فعالیت‌های بعدی خود را اثبات کنند.”

سردبیر سابق کیهان با ابراز ناخرسندی از قهر 11 روزه احمدی نژاد در بهار سال جاری در اعتراض به ابقای حیدر مصلحی توسط آیت الله خامنه ای گفت: “چرا باید خانه‌نشینی در رد حکم ولی فقیه به اسم ولایی‌ترین دولت تمام شود؟ در آستانه انتخابات مجلس وسوسه‌ها دوباره ظاهر می‌شود و امروز مشاهده می‌کنیم که بعد از خانه‌نشینی، برخی اصولگراها خود را جدا ساختند و حتی ستادهای خود را هم در شهرها فعال کردند.”

صفارهرندی که علی سعیدی نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه او را پایه گذار اداره سیاسی این نهاد نظامی می خواند همچنین تجزیه اصولگرایان در آستانه انتخابات را “خطرناک” توصیف و اظهار کرد: “امروز اصولگرایان می‌بینند وحدتی که ضروری است را برخی‌ها خدشه‌دار می‌کنند، آنها باید بدانند که اگر ما به وحدت نرسیم به سرنوشت اصلاح‌طلبان در سال 81 دچار خواهیم شد.”

وی از فعالیت انتخاباتی نزدیکان احمدی نژاد تحت عنوان “جریان منحرف تفرقه افکن” ابراز نگرانی شدید و تصریح کرد: “این جریان هم بیکار ننشسته و از اعتبار یک شخص موجه هزینه کرده و اعلام نموده که ما با جذب یک تعداد افراد مستقل و هزینه برای آنها در انتخابات حضور پیدا خواهیم کرد.”

آغاز دوباره انتقادات محمدحسین صفارهرندی از احمدی نژاد و نزدیکانش در حالی است که وی پیش از این ازخواست رهبری برای سکوت در مقابل رییس دولت خبرداده و در اردیبهشت ماه گفته بود: “رهبری انقلاب از برخی نامردی‌‌ها آزرده دل است اما شأن رهبری ایجاب می‌کند که وحدت اسلامی را بالاتر از دل‌آزرده خود بدانند… حضرت آقا با وجود تمام ناملایماتی که دل اهل ولا را به درد می‌آورد، جامعه را به سکوت فرا می‌خوانند و اجازه نمی‌دهند پیش روی چشم‌های نامحرم، حاکمیت دوگانه به نمایش گذارده شود.”

 

هزینه زیاد چه بود؟

علاوه بر تمام حمایت هایی که آیت الله خامنه ای از سال 1384 تا 1389 از محمود احمدی نژاد کرد، همواره بحث نقش و دخالت نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی در به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد در دو دولت نهم و دهم از سوی منتقدان و رقبای انتخاباتی وی مطرح بوده است؛ موضوعی که تا پیش از آشکار شدن اختلافات احمدی نژاد و خامنه ای همواره تکذیب می شد اما از سال جاری در موارد متعددی از سوی منصوبان رهبری تایید شد.

از نمونه های آشکار حمایت رهبر جمهوری اسلامی از محمود احمدی نژاد اظهارات وی در روز 2 شهریور سال 87 در دیدار با احمدی نژاد و ‏اعضای دولت نهم بود که همزمان با آغاز فعالیت ها برای انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد. آیت الله خامنه ای به صراحت خطاب به اعضای دولت گفته بود: “فکر نکنید که امسال، سال آخر دولت است؛ نه. مثل کسی که پنج ‏سال دیگر بناست کار بکند، کار بکنید؛ یعنی تصور کنید که این یک سال به اضافه‏ چهار سال دیگر در ید مدیریت ‏شماست. با این دید نگاه کنید و کار کنید و برنامه‏ریزی کنید و اقدام کنید.“‏

اشاره اخیرمحمدحسین صفارهرندی به “هزینه بسیاری” که برای احمدی نژاد و به قدرت رسیدنش پرداخت شده، در شرایطی است که پیش از این نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران، در اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با علنی شدن اختلافات رهبر و رییس دولت جمهوری اسلامی از “رای دادن سپاه به احمدی نژاد و برخی حمایت های خاص” از وی پرده برداشته بود.

علی سعیدی گفته بود: “میزان اعتماد به افراد باید دارای حد و مرز باشد. اعتماد مطلق به افراد نه با عقل سازگاری دارد و نه با منطق. عقلا، پیشکسوتان و کسانی که محبوبیتی در جامعه دارند باید بداند که اینها یک سرمایه بزرگی است که مردم به آنها تفویض کرده‌اند و بخش عمده‌ای از این حمایت‌ها نیز به خاطر پشتیبانی‌های رهبری است که باید قدردان این نعمت بود نه اینکه آن را در معرض خطر قرار داد.”

او سپس به یادآوری حمایت های رهبری از احمدی نژاد پرداخته و افزوده بود: “درهمین دولت نیز در مقاطعی اختلاف میان دستگاه‌ها رخ داد و فشار زیادی بر آقای احمدی‌نژاد به عنوان رییس جمهور وارد شد تا او را از پا دربیاورند اما این رهبری بود که به خاطر ارزش‌ها و شاخص‌هایی که در دولت می‌دید، ایستاد و از آن دفاع کرد.”

این بخش از تاکید حجت الاسلام علی سعیدی به حمایت های رهبرجمهوری اسلامی از احمدی نژاد در مقابل مجلس و برخی منتقدان او همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تخلفات قانونی دولت اشاره داشت که همواره با پادرمیانی غیرمستقیم وی به نفع دولت خاتمه می یافت.

اما بخش مهم آن یادآوری ها و پیام های نماینده آیت الله خامنه ای به احمدی نژاد درباره انتخابات و اعلام حمایت سپاه پاسداران از او بود. سعیدی در این باره به صراحت اعلام کرده بود که “رأی مردم به آقای رییس‌جمهور به واسطه همراهی با ولایت بود و ما همواره یکی از علاقمندان به آقای احمدی‌نژاد هستیم که «در هر دو دوره نیز به ایشان رای دادیم» اما جایی هم که احساس وظیفه کردیم به ایشان نکاتی را گفتیم که از سر دلسوزی بوده است.”

همزمان مجتبی ذوالنور جانشین وقت نمایندگی آیت الله خامنه ای در سپاه نیز طی اظهاراتی با اشاره به اختلافات پیش آمده میان رهبری و رییس دولت با تاکید براینکه “انقلاب، نظام و رهبری با کسی عهد اخوت ندارد” تاکید کرده بود که “ممکن است کسی تا آخر راه را درست برود و کسی هم وسط راه مسیر خود را کج کرده و از راه اصلی خارج شود، بنابراین ما حال فعلی افراد را می بینیم. اگر کسی تا دیروز خوب عمل می کرد، دستش درد نکند، اما اگر کسی که هنوز گازی به ماشین خود نداده و مسیرش را مشخص نکرده که نباید به او اطمینان کرد؛ لذا ما باید مصالح کل را ببینیم و به تناسب وضعیت تصمیم بگیریم و عمل کنیم.”

آقای ذوالنور در تابستان ماه گذشته هم در مراسم تودیع اش ضمن پذیرش اشتباه حمایت از احمدی نژاد گفته بود: “البته ممکن است حالا برخی بیایند و حرف بزنند و بگویند ما از سال ها پیش نمی گفتیم که احمدی نژاد این جور است و آن جور؟ «خوب قبول»، اما شما که گفتید چه کردید؟ آیا پشت سر رهبری حرکت کردید؟ آیا آمدید و گفتید احمدی نژاد را می کوبیم برای دفاع از رهبری؟ و آیا آمدید با کسانی که پرچم مرگ بر اصل ولایت فقیه را در دست داشتند و این شعار را می دادند، از آن ها حمایت کردید؟ شما که هزار درجه جلوتر و بیشتر در مخالفت با ولایت فقیه از او حرکت کردید.”

ذوالنور خطاب به منتقدان محمود احمدی نژاد و رهبرجمهوری اسلامی بدلیل حمایت از او همچنین خاطرنشان کرده بود که “شما چه مسیری را انتخاب کردید که امروز می آیید و می گویید مگر ما از اول نمی گفتیم احمدی نژاد انحرافی است؟ شما از همان اول گفتید احمدی نژاد فلان است، ولی خودتان صد برابر آن طرف تر حرکت کردید؛ برای چه کسی این حرف ها را می زنید و گذشته «ما گفتیم» خودتان را به رخ می کشند؟ شما که رفتید از موسوی و کروبی و سران فتنه حمایت کردید.”

 

اصولگرایان با احمدی نژاد نبودند

 انتقادات از محمود احمدی نژاد و تایید حمایت های رهبر جمهوری اسلامی، منصوبان و نهادهای تحت نظرش از وی، در شرایطی مطرح می شود که در سرچشمه اختلافات در خرداد 1389 محمود احمدی نژاد در سفری به کرمان به برخی فشارها به دولتش اشاره و تاکید کرده بود که “به خارج از سیستم خود پاسخگو نیستیم…اگر کسی بخواهد از بیرون فشار بیاورد ما به آنها پاسخگو نیستیم و هر کاری می‌خواهد بکند انجام دهد ما دویست هزار شهید دادیم که این گونه نباشد.”

در آن زمان بسیاری از حامیان و حتی منتقدان دولت، مخاطب این اظهارات احمدی نژاد را برخی چهره های اصولگرایان قلمداد کرده بودند اما در ادامه در ماجرای اختلاف او با آیت الله خامنه ای بر سر ابقای حیدرمصلحی در وزارت اطلاعات، مخاطب آن اظهارات برایشان مشخص شد. محمود احمدی نژاد پیش تر درباره برکناری اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاون اولی که خواست آیت الله خامنه ای بود نیز درخواست حکم حکومتی کرده بود که بعدها توسط منصوبان رهبری تایید شد.

اسفندیار رحیم مشایی که اکنون عنوان “لیدر جریان انحرافی” و “عامل اصلی انحراف” را یدک می کشد در همان زمان “جداسری” دولت از اصولگرایان را کلید زده و حمایت های اصولگرایان در به قدرت رسیدن احمدی نژاد را تکذیب کرده بود.

مشاور و رییس دفتر محمود احمدی نژاد در نیمه خردادماه 89 با انتقاد از اصولگرایان گفته بود: “برخی از مدعیان اصولگرایی آرزوی شکست احمدی‌نژاد را دارند، زیرا آن‌ها از ابتدا هم با احمدی‌نژاد نبودند.”

 مشایی که درمیان اعضای شورای راهبردی حامیان احمدی نژاد در ایلام سخن می گفت همچنین تاکید کرده بود: “کسانی که از ابتدا هم با احمدی‌نژاد نبودند پس از پیروزی ایشان گفتند ما احمدی‌نژاد را به پیروزی رساندیم، این افراد به تدریج باطن خود را آشکار کرده و از احمدی‌نژاد عبور خواهند کرد.”