یک مانور واکنش سریع دیگر در تهران

نویسنده
فیروزه متین

» به فاصله یک ماه پس از مانور سرکوب در ۶ استان

به فاصله یک ماه پس از برگزاری مانور موسوم به “رزمایش مدافعان ولایت” که با حضور ۵ هزار تن از عوامل گردان‌های نیروهای مقاوت بسیج در ۶ استان کشور برگزار شد، قرار است مانور دیگری با نام “حامیان ولایت” و این بار با حضور ۱۲ هزار تن از عوامل بسیج و سپاه در تهران برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، این مانور در روزهای ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه برگزار خواهد شد و گردان‌های موسوم به “بیت المقدس” آخرین فنون “واکنش سریع” خود را در برابر دشمن فرضی به نمایش خواهند گذاشت.

خبرگزاری میزان در اینباره می‌نویسد: “در این رزمایش که با موضوعیت دفاع موزائیکی، کمین و ضد کمین و عملیات مقابله با هلی برن و در پنج محور: شهید سلیمانی، شهید انارکی، آل محمد، امام حسن) و شهید زیادیان برگزار می‌شود، ۵۲ گردان از گردان‌های واکنش سریع بیت‌المقدس نواحی مقاومت بسیج سپاه حضرت محمد رسول‌الله فراخوان و به تمرین برنامه‌های تاکتیکی می‌پردازند”.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار پاسدار احمد ذوالقدر، جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ هم درباره این مانور گفته است: “این رزمایش به‌منظور ساماندهی، آموزش، افزایش بنیه رزمی، ارتباط مستمر با بسیجیان، بهره‌مندی از ظرفیت‌های محلی و ملی و تکمیل واحدهای پشتیبانی رزم با حضور بیش از ۱۲ هزار نفر از بسیجیان گردان‌های واکنش سریع برگزار می‌شود. این رزمایش در دو روز متوالی و از اولین ساعات صبح با فراخوانی و تجمع اقتدار آغاز می‌شود و تا شب با برگزاری راهپیمایی تاکتیکی شبانه ادامه می‌یابد. رزمایش در روز جمعه پس از آموزش‌های عملی کنترل و عملیاتی و کنترل سازماندهی و توجیه فرماندهان گردان و تیپ با اجرای رزمایش در ساعت ۱۷ به پایان می‌رسد و نیروهای بسیجی به خانه‌های خود برمی‌گردند”.

او افزوده: “تمامی جوانب امنیتی با حضور معاونت‌ها و مسئولین مربوطه برای حفظ سلامتی بسیجیان در نظر گرفته شده و سپاه تهران بزرگ با به‌کارگیری ۵۲ گردان بیت‌المقدس و ارکان ۲۳ گردان امام حسین در پنج محور در قالب ۲۲ قرارگاه امام هادی ناحیه‌ای این رزمایش بزرگ را در یک نوبت فراخوانی ۲۴ ساعته و رزمایش ۳۶ ساعته برگزار می‌کند”.

این رزمایش ۱۲ هزار نفری در سطح شهر تهران برگزار می‌شود. در ۱۵ اسفند گذشته نیز ۳۱ گردان بسیج از جمله بیت‌المقدس، امام علی و کوثر در ۶ استان شرقی کشور دست به عملیات مشابهی زده بودند که برنامه ریزی و اجرای آن بر عهده محمدرضا نقدی فرمانده نیروهای بسیج و یکی از عوامل اصلی سرکوب اعتراضات سال ۸۸ بود.

در همان زمان در استان های گیلان و مازندران نیز که بیشترین مسافران نوروزی را هر ساله در خود جای می دهند، مانورهایی با نام “پیروان ولایت” برگزار شد که طی آن ماموران امنیتی و سپاهی با حمل سگ های درنده و تفنگ های نقطه زن به صف معترضان خیابانی حمله می کردند.

گفتنیست، این مانور ۱۲ هزار نفری در شرایطی برگزار می‌شود که اخیرا علاوه بر دوبار تجمع در برابر سفارت عربستان در تهران، برخی از شهروندان نیز به بهانه مذاکرات هسته‌ای در لوزان در خیابان‌ها به ابراز احساسات برای تیم مذاکره کننده پرداختند.