تازه چه خبر

نویسنده
میترا سلطانی

چند روز پس از اتمام جشنواره ی فجر

حاشیه ها همچنان ادامه دارد..

 

رفع توقیف به رنگ ارغوان، به کدامین قیمت؟

فیلم سینمایی”به رنگ ارغوان” به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا وتهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان که درطی این سال ها به عنوان یکی از پرحاشیه ترین تولیدات سینمای ایران محسوب می شد، همچنان درراس اخبارهنری کشور قرار دارد. پس از کش وقوس های فراوان برسر اکران این فیلم دربیست وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، به ناگاه اثری که تا دیروز مورد خشم وغضب مسئولان معاونت سینمایی دولت کودتا قرار داشت به عنوان گل سرسبد جشنواره لقب گرفت واغلب جوایز مهم بخش مسابقه سینمای ایران را ازآن خود کرد.

 

درست پس از توزیع سیمرغ های جشنواره بود که ساداتیان دریک اقدام جالب توجه چگونگی سلب توقیف این فیلم وبه میان کشاندن پای بزرگان سیاست ایران را فاش کرد.
وی درباره توقیف اثر حاتمی کیا درسال های اخیربه جامعه مطبوعاتی داخل کشور می گوید: در آن زمان من سعی کردم از طریق شورای امنیت ملی و آقای رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت این قضیه را پی گیری کنم هم آقای روحانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند و هم آقای هاشمی وساطت کردند. اما افاقه نکرد و توصیه هایشان نمی دانم به چه دلیل اجرایی نشد.آقای روحانی با بعضی از معاونانشان و روسای کمیسیون های شورای امنیت، فیلم را دیدند ودر آنجا هم فیلم مخالفان وموافقانی داشت نمی دانم به چه دلیل آقای روحانی آن قاطعیتی را که لازم بود را اعمال نکردند و موانع بر طرف نشد.



زمانی که آقایان روحانی وهاشمی وارد ماجرا شدند اصلاحیه ای دادند وگفتند اگر این اصلاحات صورت گیرد فیلم قابل تحمل تر می شود اما اگر آن اصلاحیه اعمال می شد چیزی از فیلم باقی نمی ماندو آقای حاتمی کیا زیر بار نرفتند.این فیلم درباره مشکلات یک سازمان نیست. فراز کوچکی اززندگی یک مامور را نشان می دهد که ربطی هم به سازمان او ندارد.وزارت اطلاعات پرسنل زیادی دارد که هر کدام از آنها تعلقات شخصی و تعلقات سازمانی دارند که همه آنها هم به یک شکل عمل نمی کنند.این فیلم داستان یک مامور ساده اطلاعاتی است که وظیفه ای راانجام می دهد.مثل قطره ای مقابل یک اقیانوس است.فیلم نقدیک سیستم نیست بلکه فرازی از زندگی یک مامور امنیتی است.

به این ترتیب وبا توجه به وضعیت تولید وحضور”به رنگ ارغوان”درفیلم فجر واحتمال اکران عمومی فوری این فیلم پس از روزهای پرالتهاب جشنواره، پیش بینی می شود که جنجال های بیشتری را درمواجه مردم ومطبوعات دولتی وغیردولتی درباره این اثر شاهد باشیم.

 

انتقاد از جشنواره توسط مطبوعات وابسته به حکومت

حواشی برپایی بیست وهشتمین جشنواره فیلم فجرنه تنها از سوی معترضان به دولت بلکه درآخرین روزهای خود ازطرف رسانه های تندرو حامی دولت کودتا نیز بی نصیب نماند وتنها یک روزبعد از برپایی اختتامیه آن، هفته نامه یالثارات با درج گزارشی ازاکران های آخروقت سینماها درتهران به فحاشی های جدیدی دامن زد.

“جشنواره هم مثل شبکه‌های مستهجن خارجی فیلم‌های توقیفی را آخر شب‌ها پخش می‌کرد”.این جمله ای است که درجدیدترین شماره هفته نامه یالثارات خطاب به جشنواره بین المللی فیلم فجر منتشر ودرسطح گسترده توزیع شد.به گزارش روزاین هفته نامه تندروی حامی دولت که  درشماره های پیشین خود همواره به شخصیت های تاثیرگذارواصلاح طلب نظام جمهوری اسلامی ایران تاخته ودراندک شماره های چاپ شده خود سروصدای بسیاری از دولتمردان ایرانی را درآورده است، این بار نوک پیکان حملات خود را به سمت وزیر ارشاد، معاونت سینمایی ومسئولان برپایی جشنواره فیلم فجر نشانه گرفت. این هفته نامه در شماره اخیر خود در مطلبی عنوان کرده است: “ اقدام جشنواره فیلم فجر در نمایش برخی فیلمهای توقیفی در ساعتهای پایانی شب به تقلید از شبکه های ماهواره ای صورت گرفته است “.

بنابرمدارک شفاهی  این هفته نامه برخی از شبکه های مستهجن غربی در ساعات نیمه شب اقدام به پخش برنامه های” پورنو “ می کنند. به نظر می آید انتخاب این فیلم ها درساعات خاص نیمه شب خبرازراه اندازی جریانی درسینمای دینی واسلامی ایرانی می دهد که عطرمسموم وخطرناک آن ازحالا به مشام می رسد.

یالثرات درادامه گزارش خود می افزاید: ظاهرا بعضی از دست اندرکاران فرهنگی کشور ما این روش را برای راضی کردن هنرمند نمایان و روشنفکران مبتذل پرست کار آمد یافته اند! چون در جشنواره امسال در نیمه شب سانسی ویژه برای نمایش فیلمهایی که مملو از فحاشی به نظام و انقلاب یا شوخی های….هستند اختصاص یافته است.

این هفته نامه دولتی درگزارش دیگر خود درهمان شماره خطاب به حسینی(وزیرارشاد) می نویسد:” با اشاره به اینکه وزیر ارشاد دانش آموخته فقه اهل بیت است باصراحت از برخی فیلمهای جشنواره امسال حمایت کرده است. آفای حسینی عزیز، آیا قرار است شما جا پای مهاجرانی بگذارید ؟ شما باید هرچه زودتر تکلیف خودرا با معاون سینمایی خود روشن کنید. اگر اختیار عزل چنین معاونی را ندارید استعفا کنید تا لااقل شریک جرم چنین معاونی نباشید.”