اصولگرایان ناتوان از اتخاذ موضع واحد

نویسنده
آرش معتمد

» چهار روز مانده به 22 بهمن

در حالی که چهار روز تا راهپیمایی 22 بهمن باقی مانده است چهره های جناح راست، مواضع متفاوتی در قبال جنبش سبز و رهبران آن اتخاذ کرده اند. در حالی که میانه رو ها بر “وحدت” و پرهیز از “جدال گری” و حمایت از دولت های پیشین تاکید دارند، تندروهای جناح راست همچنان ادبیات تهدید را در مواجه با جنبش سبز به کار می گیرند و از “پاسخ دندان شکن” به آنچه “سران فتنه” می نامند در روز 22 بهمن سخن می گویند.

علی لاریجانی رئیس پارلمان روز گذشته با انتقاد از “جدال گری” آن را به معنای تبدیل فضای “مودت و دوستی” به “کینه” یاد و خاطر نشان کرد: “وجود جدال‌گری، جامعه و توان ملی آن را دچار فرسایش می‌کند و موجب می‌شود عیوب جامعه بیان شود. به این ترتیب افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند، از روحیه لازم برخوردار نخواهند بود.”

علی لاریجانی که پیش از این نیز  کوشیده است مواضعی مداراجویانه نسبت به رهبران سیاسی جنبش سبز اتخاذ کند، روز شنبه نیز در دانشگاه علوم پزشکی تهران به  “همه کسانی” که دستی در قلمرو سیاست دارند، توصیه کرد به “فضای مودت آمیز و آراسته اخلاقی” توجه کنند.

 

باهنر: دولت احمدی نژاد نمک نشناس است

همزمان با رئیس پارلمان، نائب رئیس مجلس هشتم نیز ضمن انتقاد از زیر سئوال بردن “دولت های گذشته”، تاکید کرد کسانی که می گویند دولت های قبلی هیچ کاری نکردند، “نمک نشناسی” می کنند: “اگر دولت نهم بیاید و بگوید دولت‌های قبلی هیچ کاری نکردند، این نمک نشناسی است. پس این همه توسعه و سازندگی و….چه هستند؟”

 این در حالی است که دولت فعلی “دهمین” دولت جمهوری اسلامی است و مشخص نیست محمدرضا باهنر قصد داشته با “نهم” خطاب کردن دولت جدید احمدی نژاد کنایه ای متوجه وی کرده باشد با خیر.

اظهارات این نائب رئیس مجلس در حالی مطرح می شود که محمود احمدی نژاد و حامیان تندروی وی در پنج سال گذشته بارها انتقادات شدیدی از دولت های میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی مطرح کرده اند.

محمدرضا باهنر که شامگاه جمعه در قم سخنرانی می کرد خطاب به رئیس دولت دهم گفت: “اگر امروز کسی می‌خواهد خودش را ثابت بکند دلیلی ندارد دوران گذشته انقلاب را زیر سئوال ببرد.”

باهنر در ادامه دولت مهندس موسوی را “دولتی قابل احترام” توصیف کرد و در حالی که طیف های رادیکال جناح راست خواستار بازداشت و محاکمه رهبران سیاسی جنبش سبز، به ویژه میرحسین موسوی هستند تاکید کرد: “ رییس آن دولت «اگر» اشتباهی هم کرده باید برگردد، اگر چه دیر شده اما راه بسته نیست. “

به کار بردن کلمه “اگر” توسط باهنر،در میان ناظران اینگونه تفسیر شد که باهنر حتی نسبت به اشتباه بودن اقدامات موسوی تردید دارد.

 

کاشانی: این شعار ها را سر ندهید

در همین ارتباط روز جمعه امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران که به همراه علی اکبر ناطق نوری و حسن روحانی چندصباحی است در اعتراض به سیاست های دولت احمدی نژاد در جلسات مجمع روحانیت مبارز شرکت نمی کند، در خطبه های نماز جمعه خواستار “وحدت کشور” شد و افزود: “ملت بزرگ در راستای مصیبت رخ داده در این روز تجمع کرده و برخی شعارهایی سر دادند، از شما می خواهم که این شعارها را سر ندهید اجازه دهید کشور وحدت داشته باشد.”

 اشاره آیت الله امامی کاشانی به تظاهرات جنبش سبز در روز عاشورا بود که با سرکوب خونین و کشته شدن حداقل هفت نفر از معترضین توسط نیروهای انتظامی و شبه نظامیان بسیج همراه شد و تظاهر کنندگان نیز شعارهایی در نفی حکومت جمهوری اسلامی و علیه آیت الله خامنه ای سر دادند.

 

انتقاد از سوپر انقلابی ها

پیش از امامی کاشانی، وزیر کشور سابق محمود احمدی نژاد هم اواخر هفته گذشته، به کنایه از “توهم توطئه” و “سوپر انقلابی” بودن طیف های رادیکال جناح راست انتقاد کرد و افزود:“توهم توطئه هم نباید داشت، باید واقع‌بین بود و ضعف‌هایی که احیاناً به خودمان برمی‌گردد را نباید به دشمن نسبت داد البته باید در جهت رفع ضعف‌های خود نیز تلاش کنیم.”

 

مصطفی پورمحمدی که اواخر دوران دولت نهم احمدی نژاد به طور غیرمترقبه ای از دولت وی کنار گذاشته شد، پس از انتصاب به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور،  به یکی از منتقدین احمدی نژاد بدل شده است. او همچنین خاطر نشان کرد: “نخبگان نیز سعی کنند آرامش جامعه را حفظ کنند و از تنازع بپرهیزند “

 

مواضع  حامیان احمدی نژاد

اما در سوی دیگر جناح راست، حامیان محمود احمدی نژاد، به ویژه در پارلمان موضع متفاوتی نسبت به جنبش سبز و تظاهرات پیش رو در روز پنج شنبه در پیش گرفته اند.از این میان می توان به  حسین سبحانی‌نیا، نماینده نیشابور اشاره کرد که روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری فارس با ادبیاتی تهدید آمیز حضور مردم در 22 بهمن را در بردارنده پیامی به “سران فتنه” دانست. عضو هیات رئیس مجلس همچنین از رهبران سیاسی جنبش سبز خواست “این فرصت استفاده کنند تا از غافله مردم عقب نیفتند.”

 

مشت زنی در تاریکی

رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نیز راهپیمایی 22 بهمن را “نمایش قدرت و وفاداری به انقلاب” توصیف کرد که “پاسخی روشن” به فتنه گران است. پرویز سروری همچنین در تحلیل مصاحبه اخیر میرحسین موسوی با سایت کلمه، آن را پایفشاری وی بر “مواضع غلط” گذشته توصیف و در عین حال تاکید کرد: “نکته‌ای در پایان مصاحبه وی وجود داشت که نشان می‌دهد این افراد تغییر فاز دادند از این جهت به این نتیجه رسیده‌اند ریزش‌های آنان به حدی است که دیگر نمی‌توانند به نوعی وزن کشی کنند و یک راهپیمایی مستقل از مردم را راه‌اندازی نمایند. “

 این نماینده مجلس البته در گفتگوی تحلیلی خود اشاره نمی کند کدام “نکته” مصاحبه موسوی وی را به چنین نتیجه ای رسانده اما در ادامه گفتگو با فارس خاطرنشان کرده است: “این افراد در واقع دارند مشتی در تاریکی می‌زنند و آب در هاون می‌کوبند و به نظر بنده دیگر مردم اعتنایی به این مصاحبه‌ها وموضع‌گیری‌ها نخواهد داشت.”

برخی تحلیل گران سیاسی اظهارات ضد و نقیض جناح راست را در راستای  فقدان “انسجام و رهبری” در میان اصولگرایان دیده اند. از این جمله عباس عبدی است که چندی پیش در مصاحبه با هفته نامه “ایراندخت” گفته بود: “برخلاف آنچه به نظر می آید جناح مقابل فاقد انسجام و رهبری منسجم است و در داخل آنان هم اختلافات زیاد است در آن طرف هر کسی که صبح زودتر از خواب بیدار شود و بیشتر شعار دهد میداندار است.”

 

حمله به فراکسیون خط امام

همزمان محمد تقی رهبر از دیگر روحانیون تندرو حامی احمدی نژاد در مجلس نیز 22 بهمن را را روزی توصیف کرده است که “فریب خوردگانی که در اتاق‌های در بسته خود نشسته و بیانیه صادر می‌کنند”، پاسخی دندان شکن دریافت خواهند کرد. رهبر همچنین در انتقاداتی که به نظرمی آید متوجه فراکسیون خط امام در مجلس است گفته: “برخی اقلیت‌ها دم از «خط امام» می‌زنند این در حالی است که دروغ می‌گویند چرا که اگر امام (ره) را قبول داشتند هرگز دست به اقداماتی که اخیرا انجام دادند، نمی‌زدند از این رو حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن درسی به منحرفان هم خواهد بود.”

 فراکسیون مذکور را اصلاح طلبان حامی میرحسین موسوی و مهدی کروبی تشکیل می دهند که در ماه های پس از انتخابات، ضمن حمایت صریح از رهبران سیاسی جنبش سبز به طور گسترده سیاست های محمود احمدی نژاد را به چالش کشیده اند.