جمع مستان

نویسنده

تدوین آثار به جا مانده از عبدالحسین زرین‌کوب، چاپ اثری از شاهرخ مسکوب هفت سال پس از درگذشت اش،اعتراض به حذف نام بعرام بیضایی از مستند فرش ایرانی، اعتراض شاهرخ گیوا به سرقت فیلمنامه اش و انتشار کتاب های تازه احمدرضا احمدی و سیدعلی صالحی.

 

 

عبدالحسین زرین‌کوب : تدوین آثار به‌جامانده

روزبه زرین‌کوب از آماده شدن دو مجلد از یادداشت‌ها و مقاله‌ها و همچنین دوره چهارجلدی کتاب تاریخ ایران در عهد اسلامی از عبدالحسین زرین‌کوب خبر داد.

به گزارش ایسنا، برادرزاده عبدالحسین زرین‌کوب در ارائه گزارشی از وضعیت آثار به‌جامانده از این نویسنده و پژوهشگر فقید متذکر شد: 29 عنوان کتاب از آثار عبدالحسین زرین‌کوب که دربرگیرنده یادداشت‌ها و مقاله‌های اوست، حروف‌چینی شده است. این یادداشت‌ها و مقاله‌هایی که حروف‌چینی شده، دربرگیرنده مقاله‌های منتشرشده که دسترسی به آن‌ها دشوار بوده و همچنین دست‌نوشته‌ها و آثار چاپ‌نشده است.

او همچنین خاطر نشان کرد: از مجموعه یادداشت‌های منتشرنشده استاد زرین‌کوب، دو مجلد از کتاب‌هایش تدوین شده و آماده چاپ است. همچنین کتاب تاریخ ایران در عهد اسلامی دربرگیرنده مقاله‌های وی درباره تاریخ ایران در دوران اسلامی است که بسیاری از آن‌ها را برای فرهنگ مصاحب تألیف کرد و در موضوع‌های مختلفی هستند و بیش از ۲۰۰۰صفحه می‌شوند. زنده‌یاد زرین‌کوب تصمیم داشت این دوره چهارجلدی را به صورت مجزا منتشر کند، اما این مجال فراهم نشد.

روزبه زرین‌کوب که در مراسم بزرگداشت عبدالحسین زرین‌کوب در بنیاد موقوفات افشار سخن می‌گفت، در ادامه افزود: این کتاب به صورت سال‌شمار‌ مدخلی تدوین شده است که هم ویژگی‌های دایرة‌المعارفی دارد و هم مانند کتاب‌های تاریخی عادی قابل استفاده است و از این جهت مورد استفاده بسیاری از دانشوران قرار خواهد گرفت. شکل تلخیص‌شده بسیاری از مقاله‌هایی که در کتاب تاریخ ایران عهد اسلامی هست، پیش‌تر در دایرة‌المعارف مصاحب ارائه شده است.

 

 

شاهرخ مسکوب : چاپ اثری هفت سال پس از درگذشت

کتابی از شاهرخ مسکوب هفت سال بعد از درگذشت این نویسنده و پژوهشگر منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، کتاب شکاریم یکسر همه پیش مرگ؛ جستارها، گفتارها و نوشتارهایی از شاهرخ مسکوب از سوی نشر نی در دست چاپ است. این اثر مقاله‌های مسکوب در حوزه‌ی فرهنگ ایران و ادبیات فارسی را دربر می‌گیرد که آن‌ها را در برخی مجله‌های خارج از ایران منتشر کرده بود.

ناشر در این‌باره می‌نویسد: شاهرخ مسکوب بیش و پیش از هر چیز خود را جستارنویس (essayiste) می‌دانست؛ نه محقق: محقق به هیزم و خاکستر توجه دارد، جستارنویس به آتش. نمونه برجسته جستارهایش ارمغان مور بود که در سال‌های پایانی عمر نوشت. خود او با فروتنی همیشگی‌اش می‌گوید: “این چیزهایی که من می‌نویسم، تحقیق به معنای کلاسیک نیست… کارم فکر کردن به ادبیات خودمان است، چه غنایی، چه حماسی. برای این کار باید پژوهش کرد، اما سختی کار در این است که بعد حاصل تمام این سوادی را که به دست‌ آمده، به فراموشی سپرد. آدم باید یاد بگیرد اقوال این و آن را دور بریزد و فقط بینش آن‌ها را بگیرد.” از همین‌رو این اثر هم دنباله‌ی همان جستار‌های پیشین اوست.

شاهرخ مسکوب سال ۱۳۰۲ خورشیدی در شهر بابل به دنیا آمد. این نویسنده، پژوهشگر و مترجم روز بیست‌وسوم فروردین‌ماه سال ۱۳۸۴ به علت سرطان خون پس از ۲۰ سال اقامت در پاریس درگذشت و پیکرش به خواست خانواده‌اش به ایران بازگردانده شد.

 

مفتون امینی : معمای عدم انتشار شهریارنامه

مفتون امینی با بیان این‌که مشکل انتشار شهریارنامه با انتشارات نگاه و خانوادهٔ شهریار حل شده است، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی چاپ نشدن این کتاب، انتشارات زرین است.

این شاعر پیشکسوت دربارهٔ کتاب شهریارنامه که موضوع آن شعر‌ها، روحیات و خلقیات شهریار و خاطرات خودش با این شاعر فقید است، به ایسنا، گفت: پس از صحبت‌هایی که با آقای رئیس‌دانایی، مدیر انتشارات نگاه (که ناشر آثار شهریار است)، داشتم، مشکل انتشار این کتاب از سوی نشر افراز حل شد. همچنین از سوی خانوادهٔ مرحوم شهریار دیگر حرف و سخنی مبنی بر نارضایتی برای انتشار کتاب پیش نیامد، اما این‌بار انتشارات زرین بر سر انتشار کتاب مشکل به وجود آورده و در حال حاضر، مشکل اصلی منتشر نشدن کتاب، این انتشارات است که او هم ناشر آثار شهریار است.

مفتون همچنین اضافه کرد: از دیگر مشکلات چاپ نشدن کتاب، گرانی کاغذ است که از سوی ناشر مطرح شده است. اما با این وجود و در حال حاضر، مشکل اصلی کتاب‌‌ همان انتشارات زرین است.

شهریارنامه حاصل ۱۵ سال مراودهٔ مفتون امینی با محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) است که به گفتهٔ نویسنده، در طول این ۱۵ سال خاطرات بسیار جالبی از روحیات، رفتار، شخصیت و زندگی شهریار دارد و در کتاب شهریارنامه آمده است که شامل خوبی‌ها، کرامت‌ها، فداکاری‌ها و تهمت‌هایی است که در این کتاب بسیاری از آن‌ها از سوی مفتون امینی رد شده است.

او همچنین می‌گوید، در بخشی از کتاب بسیاری از شعر‌ها و غزل‌های‌ زیبای شهریار آورده‌ شده است، همچنین به بیت‌هایی که در این شعر‌ها تصنعی هستند، اشاره شده است. بخش دیگری از این کتاب‌ نیز شامل نقد شعرهای شهریار است.

مفتون امینی در پایان همچنین دربارهٔ تجدید چاپ دیگر کتاب‌ها و مجموعهٔ شعر‌هایش گفت: قصد انتشار و تجدید چاپ مجموعهٔ شعر‌هایم را ندارم، چون به گفتهٔ ناشران، برای تجدید چاپ کتاب‌های شعرم و گرفتن مجوز نشر باید تعدادی از شعر‌ها حذف شود و من هم به همین خاطر فعلا قصد تجدید چاپ آن‌ها را ندارم.

 

 

بهرام بیضایی : حذف نام او از مستند فرش ایرانی

ناشر آثار بهرام بیضایی به حذف نام این نویسنده و فیلم‌ساز انتقاد کرد.

شهلا لاهیجی که در ششمین نشست از سلسله برنامه‌های روخوانی از نمایشنامه‌های بهرام بیضایی به همراه معرفی تازه‌های انتشارات روشنگران و مطالعات زنان سخن می‌گفت، در سخنانی اظهار کرد: اخیرا باخبر شدیم که نام بیضایی از مجموعه مستند فرش ایرانی حذف شده است. فکر نمی‌کنم کسی بتواند با حذف نام بیضایی، او را از دنیای هنر حذف کند.

او افزود: بیضایی ماندگارِ دوران ماست و خواندنِ آثار او یکی از دلگرمی‌های ماست. امیدوارم بیضایی در هر گوشه این دنیا بتواند به راحتی کار کند، اما می‌دانم که بیضایی دور از ایران، نیمه نفس می‌کشد.

 

پری صابری: نمایش‌نامه‌ بر اساس زندگی سعدی

پری صابری بر اساس زندگی سعدی شیرازی، نمایش‌نامه‌ نوشت.

کتاب باغ دل‌گشا؛ نگاهی بر احوالات، حکایات و شعر و شاعری شیخ سعدی نوشتهٔ پری صابری از سوی نشر قطره منتشر شده است.

این اثر در قالب نمایش‌نامه است و نویسنده سعی کرده از رهگذر این فرم داستانی روایتی از زندگی شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی به دست دهد.

پری صابری پیش‌تر بر اساس آثار و زندگی چهره‌های ادبی مانند فروغ فرخزاد، حکیم عمر خیام، سهراب سپهری و جلا‌ل‌الدین محمد بلخی مولوی نمایش‌نامه‌هایی را خلق و آن‌ها را اجرا کرده است.

پری صابری متولد سال ۱۳۱۱ در کرمان، دانش‌آموختهٔ تئا‌تر و سینما در فرانسه است. نمایش‌های “من از کجا، عشق از کجا” دربارهٔ زندگی فروغ فرخزاد، “من به باغ عرفان” دربارهٔ زندگی سهراب سپهری، “هفت شهر عشق” با الهام از عطار نیشابوری، “بیژن و منیژه”، “رستم و سهراب” و “شمس پرنده” دربارهٔ دیدار شمس تبریزی و مولانا از جملهٔ آثاری است که او نویسندگی و کارگردانی کرده است.

 

 

سیدعلی صالحی : انتشار مجموعه‌ی شعرتازه

مجموعه‌ی شعر عاشقانه‌های بعد از گرگ تازه‌ترین مجموعه‌ی صالحی است که از سوی انتشارات مروارید به چاپ رسیده است.

به گفتهٔ شاعر، شعرهای این مجموعه در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ سروده شده و فضای شعر‌ها ادامهٔ سایر شعر‌های اوست که نگاهی آرمانی، اجتماعی و تغزلی دارد. این مجموعه در حدود ۱۳۰ صفحه است.

مجموعهٔ شعر چند رؤیا مانده تا طلوع رنگین‌کمان آخرین مجموعهٔ شعر صالحی بود که چندی پیش از سوی نشر زاوش منتشر شد. این مجموعه‌ دربرگیرندهٔ شعر‌های سال‌های ۸۸ و ۸۹ و حدود ۱۲۰ صفحه است.

همچنین کتاب‌های ردپای برف، تا بلوغ کامل گل سرخ (انتشارات نگاه) و زیارت‌نامه‌ی مرغ سحر و هم‌خوانی دختران خردادماه (نشر چشمه) از جمله آخرین آثار منتشرشده‌ی سیدعلی صالحی هستند.

 

شاهرخ گیوا : اعتراض به سرقت فیلم‌نامه‌اش و ارائه در جشنواره‌ی فجر

شاهرخ گیوا از به سرقت رفتن فیلم‌نامه‌اش خبر داد و گفت: از کارگردانی که این کار را کرده است، شکایت کردم.

این نویسنده به ایسنا، گفت: از کارگردان فیلم یک، دو، سه، پنج، به اتهام سرقت فیلم‌نامه‌ا‌م و همچنین دست‌کاری در اثرم به اتحادیه‌ی تهیه‌کنندگان و همچنین دستگاه ارشاد شکایت کردم.

‌او توضیح داد: دو سال پیش فیلم‌نامه‌ی یک، دو، سه، پنج را نوشتم. آن را در بانک فیلم‌نامه‌ی خانه‌ی سینما نیز ثبت کردم، اما محمد معیری‌ دامغانی، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی‌ فلیمی به همین نام بدون رعایت حقوق معنوی و مادی من به عنوان نویسنده‌ی‌ فیلم‌نامه و بدون هیچ‌گونه اطلاع و هماهنگی آمده فیلم‌نامه‌ی یک، دو، سه، پنج را تصاحب کرده است. این فرد بدون رعایت ابتدایی‌ترین اصول اخلاق حرفه‌یی، نام خودش را کنار اسم من پای فیلم‌نامه‌ی تألیفی‌ام گذاشته است و این‌گونه در برخی جراید خودش را نویسنده‌ی اثر معرفی کرده است؛ در حالی‌که همه‌ی این‌ها از بیخ و بن واقعیت ندارد.

گیوا‌ از مسؤولان جشنواره‌ی فیلم فجر و دیگر نهاد‌های مسؤول خواست، برای احقاق حقوق از دست‌رفته‌اش اقدام شود و تأکید کرد: می‌خواهم پیش از اکران فیلم در جشنواره‌ی فجر، نهادهای مسؤول به شکایتم رسیدگی کنند.

 

 

احمدرضا احمدی : انتشار به رنگ آبی دریا

ششمین دفتر از دفترهای واپسین احمدرضا احمدی با عنوان به رنگ آبی دریا منتشر شد. تم تکرار شونده شعرهای این دفتر گم شدن یا فراموشی است.-

به گزارش ایبنا، دفترهای واپسین عنوان مجموعه‌ای هفت جلدی از جدیدترین سروده‌های احمدرضا احمدی است که به تازگی از سوی موسسه کتاب نشر نیکا منتشر و راهی بازار نشر شد. هر یک از دفترهای این مجموعه به نام یک رنگ نامگذاری شده‌اند.

دفتر ششم دربرگیرنده ۴۴قطعه شعر بلند و نسبتا بلند است. تم اصلی که در تمامی شعرهای این دفتر تکرار شده است گم شدن یا فراموشی است. به عبارت دیگر شاعر در بیشتر سروده‌هایش به دنبال زمان، زندگی، نام، مرگ، نیستی، هویت و حتی عشق گمشده یا فراموش شده‌ای است که در قالب تصاویر شعری بسیار قوی، تخیل شاعرانه و با زبانی ساده آن‌‌ها را بازگو می‌کند. بر همین اساس گاهی در سبد میوه، دستش به دنبال میوه می‌گردد و در جایی دیگر از گم‌شدن هواپیما در آسمان می‌گوید یا از راه رفتن در ستاره‌ها و گندم‌ها برای یافتن نام گمشده‌ای خبر می‌دهد.