احمدی نژاد زیر فشار فزاینده روحانیون

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست درباره اوضاع ملتهب داخلی

توماس اردبرینک

سایت های داخلی ایران  از دستگیری چندین نفر از وابستگان به نزدیکترین مشاور احمدی نژاد در ظرف چند روز اخیر خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در میان این افراد یک روحانی به نام عباس امیری فر وجود دارد که امامت مسجد ریاست جمهوری را برعهده دارد. ضمناً یک نفر نیز به اتهام جادوگری دستگیر شده است.

این بازداشت ها در پی افزایش فشار روحانیون، سیاستمداران و فرماندهان نظامی بر احمدی نژاد جهت قطع ارتباط  با اسفندیار رحیم مشایی، نزدیکترین مشاور رئیس جمهوری صورت می گیرد. مشایی به دلیل ترویج فرهنگ ایرانی در مقایسه با آموزه های اسلامی، مورد تنفر روحانیون ایران قرار گرفته است.

گفته می شود بسیاری از دستگیر شده ها با مشایی و نیز فیلمی که اخیراً به صورت دی وی دی منتشر شده و ادعای ظهور امام زمان شیعیان در ماه ژانویه را دارد، ارتباط داشته اند. پیش بینی تاریخ دقیق ظهور امام دوازدهم در جمهوری اسلامی به عنوان خرافه درنظر گرفته می شود. احمدی نژاد اغلب می گوید ظهور امام مهدی نزدیک است.

چندین آیت الله سیاستمدار و مقام بانفوذ از مشایی با عناوینی نام می برند که معمولاً برای خطاب کردن بدترین دشمنان استفاده می شود. آنها وی را جاسوس خارجی، فراماسون و رهبر جریانی می خوانند که برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی تلاش می کند.

علیرغم درخواست های مکرر برای کنار گذاشتن مشایی از مناصب رسمی، احمدی نژاد به حمایت از وی ادامه داده است. دختر مشایی با پسر رئیس جمهور ازدواج کرده است.

به نظر می رسد این دستگیری ها با تشدید تنش در روابط میان احمدی نژاد و روحانیان مربوط باشد. وی اخیرا تلاش کرد حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات را از مقام خود برگنار کند اما آیت الله علی خامنه ای  مانع استعفای اجباری مصلحی شد. احمدی نژاد نیز در مقابل از حضور در دفتر کار خود به مدت هشت روز خودداری کرد.

وی  به سر کار خود بازگشت و بر عهد خود برای پیروی از خامنه ای، کسی که قدرت نهایی در امور کشور را در اختیار دارد، تأکید کرد اما هنگام تشکیل جلسه هیأت دولت که از حضور در جلسه با حضور مصلحی خودداری کرد. سایت های نزدیک به حاکمیت از “برنامه فشرده” آنها به عنوان دلیل این رویداد یاد کردند. احمدی نژاد در آن روز در یک مراسم مذهبی مهم هم حاضر نشد درحالی که اغلب نمایندگان حلقه قدرت ایران در آن حضور داشتند.

به گزارش سایت انتخاب، یک از مداحان بانفوذ آشکارا در حضور رهبر به انتقاد از احمدی نژاد پرداخت. این درحالی است که رهبر ایران سال ها از رئیس جمهور حمایت کرده بود.

مرتضی آقا تهرانی یکی از مقامات نزدیک به احمدی نژاد موسوم به معلم اخلاق هیأت دولت است. وی در یک ویدئوی ضبط شده به وسیله گوشی همراه گفته است رهبر عالی ایران برای رئیس جمهوری ضرب الاجلی تعیین کرده است تا ابقای وزیر اطلاعات را به طور علنی اعلام کند و یا اینکه استعفا دهد. این خبر در آینده نیوز گزارش شده است. این سایت با دستگاه اطلاعاتی ایران ارتباط دارد. هنوز وجود این ضرب الاجل به طور رسمی تأیید نشده است.

نمایندگان مجلس به احمدی نژاد هشدار داده اند در صورت عدم تمکین از رهبر، ممکن است توسط نمایندگان به مجلس فراخوانده شود که در تئوری می تواند به استیضاح وی ختم شود.  کاظم صدیقی نیز در مراسم نماز جمعه تهران به احمدی نژاد هشدار داد که در اوائل انقلاب اسلامی، رئیس دولت ها در صورت “اقدام علیه نظام” به راحتی کنار گذاشته می شدند.

به گزارش وب سایت انتخاب، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی نیز روز پنجشنبه در سخنانی که کنایه از رئیس جمهور داشت، اعلام کرد: “ما نباید فریب سخنان زیبا اما اشتباه ریاکاران را بخوریم.” مصباح یزدی سال ها به عنوان مدافع کلیدی احمدی نژاد شناخته می شد. وی گفت: “مردم نباید فریب ادعای دروغین پیروی از رهبر را بخورند، بلکه باید دستورات رهبر را بپذیرند”.

این در حالی است که خامنه ای هفته گذشته در سخنانی تأکید کرد ابقای وزیر اطلاعات توسط وی، “اهمیت زیادی” ندارد و “شکافی” میان رهبران ایران بوجود نیامده است.

منبع: واشنگتن پست- 6 مه