خامنه‌ای و پروستات در صدر اخبار ایران

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» فضای مجازی و رسانه‌ها، تحت تاثیر بیماری رهبر

سال‌هاست که سخت‌گیری‌های خاصی در مورد انتشار عکس از رهبر جمهوری اسلامی وجود دارد و اخیرا تنها عکس‌های دستچین شده از سوی دفتر او اجازه انتشار در نشریات را پیدا می‌کنند. اما پس از سال‌ها انتشار عکس‌هایی که سعی شده بود حامل وقار، جذبه و زیبایی توامان باشد، عکس آیت‌الله خامنه‌ای روی تخت بیمارستان به سرعت در فضای مجازی پرطرفدار شد و موضوع بیماری او نیز دستمایه طنز و شوخی قرار گرفت. هشتگ‌های پروستات و خامنه‌ای، روز دوشنبه، یکی از پرطرفدارترین هشتگ‌های استفاده شده توسط کاربران ایرانی بود. خبرگزاری‌های داخلی هم بلافاصله موضوع عمل جراحی او را در صدر اخبار خود نشاندند و روزنامه‌های چهارشنبه هم در صفحه یکشان بستری شدن رهبرجمهوری اسلامی در بیمارستان را پوشش دادند.

 

روایت رسمی یک جراحی

داستان از سئوال خبرنگار صدا و سیما آغاز شد و یک خرق عادت بزرگ. رهبر جمهوری اسلامی در یک موقعیت کم‌نظیر مورد سئوال قرار گرفت و بعد تایید کرد: “بله؛ یک عمل جراحی من دارم و الان عازم بیمارستان هستم. البته جای نگرانی نیست؛ این به معنای این نیست که دعا نکنند. لکن ان‌شالله جای نگرانی نیست. عمل خیلی معمولی و عادی است.”

سپس نوبت به انتشار اولین عکس او پس از عمل جراحی رسید که ماسک بر صورت، به نظر می‌رسید خواب باشد اما همچنان عینک بر چشم داشت. وبسایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای و وبسایت دفتر او، مرجع اخبار بودند و سایر خبرگزاری‌ها عکس‌ها و اخبار را به نقل از این دو منتشر می‌کردند. گفت‌وگو با علیرضا مرندی، رییس تیم پزشکی رهبر از این جمله بود. از بین مقامات هم اولین کسی که به عیادت رفت، حسن روحانی بود که تصویر منتشر شده از او در حالی که پیشانی آیت‌الله خامنه‌ای را می‌بوسد، مورد توجه قرار گرفت.

بوسه بعدی اما غیرمنتظره بود، چون از سوی هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر جمهوری اسلامی نشست. خبر عیادت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نوه‌های آیت‌الله خمینی(حسن، یاسر، علی) پیش از حضور سایر چهره‌ها و مقامات منتشر شد و عکس‌های خندانی از حاضران ضمیمه آن بود(عکس: 1، 2، 3).

بعد از آن نوبت به صادق لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه رسید که به همراه احمد جنتی، رییس شورای نگهبان به عیادت رهبر رفتند و فرماندهان سپاه، ارتش و نیروی انتظامی، رییس مجلس اعضای کابینه و محمود احمدی‌نژاد در نوبت‌های بعدی قرار داشتند(گزارش تصویری).

 

روزنامه‌ها و بستری شدن رهبر

روزنامه‌های پایتخت هم در روز چهارشنبه با عکس و خبری درباره عمل جراحی پروستات آیت‌الله خامنه‌ای به روی دکه رفتند(در زمان تهیه این گزارش، امکان بررسی همه آنها وجود نداشت).

روزنامه کیهان، با چاپ پوستری که خامنه‌ای را “امام عشق” نامیده بود، تیتر یک خود را “تنت به ناز طبیبان نیازمند نباد” انتخاب کرد. کیهان نوشته که “علی‌رغم درایت و ظرافتی که در انتشار خبر به کار رفته بود، در فاصله کوتاه و چند لحظه‌ای بعد از پخش خبر، انبوه کم سابقه‌ای از تماس‌های تلفنی، مراجعات و پیامک‌ها برای اطلاع از حال حضرت آقا فضای داخل و خارج کشور را فرا گرفت تا آنجا که دکتر مرندی، مسئول تیم پزشکی حضرتش را ناچار به انجام مصاحبه رادیو تلویزیونی و اطمینان دادن به ملت درباره سلامتی کامل رهبرمعظم انقلاب کرد.” این روزنامه عکسی از آیت‌الله خامنه‌ای بر تخت بیمارستان منتشر نکرده است.

ایران، روزنامه دولت، عیادت حسن روحانی از رهبر را به عنوان عکس و تیتر انتخاب کرد. روزنامه‌های شرق و شهروند هم ضمن انتشار عکسی مشابه، هر دو تیتر “ رضایت کامل از عمل جراحی رهبر انقلاب” را برگزیدند.

روزنامه جوان، متعلق به سپاه پاسداران، با انتشار عکسی خندان از آیت‌الله خامنه‌ای روی تخت بیمارستان، تیتر زد: “حال «آقا» خوب است”. جالب اینکه روزنامه تندروی وطن‌امروز، خبر “ عمل جراحی امام‌خامنه‌ای” را به عنوان یکی از تیترهای فرعی صفحه اول انتخاب کرد. روزنامه جمهوری اسلامی هم عکس عیادت روحانی و هاشمی و تیتر “ عیادت مسئولان عالی رتبه نظام از رهبر انقلاب اسلامی” را ترجیح داد. روزنامه جام‌جم هم تیتر مشابهی داشت اما فقط عکس عیادت حسن روحانی را در صفحه اول جای داد.

 

شوخی با رهبری در فضای مجازی

در فضای مجازی اما ضمن ابراز شگفتی از اعلام خبر بیماری رهبر جمهوری اسلامی برای اولین بار و انتشار عکس‌هایی از او روی تخت بیمارستان، بازار شوخی و طنز و هجو هم داغ بود. تا جایی که برخی از کاربران ایراد گرفتند با فرد مریض هر که باشد، نباید این گونه شوخی کرد و یا برخی دیگر معتقد بودند، بیماری پروستات، خنده‌دار و مضحک نیست و نباید دستمایه طنز و شوخی قرار بگیرد.

اما هشتگ‌های پروستات و خامنه‌ای در فیس‌بوک و توییتر به راه افتاده بود و در وایبر هم شوخی‌های چند روز گذشته با آیت‌الله خمینی، جایش را به شوخی با آیت‌الله خامنه‌ای داد. عده‌ای هم صرفا اطلاع‌رسانی می‌کردند و در پی تحلیل تغییر رویکرد حاکمیت ایران بودند. چرا آن همه تلاش برای ارائه تصویری مقتدر و خدشه‌ناپذیر از رهبری جمهوری اسلامی به ناگهان تغییر جهت داده و سعی بر ارائه اخبار و تصاویر همدلی‌برانگیز شده است؟ این شفافیت چرا در دستور کار قرار گرفته و از سوی چه کسانی پیشنهاد شده است؟

دایره شوخی‌ها هم بسیار گسترده بود؛ از هجوهای جنسی گرفته که به سیاست افزایش جمعیت گریز می‌زد تا به میان آوردن پای جنتی و مهدوی کنی. این وسط عده‌ای هم درباره بیماری پروستات و راه‌های شناخت و درمان آن اطلاع‌رسانی می‌کردند.

 منبع: نقشه هشتگ‌های داغ در حوزه جغرافیایی ایران، نیمروز دوشنبه