وای به روزی که نزنگد...!

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

اصلا دقت کردی که بعضی از کلمات فارسی یا عربی و فرانسه فارسی شده، فقط به یک دلیل باقی مانده اند؟ مثلا همین کلمه اطفاء حریق که احتمالا اگر ساختمانها آتش نمی گرفت و کسی برای اطفاء حریق نمی رفت، علاوه بر ساختمانهای آتش گرفته این کلمه “ اطفاء”هم از بین می رفت. اطفاء حریق سیستمی است که وقتی جایی آتش می گیرد، به کار می افتد و جلوی ادامه آتش سوزی را می گیرد، مثلا وقتی که کارمند پالایشگاه اشتباه کند و باعث شود که آتش سوزی ایجاد شود، سیستم اطفاء حریق زنگ می زند، یا وقتی که کسی مخصوصا آتش سوزی راه بیاندازد، یا مثلا وقتی کسی فراموش کند که آتش سیگارش را خاموش کند.

به همین دلیل در همه جای دنیا مهم ترین چیزی که کنترل می شود سیستم اطفاء حریق است. طبیعتا وقتی ما می گوئیم در همه دنیا این جوری است، یک معنی اش این است که در ایران این جوری نیست. دلیلی وجود ندارد که وقتی عقل یا تجربه چیزی را اقتضا می کند، در ایران هم همین چیز وجود داشته باشد. مثلا همین پالایشگاه عظیم عسلویه که همه چیزش کار می کند جز همین سیستم اطفاء حریق که به گفته مسئولان محترم یا نصب نشده یا خراب شده.

این قدر هم دقت این مسئولان عزیز بالاست که خبر ندارند که در یک پالایشگاه عظیم کشور که هر عقل ناقصی هم می تواند پیش بینی کند که اولین خطر برای پالایشگاه مملو از مواد آتشزا، آتش سوزی است، سیستم اطفاء حریق خراب شده یا اصلا وجود ندارد. دو روز قبل پالایشگاه عسلویه دچار آتش سوزی شد. مسئولین پالایشگاه گفتند که احتمالا( دقیقا هم نه، احتمالا) سیستم اطفاء حریق یا خراب بوده یا اصلا سیستم هشدار دهنده آن نصب نشده. قرار است بعد از آتش سوزی بعدی بررسی کنند ببینند وجود ندارد یا خراب است. آن وقت می گویند خدا نیست.

 

اونا همه سرباز تواند خامنه ای!

جهان برای بعضی ها مثل روستای پدری شان است، وقتی می گویند “جهانیان بدانند” و دست شان را از راست به چپ حرکت می دهند، فکر می کنند سرچشمه ده شان پاریس است، نیم متر آن طرف تر برلین است، بیست سانت آن طرف تر لندن است و نزدیک مسجد آبادی، لاس وگاس و واشنگتن است. همین است که اینقدر راحت احکام عمومی درباره مردم جهان و کشورها صادر می کنند.

مثلا همین آقای بادامچیان که دیروز گفته “همه دنیا به آیت الله خامنه ای اعتقاد دارند.” حالا اگر بپرسی چرا موسوی و کروبی محبوس هستند؟ می گوید چون به رهبری اعتقاد ندارند. اگر بپرسی چرا خاتمی حق حرف زدن ندارد؟ می گوید چون ایشان به رهبری نظام اعتقاد ندارد، اگر بپرسی چرا هاشمی رفسنجانی این همه تحت فشار است؟ می گوید چون هاشمی به خامنه ای اعتقاد ندارد. اگر بپرسی چرا آن سه میلیون نفر فتنه گر در ایران سرکوب شدند و پنج هزار نفرشان زندانی شدند؟ می گوید چون علیه ولایت فقیه توطئه کردند و به رهبری اعتقاد نداشتند، اگر بپرسی چرا استادان و دانشجویان کشور از دانشگاه اخراج شدند؟ می گوید چون به ولایت اعتقاد نداشتند، حتی اگر بپرسی چرا احمدی نژاد دیگر مورد حمایت حکومت نیست؟ می گوید چون با رهبری زاویه دارد.

یعنی روشنفکران، هنرمندان، کارگران، کارمندان، قدیمی های نسل قبلی، انقلابیون سابق، ضدانقلابیون، چپ ها، راست ها، همه شان نه تنها به مقام معظم رهبری اعتقاد ندارند، بلکه با او مشکل جدی هم دارند. البته بگذریم از عربستان و کشورهای سنی مسلمان که از اساس با ولایت فقیه مشکل دارند و آمریکا و اسرائیل و اروپا و غرب و شرق و استرالیا و کانادا که بطور اساسی با رهبری و حکومت مشکل دارند و بقیه دنیا که همه شان دارند فساد می کنند و دشمنان رهبری هستند.

یعنی فکر می کنید وقتی آمریکا و اروپا و آسیا و آفریقا و دنیای یهودیت و مسیحیت و بودائی ها و سنی ها رهبری را قبول ندارند، منظور بادامچیان از همه دنیا چه کسانی است؟ احتمالا منظورش دولت سودان است که رهبرش یعنی عمرالبشیر که تحت تعقیب پلیس بین المللی است، از رهبر جمهوری اسلامی خوشش می آید. البته این موضوع هم مربوط به سه روز قبل است. سودان دو روز قبل دفاتر فرهنگی ایران را در این کشور تعطیل کرد و علی ماند و حوضش.و اسدالله بادامچیان هم فعلا تنهایی لب حوض بازی می کند. مواظب بچه باشید نیافتد توی آب.

 

دن کیشوت ها و موبایل

یعنی خیلی اوقات این رئیس و روسای کشور کمابیش دون کیشوتی می شوند برای خودشان. گاها دیده شده که برای مبارزه با استکبار جهانی برادران امت ویزویز موبایل های خودشان را زیر پا له کردند. یک همچین آدمهای غیوری هستند. حداد عادل پدر عروس آقا، در یک اظهار نظر تکراری گفت “ماهواره نباید رها شود و فیسبوک نباید آزاد شود.” اتفاقا من هم خیلی مخالف نیستم، فکر کنم روزی که فیسبوک آزاد شود ممکن است خیلی از مردم دیگر با آن مثل حالا حال نکنند، الآن در صفحه خود من در فیسبوک ۳۷۵ هزار نفر حضور دارند، از این تعداد بیش از ۳۳۰ هزار نفرشان از داخل ایران هستند و بخشی از این حضور گسترده بخاطر همین ممنوعیت هاست.

البته معلوم است که دوست دارم که فیسبوک آزاد باشد که همه به راحتی در آن زندگی کنند، ولی همین حالا هم ایرانی ها چیز زیادی از دست نمی دهند. در مورد ماهواره هم همین داستان جدی است. از یک طرف حداد عادل می گوید نباید جلوی ماهواره رها شود، از طرف دیگر شخص دوم جامعه مندرسین حوزه علمیه قم، اعلام کرده که پنجاه درصد مردم قم ماهواره دارند. بیست سال است که حکومت سعی کرده جلوی آن بیست درصدی که پانزده سال قبل ماهواره می دیدند بگیرد، حالا در اثر مبارزات تنگاتنگ و موثر حکومت آن بیست درصد شده اند پنجاه درصد. نمی دانم چند قرن باید بگذرد تا افرادی که اشتباهی را انجام می دهند، بفهمند که آن اشتباه را نباید تکرار کنند.

همین که در شهر مقدس قم پنجاه درصد مردم شهیدپرور ماهواره دارند یعنی این که آقایان باید بروند کشک شان را بسابند. در همان قم دیروز دو مرجع تقلید همراه جنبش سبز اعتراضی ایران یعنی آقایان یوسف صانعی و بیات زنجانی به اعمال محدودیت برای اینترنت پر سرعت اعتراض کردند و گفتند اگر یک نفر خلاف کرده دلیل نمی شود یک تکنولوژی بکلی ممنوع بشود. مثل این است که بگویند چون صد نفر تصادف کردند از این پس اتوموبیلرانی ممنوع شود.

جالب این است که به گفته آقای مکارم شیرازی همه افرادی که با ایشان آشنا بودند موبایل های شان را به مکارم نشان دادند و در همه موبایل های شان فیلم سکسی وجود داشت. آقای مکارم هم هی موبایل های بقیه را می دید و مشاهده می کرد که همان فیلم های سکسی در موبایل های بقیه هم وجود دارد، تا بالاخره موفق شد فیلم را بطور کامل ببیند و حالا با هر کسی که با موبایل حرف می زند، همان خانم فیلم پورنو جلوی چشمش می آید. تقصیر ما که نیست، طبیعی است که برادران حزب الله که دور و بر آقای مکارم هستند، چون خیلی حزب اللهی هستند و به ولایت فقیه تا عمق خشتک اعتقاد دارند دائم فیلم پورنو می بینند، وگرنه اگر یک موبایل یک انسان معمولی را ببینند از این چیزها که ندارد. برادر من! شما برو خودت را درست کن. اگر اطرافیان آقایان یک مشت بیمار جنسی و روانی هستند، چرا برای همه حکم ممنوعیت صادر می کنی؟

 

بچه ها، مچکریم

بچه های باحال تیم ملی والیبال ایران در دومین روز پیاپی از بازیهای جهانی والیبال در لهستان تیم ملی آمریکا را شکست دادند. تیم ایران دیروز هم تیم ملی ایتالیا را شکست داد. تا چند ماه قبل تیم والیبال ایران همیشه برای تیم های جهان یک شگفتی بود، حالا دیگر چنان این تیم جاافتاده و قدرتمندانه بازی می کند که همه حواس شان را جمع کردند که بچه خوش تیپ های والیبال ایران جیک ثانیه سوسک شان نکند. به همه این بچه ها و دوستداران والیبال ایران تبریک می گوئیم و امیدواریم با همین فرمان جلو بروند و هر روز خبرهای پیروزی تازه شان را بشنویم. کاش توی استادیوم در لهستان بودم و مثل همین بیست روز قبل که بازی تیم ملی را در کالیفرنیا در استادیوم تماشا کردم بازی را می دیدم و در کنار بقیه پرچم ملی کشور را در دست می گرفتم و فریاد می زدم بچه ها متشکریم.