فائزه هاشمی: استیضاح فرصت خوبی برای حرف زدن است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» رضا فرجی دانا امروز به مجلس می رود

فائزه هاشمی می گوید جلسه استیضاح فرصت خوبی است که خیلی از حرف ها زده شود.اگر تا به حال هم زده نشده نشان دهنده این است که دولت قصد ایجاد تنش و بیان چنین چیزهایی را نداشته ولی الان طرف مقابل مجبور کرده. باید بخصوص درباره قضیه بورسیه های غیرقانونی گفته شود تا ماهیت استیضاح و علل آن برای مردم روشن شود.

رضا فرجی دانا، وزیر علوم دولت حسن روحانی امروز استیضاح می شود، هنوز مشخص نیست که به دلیل همزمانی روز استیضاح با سفر استانی رئیس دولت، روحانی دراین جلسه حضور خواهد یافت یا نه اما در حالی که حامیان دولت از افشای اسامی بیش از ۳۰۰۰ نفری که در دولت محمود احمدی نژاد بورسیه های غیرقانونی دریافت کرده اند، در جلسه استیضاح، سخن به میان می آورند، فرجی دانا گفته اهل افشاگری نیست و ان را خلاف شرع می داند.

حامیان دولت می گویند افشای بورسیه های غیرقانونی که نام برخی نمایندگان مجلس و وابستگان به آنها هم درمیان شان به چشم می خورد از اصلی ترین دلایل استیضاح فرجی دانا است؛ مساله ای که در متن نامه استیضاح هم به نوعی آمده است. بازگرداندن دانشجویان ستاره دار به دانشگاه از دیگر مواردی است که حامیان دولت از دلایل استیضاح وزیر علوم بر می شمرند.

طی روزهای گذشته نمایندگانی که نامه استیضاح وزیر علوم را امضا کرده اند در مصاحبه با “روز” گفته اند که وزیر علوم به شروطی که استیضاح کنندگان برای منتفی کردن استیضاح او گذاشته بودند تن نداده. آنها گفته بودند که در ارتباط با بازگشت دانشجویان ستاره دار - دانشجویانی که به دلایل سیاسی از ادامه تحصیل محروم شده اند- و همچنین به کار گیری کسانی که “عوامل فتنه ۸۸” می نامند با وزیر صحبت کرده و شرط گذاشته بودند که این روال تغییریابد تا استیضاح منتفی شود.

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و رئیس فعلی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات اما به روز می گوید: باید ببینیم پایگاه و رای آقای روحانی کجا بوده، عمده اصلاح طلبان رای دادند و خواسته هایشان هم معلوم بوده و وظیفه دولت هم این است که خواسته های مردم را پاسخ گوید. یکی از شعارهای انتخابات درباره دانشجویان ستاره دار بود و اینکه باید این ها به دانشگاهها برگردند و وزیر در این زمینه خوب عمل کرد. درباره مساله بعدی هم نمایندگان مجلس حداقل می توانند نظر مشورتی بدهند آن هم اگر دولت به آنها مراجعه کند و نظر مشورتی شان را بخواهد. اما اینکه دولت موظف باشد هر چه اینها می گویند عمل کند اصلااز نظر قانونی و نه از نظر اخلاقی درست نیست. اینکه فلان آدم را گذاشتند یا فلان آدم را برداشتند ما برویم وزیر را استیضاح کنیم. حساب دو دو تا چهار تا است. اگر این آدم ها یعنی مدیران دولت احمدی نژاد موفق بودند، مدیر خوبی بودند و توانسته بودند رشد و نشاط را در دانشگاه ها یا در کشور ایجاد بکنند دیگر وضعیت کشور و مملکت به اینجا نمی رسید که عمده اصولگرایان خود ناراضی باشند و الان خوشحال باشند که احمدی نژاد نیست. افرادی که کشور را به ورشکستگی کشاندند روی چه حسابی باید باشند؟ این بی تدبیری و بی عقلی است که دولت جدید بیاید با همان افراد کار را ادامه بدهد. حق دولت است که افراد را جابجا کند، همفکران خودش را بیاورد تا بتواند کار بکند و وعده هایی را که داده محقق کند. مردمی که به او رای داده اند به خاطر انتظاراتی رای داده اند که باید به آنها پاسخگو باشد. نمی شود که با مدیران ناکارآمد قبلی کار کند، می گویند کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی. نهایت بی منطقی در این استیضاح است. برخورد سیاسی است و نمی دانم چرا یک اراده بالاتری جلوی این قضایا را نمی گیرد تا کشور بتواند به سامان و ثبات برسد.

او می افزاید: لفظ فتنه ۸۸ را هم که به کار می برند دکانی برای اینها است که واقعیت هم ندارد. اگر یک بررسی ساده و سطحی شود معلوم می شود فتنه کجا بوده. این دکانی است که راه انداخته اند و سواستفاده می کنند و می خواهند با طرح این مسائل مسیر دولت را منحرف کنند. جریان ۸۸ حق قانونی یک گروهی بود که آمدند اعتراض کردند و برخلاف قانون با آنها برخورد شد. حق اولیه در قانون اساسی در اصل ۲۷ است.اغتشاش و فتنه را تظاهرکنندگان نکردند طرف مقابل ایجاد کرد. اگر واقعا بخواهیم بگوییم فتنه گران ۸۸ چه کسانی هستند، باید بگوییم کسانی هستند که غیرقانونی برخورد کردند و تظاهرات مردم به اغتشاش کشاندند، و کارهای دیگری که کشور را به اینجا هم کشاند. یک دادگاه عادلانه تشکیل شود ببینیم فتنه ۸۸ چه کسانی بودند، آنها یا دیگران.

او عملکرد خوب و موفقیت آمیز یک سال اخیر فرجی دانا در مسند وزارت علوم را از دلایل اصلی استیضاح او از سوی مخالفان دولت می داند و می گوید: استیضاح و سوال کردن می تواند شاخص و استانداردی باشد که براساس آن ارزیابی کنیم و بدانیم کدام یک از وزیران موفق عمل کردند یا نکردند. سابقه این یک ساله مجلس حداقل نشان داده که هر وزیری توانسته قدمی بردارد، کاری انجام دهد و موفقیتی کسب کند سئوال و استیضاح را درباره او مطرح کرده و به وزرایی که کاری انجام نداده اند یا حداقل نمود پیدا نکرده کارشان، کاری ندارند. پس این هوشیاری را در ما ایجاد می کند و این هشدار را می دهد که خیلی نباید از این استیضاح ها نگران باشیم، چون این نشان دهنده موفقیت وزیر و موفقیت دولت است. آقای فرجی دانا از این مساله مستثنی نیست. عملکرد اقای فرجی دانا را هم که می بینیم یکی از وزرای موفق بوده و به هر حال توانسته احترام را به دانشگاه و دانشجو برگرداند. قانون را تا حدودی حاکم کند در محیط دانشگاه. از باندبازی ها و کارهای غیرقانونی در دانشگاه جلوگیری کند، البته تا حدودی نمی توانیم بگوییم کاملا ولی یک فضای تاحدودی همراه با نشاط سیاسی را در دانشگاه ایجاد کند؛ چیزی که در دولت قبلی از بین رفته بود و بعضی دانشگاه ها از جمله علامه طباطبایی به صورت پادگان درآمده بودند. به نظر می آید همین ها است که خشم اصولگرایان افراطی را برانگیخته و اینگونه برخورد می کنند.

به اعتقاد او، وزیر علوم باید به خاطر عملکرد یک سال گذشته اش جایزه بگیرد و از او تقدیر شود: یکی از دلایل استیضاح، رو شدن یکسری مسائل است بخصوص در قضیه بورسیه ها و.. که در گذشته اتفاق افتاده. عجیب است این همه کارهای غیرقانونی در دولت گذشته انجام شده از جمله در وزارت علوم، این همه تخریب و سومدیریت بوده، به حدی که بخش عمده ای از خود اصولگرایان هم دیگر بیان و از دولت احمدی نژاد انتقاد می کردند. ولی نمایندگان مجلس که الان دنبال استیضاح هستند هیچ نگرانی نداشتند و برای شان مهم نبود. حالا که دارد کارها درست انجام می شود نگران شده اند و دست به استیضاح می زنند. این است که مشخص است بیشتر از اینکه منافع ملی و مسائل کشور و توجه به قانون برای استیضاح کنندگان مطرح باشد، منافع شخصی و منافع گروهی است و منافع دیگری از آنها گرفته شده که آمده اند این کار را انجام می دهند. وگرنه من اخبار را دنبال می کنم ارزیابی جامعه نسبت به عملکرد وزیر علوم در این یک سال اخیر مثبت بوده، به هر حال قدم های خیلی خوبی در این زمان کم برداشته. ایشان باید تشویق شود، باید جایزه بگیرد نه اینکه استیضاح شود. البته خودش هم گفته استیضاح هم بشود خیلی برای او مهم نیست می رود به کار و زندگی خود می پردازد. نجات هم پیدا می کند از این مسئولیت و تعهدی که برای ایشان ایجاد شده بود.

روز گذشته سایت فرارو به نقل از وزیر علوم نوشت: “ما مخالف افشاگری هستیم، اساسا من مشکل جدی با لفظ افشاگری دارم و خواهش می کنم در مورد ما این واژه را به کار نبرید چون افشاگری از نظر شرعی درست نیست”.

فائزه هاشمی اما می گوید: به نظر من وقتی مجلس دارد غیرمنطقی و جناحی برخورد می کند با یک موضوع ملی که نباید این کار را بکند، طرف مقابل باید از فرصت استفاده و یکسری مسائل را بیان کند تا ماهیت استیضاح رو شود. اینکه چرا اینها دارند استیضاح می کنند و چه دلیلی پشت قضیه وجود دارد. من البته با افشاگری و اینجور چیزها زیاد موافق نیستم و هر دولتی به هر حال خطاهایی انجام می شود؛ البته درباره دولت احمدی نژاد نمی توانیم بگوییم خطاهای کوچک، بلکه عمده کارها خطا بوده؛متاسفانه خطاهای دولت احمدی نژاد خیلی زیاد است. اما بعضی وقت ها لازم است این اتفاق بیفتد. افراد چهره ای غیرواقعی از خود ارائه می دهند درباره استیضاح و چیزهای دیگری که می گویند و ماهیت استیضاح باید برای مردم روشن شود. من فکر می کنم فرصت مناسبی است که آقای فرجی دانا نه با هدف افشاگری که بخواهد برخی آدم ها را رسوا کند، بلکه با این هدف که ماهیت استیضاح معلوم شود واینکه چه کسانی چه منافعی دارند که به این استیضاح دست زدند بیان شود. فرصت خوبی است که خیلی از حرف ها زده شود. اگر هم تا به حال زده نشده نشان دهنده این است که قصد ایجاد تنش و بیان چنین چیزهایی را نداشتند ولی الان طرف مقابل مجبور کرده و باید گفته شود بخصوص درباره قضیه بورسیه ها.

فائزه هاشمی حضور حسن روحانی در جلسه استیضاح وزیر علوم را تعیین کننده می داند و می گوید: امیدواریم روحانی به مجلس برود و از وزیر و عملکرد دولت با قدرت دفاع کند، فارغ از نتیجه که چه باشد، حضور آقای روحانی تعیین کننده است.امیدوارم استیضاح رای نیاورد و روند خوبی که در دانشگاه ها ایجاد شده دوباره توقف و بی ثباتی نبیند. این با منافع ملی ما هم ناسازگاری دارد و امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد. دولت هم اعلام کرده و از قول چند تن از مقامات دولت خوانده و شنیده ام که نفر بعدی هم در همان چارچوب انتخاب می شود. به نظر می رسد که دولت خود را تسلیم این استیضاح نخواهد کرد و امیدواریم همین گونه هم باشد.

حضور و عدم حضور حسن روحانی در جلسه استیضاح مشخص نیست. پیش از این و در ۲۱ استیضاحی که در دولت های ختلف جمهوری اسلامی از سوی مجلس شورای اسلامی انجام شده، تنها ۵ استیضاح شاهد حضور رئیس دولت در مجلس بود. سید محمد خاتمی در جلسه استیضاح عبدالله نوری، وزیر کشور و عطالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت خود در مجلس حضور یافت. او در جلسات استیضاح ۵ وزیر دیگرش که از سوی مجلس های پنجم، ششم و هفتم انجام می شد شرکت نکرد.

محمود احمدی نژاد هم از از جلسات استیضاح ۷ وزیر کابینه اش که از سوی مجلس های هفتم، هشتم و نهم صورت گرفت در جلسات استیضاح ۵ وزیرش شرکت کرد.

در دولت هاشمی رفسنجانی، ۴ وزیر استیضاح شدند که او به عنوان رئیس دولت در هیچ یک از جلسات استیضاح وزرایش حضور نیافت. در دولت میرحسین موسوی هم ۳ وزیر استیضاح شدند که نخست وزیر وقت جمهوری اسلامی در جلسات استیضاح هیچ کدام شرکت نکرد.

بازی دو سر باخت برای مجلس

پنجاه و یک نماینده ای که نامه استیضاح فرجی دانا را امضا کرده اند از وابستگان به جبهه پایداری هستند؛ تشکلی سیاسی که مصباح یزدی را پدر معنوی خود می داند. سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفته است که دراستیضاح فقط ۵۰ نماینده تصمیم گیر نیستند و مجلس ۲۹۰ رای می دهد.

مشخص نیست جلسه استیضاح امروز چه نتیجه ای به دنبال خواهد داشت اما وب سایت خبرآنلاین که به عنوان رسانه وابسته به علی لاریجانی، رئیس مجلس شناخته می شود، با انتشار یادداشتی عنوان کرده: دو اتفاق ممکن است بیفتد که هر دوی آن برای همه نماینده ها اعم از استیضاح کننده و نکننده! خسارت است. اگر فرجی دانا باز هم وزیر بماند که مجلس یک کوپن اساسی اش را سوزانده و شکست هم خورده است. بدتر اینکه به زعم مخالفان فرجی دانا، او بر اسب مراد سوار می شود و می تازد! و اگر فرجی دانا وزیر نماند، این ادعای تبلیغاتی که راه افتاده و می گوید:“مجلس می خواهد توی کار دولت بگذارد” جا می افتد و تا نمایندگان بخواهند این شائبه را از خودشان دور کنند، انتخابات بعدی شروع شده و خیلی ها پشت در مجلس دهم مانده اند.

براساس نوشته وب سایت خبرآنلاین: با این توصیف، حتی اگر همین الان- یعنی قبل از آنکه فرجی دانا به مجلس بیاید - نمایندگان استیضاح کننده امضاهای شان را پس بگیرند هیچ تفاوتی نخواهد داشت با اینکه فردا همه ۲۹۰ نماینده به او رای منفی بدهند. مجلس وارد یک بازی “دو سر باخت” شده.

 رضا فرجی دانا گفته است که اگر از مجلس رای نیاورد و وزیر علوم نباشد به معلمی خواهد پرداخت. این پاسخ او به ادعای برخی نمایندگان مجلس است که عنوان کرده اند فرجی دانا خود می خواسته استیضاح شود تا به کشور کانادا برود.