نارضایتی آمریکایی ها از اوباما

نویسنده
نیویورک تایمز

» گزارش نیویورک تایمز از نظرسنجی در آمریکا

بنا بر نظرسنجی اخیر نیویورک تایمز/سی‌بی‌اس، در ماه‌های اخیر نارضایتی از سیاست‌های خارجی پرزیدنت اوباما هم در میان جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها بسیار بالا گرفته است؛ با این حال اکثریت قلیلی از تصمیم اخیر او برای فرستادن مشاوران نظامی به عراق برای مقابله با شورشیان سنی حمایت کرده‌اند.

این تحقیق می‌گوید، بیشتر آمریکایی‌ها از برخی از رفتارهای آقای اوباما در مورد بحران عراق، از جمله از احتمال حمله هواپیماهای بدون سرنشین حمایت کرده‌اند. اما نظرسنجی نشان می‌دهند که به رئیس‌جمهور و رهبری او اطمینان ندارند و عمیقا نگران هستند که دخالت بیشتر آمریکا در عراق به یک درگیری طولانی‌مدت و پرهزینه دیگر تبدیل شود.

این نظرسنجی می‌گوید، ۵۸ درصد آمریکایی‌ها از سیاست خارجی اوباما ناراضی هستند و این نارضایتی در ماه گذشته ده رتبه بالا رفته و از زمانی‌که او در سال ۲۰۰۹ به ریاست‌جمهوری رسید، از همیشه بالاتر است.

۵۲ درصد آمریکایی ها می‌گویند از نحوه برخورد رئیس‌جمهور با خشونت‌های کنونی در عراق ناراضی هستند و ۳۷ درصد آن را تایید می‌کنند.

کاهش حمایت در هر دو حزب به افت رتبه‌بندی اوباما کمک کرده است و این موضوع می‌تواند جاه‌طلبی‌های دولت در دو سال و نیم باقی‌مانده از دوره‌اش را با مشکل مواجه کند. رتبه تایید رئیس‌جمهور در حال حاضر ۴۰ درصد است، ۵۴ درصد ناراضی هستند که از ماه مه ۶ رتبه افزایش داشته است.

با این‌که نارضایتی از رهبری اوباما وجود دارد، آمریکایی‌ها از تصمیم اخیر او برای فرستادن ۳۰۰ مشاور نظامی به عراق حمایت می‌کنند. کمی بیشتر از نیمی از آمریکایی‌ها از ایده همکاری محدود با ایران برای حل بحران عراق نیز حمایت می‌کنند. رهبران شیعه ایران از دولت شیعه بغداد حمایت می‌کنند، اما رهبر ایران علنا با تلاش‌های آمریکا برای کمک به دولت عراق مخالفت کرده است.

نظرسنجی سراسری، از تاریخ ۲۰ تا ۲۲ ژوئن از طریق تلفن ثابت و موبایل، با در نظر گرفتن مثبت و منفی سه درصد خطا، از ۱۰۰۹ بزرگسال انجام شده است.

اکثریت زیادی فکر می‌کنند که آمریکا منافع مهمی در آینده عراق دارد. دو سوم می‌گویند آقای اوباما نتوانسته به اندازه کافی اهداف آمریکا را در آن کشور توضیح دهد.

در سال ۲۰۰۸ آقای اوباما کمپین خود را تا حدودی برپایه مخالفت با تصمیم جرج بوش در حمله به عراق و خارج کردن تمام سربازان در سال ۲۰۱۱ برپا کرد. موضوع دخالت دوباره آمریکا می‌تواند زخم‌های قدیمی را باز کند.

سه چهارم شرکت‌کنندگان می‌گویند، جنگ ارزش جان‌ها و هزینه‌های تلف شده در عراق را نداشته است. تصمیم اخیر اوباما مبنی بر این‌که به عراق سرباز نخواهد فرستاد، نشان‌دهنده همین افکار عمومی در آمریکاست. اما پس از ده سال جنگ، ۴۲ درصد می‌گویند آمریکا هنوز در مورد خشونت در عراق مسئولیت دارد.

جمهوریخواهان خواستار عملکرد فعال تری هستند: ۵۴ درصد از جمهوریخواهان از حملات هواپیمای باسرنشین حمایت می‌کنند و ۳۸ درصد دموکرات‌ها نیز خواستار چنین اقدامی هستند. حدود ۷۰ درصد جمهوریخواهان می‌گویند از استفاده از هواپیمای بدون سرنشین حمایت می‌کنند و ۵۵ درصد دموکرات‌ها با آن‌ها هم‌نظر هستند.

اکثریت جمهوریخواهان می‌گویند آقای اوباما برای رسیدگی به وضعیت عراق باید کار بیشتری انجام دهد و بیشتر دموکرات‌ها می‌گویند به اندازه کافی کار کرده اند. بیش از نیمی اعتقاد دارند وضعیت عراق از کنترل آمریکا خارج است.

خشونت‌های عراق این بحث‌ها را دوباره پیش کشیده که آیا آمریکا باید سربازانی را در عراق نگه می‌داشت یا خیر. در این تحقیق، ۵۰ درصد می‌گویند آمریکا باید تمام نیروهایش را خارج می‌کرد و ۴۲ درصد اعتقاد دارند باید تعدادی را نگه می‌داشت.

آمریکا در مورد این‌که خشونت‌های عراق  بر وضعیت امنیت این کشور اثر می‌گذارد یا خیر به دو نیم تقسیم می‌شود. نیمی می‌گویند وضعیت تغییری نمی‌کند و ۴۴ درصد اعتقاد دارند تهدید تروریسم افزایش می‌یابد.

منبع: نیویورک تایمز - 23 ژوئن 2014