پادگان منفجرشده، انبار موشک شهاب بود

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» سرباز سابق پادگان بیدگنه، در گفت‌وگو با روز، در باره انفجار جمعه:

در حالی که رسانه های دولتی و حکومتی ایران، گزارش های ضد و نقیضی از انفجارهای شدید روز گذشته در اطراف تهران و کرج منتشر کرده اند، یکی از پرسنل سابق پادگان محل انفجار، جزئیات بیشتری از آن را در اختیار “روز” قرار داد.

حامد ابراهیمی که در سال 1385 به مدت دو ماه در پادگان مدرس فعالیت می کرد، این پادگان را متعلق به نیروی هوایی سپاه پاسداران و یکی از انبارهای اصلی نگهداری انواع موشک های شهاب عنوان کرد.

انفجار مهیبی ظهر روز گذشته، بخش های وسیعی از تهران، کرج و شهریار را لرزاند. بر اساس گزارش ها، صدای این انفجار آنقدر بلند بود که در شرق تهران نیز شنیده شد. با وقوع آن، شیشه و دیوار بسیاری از خانه ها لرزید و مردم وحشت زده به خیابان آمدند.

تصاویر ویدئویی و گفته شاهدان عینی، حاکی از دود سفید عظیمی است که پس از انفجار به آسمان برخاست و تا مدتها باقی مانده بود.

خبرگزاری مهر گزارش داد که شدت این دود بقدری زیاد است که از فاصله ۱۰ کیلومتری به سختی می توان اطراف را دید و آتش انفجار هنوز خاموش نشده است. بنا به این گزارش، از ورود خبرنگاران به داخل پادگان جلوگیری شده و هلی کوپترهای امداد در آسمان منطقه می چرخند.

رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران با تایید وقوع این انفجار، تعداد تلفات آن را 27 نفر اعلام کرد اما سپاه بعدا با اصلاح این آمار، تعداد کشته شده ها را 17 نفر عنوان کرد و گفت که 16 نفر هم در این حادثه زخمی شده اند.

پیش از آنها، مجتبی خالدی کارشناس مرکز هدایت عملیات بحران کشور اما تعداد مجروحان حادثه را 23 نفر اعلام کرده بود.

سپاه نیوز همچنین به نقل از مسئول روابط عمومی این نهاد گزارش داد که سردار حسن مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه نیز جزو کشته شدگان این انفجار است.

 

سپاه: آزمایش هسته‌ای نبود

حامد ابراهیمی در گفت و گو با روز افزود که پادگان بیدگنه در نزدیکی روستایی به همین نام در اطراف ملارد کرج و در نقطه ای کوهستانی قرار دارد.

به گفته او این مرکز نظامی در واقع شامل دو پادگان مدرس و الغدیر است که پادگان مدرس از مراکز آموزشی سپاه و دومین پادگان مهم نیروی هوایی این نهاد است که دارای زاغه های متعدد انبار و نگهداری موشک های شهاب است.

ابراهیمی همچنین گفت که پادگان الغدیر در جوار پادگان مدرس قرار دارد و به عنوان پدافند هوایی آن عمل می کند.

او در عین حال سطح ایمنی و حفاظتی پادگان مدرس را بسیار بالا ارزیابی کرد و بر این مبنا، احتمال خرابکاری در آن را اندک دانست.

رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه نیز علت وقوع این انفجار مهیب را “جا به جایی مهمات” اعلام کرد. او همچنین گفت که بر خلاف برخی گمانه زنی ها و گزارش های “رسانه های بیگانه”، دلیل انفجار رخ داده “آزمایش هسته ای” نبوده است.

اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس و یکی از فرماندهان سابق سپاه هم در گفتگو با خبرآنلاین “شایعه خرابکاری” را تکذیب کرد و گفت که کمیسیون امنیت ملی امروز علت این انفجار را بررسی می کند.

 

دومین انفجار در پادگان‌های سپاه

روز گذشته ابتدا حسین گروسی، نماینده شهریار در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد صدای مهیبی که در کرج و تهران به گوش رسیده حاصل انفجار در یک پادگان نظامی نزدیک به شهر ملارد در استان تهران بوده است.

سپس خبرگزاری فارس که خود به سپاه پاسداران تعلق دارد، این پادگان نظامی را متعلق به این نهاد نظامی – امنیتی معرفی کرد.

گروسی گفت که “شدت دو انفجار به حدی بود که صدای مهیب و لرزش آن شیشه برخی ساختمان ها در اطراف محل حادثه را شکسته و مردم شهریار و شهر قدس را وحشت زده کرده است” و افزود که این پادگان “فقط انبار مهمات” بوده و سربازان در آنجا حضور نداشتند.

این در حالی است که حامد ابراهیمی به روز گفت که این پادگان از پادگان های آموزشی سپاه بوده که تعداد زیادی سرباز در آن حضور داشتند و بسیاری از این سربازان وظیفه حفاظت از زاغه های مهمات و موشک ها را بر عهده داشتند.

تایید خبر انفجار در پادگان متعلق به سپاه در شرایطی اتفاق افتاد که در دقایق ابتدایی بعد از وقوع انفجار خبرگزاری های ایران از انفجار یک جایگاه گاز خبرداده بودند اما شرکت ملی گاز آن را تکذیب کرد.

جواد اوجی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس انفجار جایگاه گاز در تهران یا هر جای دیگر را تکذیب کرد.

این دومین انفجار در یکی از پادگان های مهم سپاه پاسداران در تقریبا یک سال گذشته است. پیش از این در 20 مهر 1389 پادگان امام علی لرستان نیز دچار حادثه شده بود که بر اثر انفجار در آن دست کم 18 نفر کشته و 14 تن زخمی شدند.

سپاه پاسداران در آن هنگام دلیل این انفجار را “آتش سوزی گیاهان خشک و علف های هرز اطراف و سرایت این آتش به انبار مهمات” اعلام کرد.

برخی گزارش ها در آن هنگام حاکی از نگهداری تعدادی از موشک های شهاب ایران در پادگان امام علی بودند.