غنچه قوامی در اعتصاب غذای خشک

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اتمام قرار بازداشت و نگهداری غیرقانونی در زندان

غنچه قوامی در بند ۲ الف سپاه دست به اعتصاب غذا زده و مادرش می گوید این اعتصاب خشک است و از روز شنبه آغاز شده است.

به گفته سوسن مشتاقیان، بیش از ده روز از اتمام قرار بازداشت موقت غنچه قوامی گذشته و او به صورت غیرقانونی، زندانی است.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب غنچه قوامی را به یک سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم کرده؛ حکمی که با گذشت سه هفته از برگزاری دادگاه تاکنون به وکیل و خانواده او ابلاغ نشده است.

سوسن مشتاقیان، مادر غنچه قوامی در مصاحبه با “روز” توضیح می دهد: من دو سه روز است فهمیده ام که غنچه از روز شنبه اعتصاب غذای خشک کرده، آب هم نمی خورد وحتی لب هایش را هم خیس نمی کند. دفعه قبل دو هفته به خاطر دادگاه اعتصاب کرد. دادگاه را تشکیل نمی دادند و بلاتکلیف بود روز آخر وارد اعتصاب غذای خشک شده بود که دادگاه تشکیل شد و اعتصاب اش را شکست. الان هم از روز شنبه دست به اعتصاب خشک زد، به خاطر اینکه حکم او انشا شده، وکیل او هم دیده ولی آن را ابلاغ نمی کنند. حکم یک سال زندان است ولی به ما ابلاغ نمی کنند. از طرف دیگر ۹ روز است که قرار بازداشت موقت غنچه تمام شده و دختر من بدون قرار و به صورت غیرقانونی زندانی است. به همین خاطر اعتصاب غذا کرده و گفته تا وضعیت ام مشخص نشود به اعتصاب ادامه می دهم.

او که روز چهارشنبه موفق به ملاقات فرزندش شده می افزاید: روز چهارشنبه به همراه معاون دادستان، غنچه را دیدم و گفت که از شنبه اعتصاب می کنم. به او گفتیم این کار را نکن، یک هفته صبر کن. بالاخره از غنچه قول گرفتم و معاون دادستان هم گفت یک هفته به ما فرصت بده. اما او خیلی ناراحت بود، می گفت خسته شده ام. گریه اش گرفت، گفت من دیگر نمی توانم اینجا، یعنی بند ۲ الف بمانم. کلا خیلی خسته و ناراحت بود. هم سلولی اش هم آزاد شده و الان تنها است. روزهای دوشنبه هم همیشه زنگ می زد اما دیروز زنگ نزد. حالا نمی دانم خودش نخواسته یا اجازه نداده اند.

خانم مشتاقیان در ادامه اضافه می کند: باید وضعیت اش مشخص شود. دادگاه غنچه ۳ هفته پیش بود و قانونا یک هفته فرصت دارند حکم را صادر و ابلاغ کنند اما ۳ هفته گذشته و ابلاغ نکرده اند. ما معتقدیم بچه ما بی گناه است اما یک سال زندان داده اند و حالا باید یا با وثیقه آزاد کنند یا بفرستند بند عمومی نه اینکه او را همچنان در بند ۲ الف سپاه نگاه دارند.

مادر غنچه قوامی وضعیت بلاتکلیف فرزندش را عذابی مضاعف برای او و خانواده اش می خواند و می گوید: حکم یک سال داده اند که حداکثر حکم است اما بچه من الان ۱۳۰ روز است که در بازداشت به سر می برد. حالا هم که اصلا ابلاغ نمی کنند و نمی دانیم چرا. این مدت مرتب رفته ام دادگاه انقلاب و آمده ام. یک هفته می گفتند مشکل تایپ دارد و برخی لغت ها اشتباه تایپ شده. بار دیگر یک بهانه دیگر می آوردند. الان واقعا نمی دانم دارند با این پرونده چه می کنند اما براساس قانون باید حکم را به ما ابلاغ کنند.

سوسن مشتاقیان از رئیس قوه قضائیه می خواهد که شخصا به پرونده فرزندش رسیدگی کند: من تاکنون نتوانسته ام مسئولین را ببینم. دادسرا که می روم معاون دادستان را می بینم ولی جز او کسی دیگر را نتوانسته ام ببینم. اما از رئیس محترم قوه قضائیه خواهش می کنم، تمنا دارم، استدعا دارم که به وضعیت دختر من رسیدگی کند. شخصا خودشان به این پرونده رسیدگی کنند و به این همه تخلفات پایان دهند.

غنچه قوامی سی خرداد ماه برای تماشای مسابقه والیبال ایران ـ ایتالیا در لیگ جهانی والیبال، به مقابل ورزشگاه آزادی در تهران رفت. او به همراه تعدادی دیگر از زنان و دخترانی که پشت در‌های بسته ورزشگاه مانده بودند بازداشت و با تعهد آزاد شد اما ۹ روز بعد مجددا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

خانواده اش می گویند که او به هیچ عنوان فعالیتی سیاسی نداشته و وکیلش تاکید دارد که تماشای والیبال یا حضور در مقابل ورزشگاه براساس قانون جرم نیست و موکلش باید آزاد شود.