نان و ماست و اتم

نویسنده

مهرداد شیبانی

در یخبندان زمستان کم سابقه ایران، سال میلادی نو شد و با خود ماجرای اعدام صدام حسین را به خبر اول جهان تبدیل کرد. مرگ یک دیکتاتور دیگر بر بالای طناب دار حتی کیهان تهران را که ارگان رسمی برای استقرار یک دیکتاتوری به شیوه عراق زمان صدام است، متوجه کرد تا این تیتر را برای صفحه اول خود برگزیند:” صدام پس از شنیدن خبر اعدام می لرزید والتماس می کرد.”

روزنامه اقتدارگرایان هم مانند دیگر رسانه های ایران نخواست و یا نتوانست شلیک آخرین تیر صدام را به سوی ایران ببیند که شاید بتوان در آن اصرار بر اعدام صدام در عید قربان را هم معنا کرد.

صدام که ساعتی پیش از اعدام به اصرار خواسته بود یک مقام آمریکایی راببیند، گفته که آماده است یک تنه ایران را شکست بدهد. او همین پیام ضد ایرانی را چند بار در پای چوبه دارتکرار کرد. پیامی که بلافاصله به درخواست چند روز قبل تونی بلر در سفر به خاورمیانه پیوند خورد. بلر از سران کشورهای میانه رو عرب خواسته بود علیه جمهوری اسلامی جبهه واحدی تشکیل دهند. پاسخ سران عرب را کسی نشنیده است، اما عکس العمل مردم در کشورهای عربی بلافاصه در خبرها و گزارش ها منعکس شد. فیلم مراسم اعدام صدام حسین که بوسیله موبایل ضبط شده است در

صدر اخبار جهان قرار گرفت و چند بار از شبکه های سراسری جهان از جمله شبکه پر بیننده الجزیره و تلویزیون های کشورهای عربی پخش شد. در این فیلم افرادی در گروه اعدام صدام وجود دارند که شعارهایی به سبک صلوات های جمهوری اسلامی می دهند، فریاد مقتدا مقتدا می کشند و جهنم را برای صدام خواستار می شوند. آنها حتی یادی از محمد باقر صدر می کنند تا این گروه ملایم تر شیعه را نیز با خود همراه کرده باشند. صدام در لحظات پایانی عمر خود با خشم به سوی آنها بر می گردد و می پرسد: این اراجیف چیست می گوئید؟ این تبلیغات به گونه ای در کشورهای مسلمان هدایت شد که گوئی “فارس” های شیعه، صدام حسین ضد اسرائیلی را اعدام کرده اند.

دو مصاحبه تلویزیون الجزیره با خواهر و پسر عموی صدام حسین بر این حریق نفت پاشید. خواهرصدام حسین که از اردن با تلویزیون الجزیره مصاحبه می کرد با غرور از برادرش یاد کرد و او را صدام قهرمان لقب داد. پسر عموی صدام از لندن با الجزیره مصاحبه کرد. او با نفرت تمام “فارس” ها را در اعدام صدام مقصر دانست و در پایان مصاحبه اش مدعی شد: “ ملت عراق با کشتار فارس ها و امریکائی ها جوی خون در عراق راه خواهد انداخت.”

کشورهای عرب ظاهرا برای باز کردن این توپخانه تبلیغاتی، منتظر اعلام موضع عربستان سعودی در برابر اعدام صدام حسین بودند. وقتی عربستان تلویحا این اعدام را محکوم کرد، بیشتر رسانه های خبری دست به حمله علیه ایران زدند.

گلف نیوز، روزنامه پر تیراژ امارات متحده عربی، در صفحه اول خود عکس بزرگی از دختر صدام در حال سخنرانی در “امان” پایتخت اردن هاشمی را منتشر کرد. او در سخنرانی خود از مردم عراق و عرب برای محکوم کردن اعدام صدام تشکر کرد و قول داد انتقام اعدام پدرش را از” فارس” ها بگیرد. روزنامه الشرق قطر بدون اینکه از ایران نامی ببرد آن را خطر واقعی برای عراق دانست و از مردم این کشور خواست بر محور نیروی مقاومت گرد بیایند تا آسیبی به منافع ملی آنها وارد نشود. این روزنامه از نیروی مقاومت عراق خواست تا در روش های مبارزه خود تجدید نظر کنند و از فراهم کردن هرگونه فرصت برای دشمنی که از” آن سوی مرز” می آید، پرهیز نمایند. عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه القدس العربی به شدت به دولت فعلی عراق حمله کرد و آن را” صفوی “ [وابسته به ایران] توصیف کرد . او در سرمقاله خود در ارتباط با اعدام صدام نوشت:” صفوی ها [دولت مالکی و ایران ] با پایکوبی و شادمستی بر اعدام او می رقصند زیرا حتی در زمانی که در زندان بود از او می ترسیدند و از نگاه های تیزبین او به خود می لرزیدند، اما او آنها و هم پیمانان اشغالگر آنان را حتی در قبر خواهد ترساند”.

مجالس عزاداری صدام حسین در چند کشور عربی، شاهد تندترین حملات بر ضد ایران بود. در اردن یکی از سخنرانان ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در توطئه اعدام صدام حسین، این کشور را به “صفوی‌های آتش پرست” ملقب ساخت و از دولت اردن خواست فورا سفارت ایران در عمان را تعطیل نماید. این سخنران اضافه کرد که شخصا سفارت ایران را خواهد بست و نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در پایتخت اردن را در صف سفارتخانه های دشمنان امت عرب چون امریکا ، اسرائیل و انگلیس قلمداد کرد. عزت ابراهیم الدوری معاون صدام حسین هم که بعنوان رهبر جدید حزب بعث برگزیده شده است دراولین اعلامیه خود ایران و آمریکا را مسبب “ترور” صدام شناخت.

و درست در اوج این تبلیغات احمدی نژاد در خوزستان لباس عربی به تن و چفیه بر گردن برای ایرانیان عرب تبار به زبان عربی سخنرانی می کرد تا ماهیت اندیشه و تفکر خود را که بر ایرانیان آشکار است برای اعراب هم ثابت کند. او با همان فرهنگی سخن گفت که علی شریعتی در کتاب معروفش آن را” شیعه صفوی” نام داده بود. لقبی که در تاریخ جنگ های شیعه و سنی میان دو امپراطوری عثمانی و صفویه ریشه دارد. اولی به جمهوری ترکیه مبل شد و دومی بعداز چند قرن در سیمای دولت نظامی ـ امنیتی ایران قصد دارد جهان رابه اسم اسلام صفوی فتح کند. اندیشه ای که داریوش مهرجوئی، کارگردان نامی سینمای ایران، در اعتراض به تکه پاره شدن فیلم معروفش “هامون” هنگام پخش از تلویزیون سردار ضرغامی، بر آن انگشت گذاشت.

مهرجوئی نوشت: “در صحنه ورق زدن کتاب نقشه‌های ایران‌زمین، که از هخامنشیان، بعد ساسانیان و سپس سلجوقیان شروع و با صفویه و زندیه و قاجاریه و ایران معاصر اتمام می‌یابد، در این صحنه نیز، سه امپراتوری بزرگ ایران ــ هخامنشیان، ساسانیان و سلجوقیان ــ حذف شده و فقط از صفویه به بعد مجازند حضور یابند. این حذفیات چه معنایی دارند و چرا باید روی یک فیلم سینمایی که هفده سال از ساخت و نمایش آن گذشته و سی‌دی‌ها و ویدئوهایش در همه جای دنیا پخش شده و به نمایش درآمده، پیاده شود؟ “

و این تنها دست آورد” دولت صفوی” در هفته دوم زمستان نبود. در این هفته، یکی دیگر ازمقامات دولتی که به گفته حداد عادل” برای تحقق حکومت صالحان به ظهور رسیده است” و از حمله به میهمانی های خصوصی هم برای جلوگیری از شادی مردم دریغ ندارد، مجبور شد توضیح بدهد درجلسه رقص عربی چه می کرده است. و معلوم شد این”نقشه” شوم دشمنان انقلاب برای”خراب” کردن”مومنانی” است که به سخن شیرین حافظ” چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند.” روزنامه اعتماد ملی هم آمار جالبی در باره دست آوردهای اجتماعی دولتی که رحیم مشائی عضو کلیدی آن است، منتشر کرد.

اعتماد ملی نوشت: “اطلاعات و آمارهای جمع‌آوری شده در زمینه بزهکاری‌های اجتماعی از افزایش نگران‌کننده 32 درصدی افراد دستگیر شده به اتهام تشکیل باندهای فساد و فحشا حکایت دارد. در 5 ماهه نخست سال جاری، بیش از 3200 نفر در کل کشور به این اتهام بازداشت شده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، 32 درصد افزایش نشان می‌دهد.”

و این تازه بخش کوچک”رایحه خوش خدمت به مردم” است که به گفته آیت اله مشکینی ابن هفته “در دولت نهم استشمام ” شد.

” بو” که همان ترجمه فارسی” رایحه” عربی آقای مشکینی ـ کاشف انتخاب دولت نهم توسط امام زمان باشد ـ بیشتر از همه جا درحوزه های اقتصاد و سیاست خارجی پخش شد و آ نقدر”خوش” بود که جهانیان را هم متوجه کرد.

اول هفته بود که خبرگزاری فارس از قول پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور نوشت: “دو دهک جمعیت کشور بسیار کم درآمد و نزدیک 54 میلیون نفر با درآمد روزی کمتر از 1000 تومان زندگی می‌کنند. قدرت خرید دو دهک پائین درآمدی جامعه بسیار پائین است و قوت غالب آنها نان و حداکثر نان و ماست است. ” روز بعد نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با همین خبرگزاری خبر از”کسری بودجه 7هزار میلیارد تومانی دولت درسال جاری” داد. واحد اطلاعات روزنامه اکونومیست هم در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که نرخ تورم ایران در سال جاری به 15.8 درصد برسد. و درست در روزهائی که آسوشیتد پرس خبراز کاهش صادرات نفت ایران داد، صادرات گاز به ترکیه متوقف شد. و در پی آن” گازسانی در شهرهای سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، کرمانشاه، سردشت، مهاباد، پیرانشهر، نقده، اشنویه، بوکان و… قطع شد. تنها در سقز و بانه ۱۳هزار خانواده در سرمای شدید زمستان بدون گاز مانده‌اند.”

خطری که بقیه ایران را هم تهدید می کند. اواسط هفته بود که مدیر عامل شرکت ملی گاز از مردم خواست برای جلوگیری از قطع گاز، صرفه جوئی کنند.

این هفته توزیع کارت های هوشمند بنزین، با هدف آماده شدن برای بحران ناشی از تحریم اقتصادی آغاز شد. یعنی همان جائی که برنامه بعدی تحریم برآن متمرکز شده است: تحریم نفتی جمهوری اسلامی برای فروپاشیدن اقتصاد ایران.

در چنین هفته ای که یخنبدان شدیدتر از همیشه بود، عیسی سحر خیز گفت: “آنچه نصیب مردم شده، تنها تورم و کاهش قدرت خرید است.” دکتر ابراهیم یزدی خواستار” پرداخت حقوق 7 ماه عقب افتاده کارگران ایران بجای حقوق کارمندان فلسطینی شد.” اما دولت امنیتی ـ نظامی قدم دیگری برای مسدودکردن وب سایت های ایرانی برداشت و با سخنان احمدی نژاد” بوی خوش” پرونده هسته ای را با زهم به مشام مردم رساند. درحالیکه 60 روز مهلت شورای امنیت سازمان ملل بسرعت رو به اتمام است، “رئیس جمهور” ایران که لباس عربی پوشده بود، قطعنامه شورای امنیت را کم اهمیت خواند. علی لاریجانی که سیاستش مورد تائید محمد خاتمی قرارگرفت، گفت: “ما دنبال رفتار رادیکال نیستیم. نمی خواهیم شرایط منطقه را رادیکال کنیم.” او هم حتما مثل هاشمی رفسنجانی که قطعنامه را دارای “نکات شوم” و “خطرناک” ارزیابی کرد، نگران است” دود و آتش درمنطقه به چشم همه “ برود.

نگرانی او را اخبار متعدد تائید کرد. سیستم جهانی که کاملا برنامه اتمی جمهوری اسلامی را رصد می کند، دو اطلاع جدید منتشرساخت. یکی را سایت آفتاب درداخل ایران منتشرکرد: “ناتو به اطلاعات عمده ای در باره برنامه هسته ای ایران دست یافته است.” و یک موتور جست وجو گر به نام” گلوبال سرچ” در خارج کشور مدارکی را که در مورد برنامه اتمی ایرانی وجود دارد، جمع بندی و در یک گزارش مفصل منتشر کرد. این گزارش با سخنان رهبر جمهوری اسلامی در 19 سال قبل، آغاز می شود: “علی خامنه ای رئیس جمهور وقت، در فوریه 1987(1366) در سازمان انرژی اتمی ایران گفت:در مورد انرژی هسته ای ما اکنون سخت به آن نیازمندیم. ملت ما همیشه از خارج مورد تهدید بوده است. حداقل کاری که ما در مقابل این خطر می توانیم انجام دهیم این است که به دشمنان خود نشان دهیم که ما توان دفاع از خود را داریم. بنابراین هر قدم که شما اینجا برمی دارید گامی است در راه دفاع از کشور و انقلابمان . با این ذهنیت شما باید سخت کار کنید و با بیشترین سرعت.”

روزنامه الوطن از مذاکرات آمریکا باژنرال های ترک برای پیوستن ترکیه به ائتلاف علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

در آخرین روز هفته هم نظر خواهی خبرگزاری آسوشتید پرس منتشر شد که براساس آن:“40 در صدآمریکائی ها معتقدند جنگ بعدی کشورشان با ایران است.” یعنی همان که هاشمی رفسنجانی گفت و محمدخاتمی هم تائیدکرد:“برای آینده برنامه دارند.”

و احمدی نژاد هم همچنان باسخنان تحریک آمیز زمینه را فراهم می کند تا مردمی که به برکت دولت اونان و ماست می خورند، برای واقعیت بخشیدن به رویای اتمی همفکران احمدی نژاد به شوم ترین جنگ تاریخ ایران کشیده شوند. عصر دیروز ـ چهارشنبه ـ بود که او گفت:“ایران امروز یک ایران هسته‌ ای است و به زودی کلید تولید صنعتی سوخت را خواهد زد و مطلقاً به فریادهای بوش و قدرت‌طلبان و قدرت‌های فاسد اعتنایی نخواهد کرد.” و حتما بازهم روی مهره چین حساب می کند که لاریجانی اعلام کرد برای تسلیم پیام محمود احمدی‌نژاد به رئیس جمهور چین عازم پکن می‌شود.