ایران تامین کننده موشک ضد هلی کوپتر

نویسنده


ریچارد مینیتر- مایکل اسمیت

یک هلی کوپتر نیروی دریایی سلطنتی انگلیس سال گذشته در بصره سقوط کرد و هر پنج سرنشن آن کشته شدند. بنا به گفته مقامات آمریکایی این هلی کوپتر توسط یک موشک زمین به هوای پیچیده که ایران در اختیار شبه نظامیان عراقی قرار داده بود، سرنگون شده است.

مقامات امنیتی آمریکا گفتند نیروهای آمریکا اطلاع داشتند که ارتش المهدی، گروه شبه نظامی شیعه، موشک انداز های متحرک از ایران دریافت کرده است ولی این اطلاعات را در اختیار انگلیس قرار نداده اند چرا که در مورد موثق بودن منبع خبر بین وزرات خارجه و سیا اختلاف وجود داشت.

هلی کوپتر مزبور علاوه بر سه خدمه، حامل فرمانده جان کاکسن، بلند پایه ترین افسری که در عراق تا به حال کشته شده است و سارا جین مالوی هیل، تنها نظامی زن که بعد از جنگ جهانی دوم درعملیات جنگی کشته شده، بوده است.

شاهدان هفته پیش در آکسفورد گفتند آن ها یک گلوله مشعشع زرد رنگ را دیدند که به دنبال هلی کوپتر حرکت می کند. سرجوخه استوارت دراموند می گوید: “فکر کردم یک موشک است و لحظه ای بعد هلی کوپتر منفجر شد و همراه با شعله های آتش سرنگون شد.”

ازخانواده کسانی که در این سانحه کشته شدند خواسته شد که تحقیقات بیشتر را رها کنند چون رمز مربوط به این موشک و از کار افتادن سیستم دفاعی هلیکوپتر در حال بررسی است. گزارش مربوط به این واقعه جزو سری ترین اسناد ارتش انگلستان طبقه بندی شده است.

منابع آمریکایی گفتند دلیل این امر آن است که مکالمات تلفنی، گزارشات اطلاعاتی و قطعات یافته شده از محل سقوط، همه دلالت بر آن دارند که این موشک ها از ایران آمده است.

سه روز پیش از این حمله یک عراقی مرتبط با ارتش المهدی درمصاحبه ای با وزارت خارجه آمریکا گفته بود که ایران موشک های زمین به هوای متحرک در اختیار این گروه شبه نظامی گذاشته است.

هدف از دادن این موشک ها به ارتش المهدی سرنگون ساختن هلی کوپتر انگلیسی بوده است و نام این عملیات هم “گرفتن شاهین (نام هلیکوپتر)” بوده است.

این اطلاعات در اختیار انگلیس ها گذاشته نشد چرا که سیا فرد مزبوررا به عنوان “یک دروغ پرداز شناخته شده” آزادکرد.

این اتهامات علیه ایران در زمانی صورت می گیرد که نگرانی های زیادی نسبت به نقش ایران در حمله به نیرو های ائتلاف در افغانستان و عراق هر روز بیشتر می شود.

دز براون، وزیر دفاع انگلیس در ماه جاری میزان دخالت ایران را در درگیری های جنوب عراق تائید کرد. وی گفت: “بیش از 80 درصد خشونت ها علیه نیرو های انگلیس صورت می گیرد که بیشتر آن ها تحت نفوذ ایران انجام می شود.”

وی افزود: “ما در میان آن ها و هدفشان برای نابود کردن یکی از ثروتمند ترین شهر های دنیا قرار گرفته ایم. آن ها می خواهند نشان دهند که می توانند ما را از این شهر بیرون کنند و برای این کار طبیعی است که از عوامل خود در عراق استفاده می کنند.”

نیروهای انگلیس و آمریکا هفته پیش در جنوب شهر آمره با ارتش المهدی درگیر شدند تا یک شبکه قاچاق اسلحه و مواد منفجره ضد تانک از ایران را نابود کنند.

هر چند حمایت ایران از نیروهای ضد انگلیسی در جنوب عراق امری شناخته شده است لیکن حمایت ایران از طالبان در افغانستان تا این اواخرکمتر مورد توجه مقامات انگلیسی بوده است.

براون از سایر دولتمردان انگلیسی پیشی گرفته و گفت: “در تحولاتی که در حال اتفاق افتادن است نفوذ ایران از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. ما شواهدی در دست داریم که نشان می دهد ایران از طالبان حمایت می کند.”

رابرت گیتز نیز اتهامات مشابهی را مطرح کرده و گفت ابعاد انتقال اسلحه از ایران به افغانستان در حدی است که حتما دولت ایران در جریان آن قرار دارد.

گیتز، رئیس سابق سیا گفت اخیرا گزارشات اطلاعاتی را دیده است که “کاملا روشن می کند که حجم قابل ملاحظه ای سلاح به افغانستان حمل شده است.”

نیرو های ائتلاف دو محموله بزرگ اسلحه را که از ایران به افغانستان می آمده است مصادره کردند؛ یکی از آن ها در نزدیک مرز ایران بوده است و دیگری در نزدیکی قندهار.

شدید ترین اتهامات از سوی نیکولاس برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا مطرح شد. وی گفت “شواهد غیر قابل انکاری” وجود دارد که نشان می دهد دولت ایران در کار ارسال اسلحه برای طالبان است.

مقامات انگلیسی که قبلا درمورد حمایت ایران از طالبان اظهار نظر نمی کردند اکنون گفته اند که تغییری را در موضوع تهران مشاهده می کنند.

این امر توسط اظهارات علی شمخانی، مشاور اصلی امور دفاعی آیت الله علی خامنه ای تائید شده است. شمع خانی به نشریه دفاع آمریکا گفته است ایران “حرکات آمریکا” را در عراق و افغانستان مسدود کرده است.

هر چند “شریک مطلوب” ایران در افغانستان “جبهه متحد” است، که دشمن درجه یک طالبان به شمار می آید، ولی تهران سعی دارد طرف دیگر نیز برای خود نگاه دارد. ایران همچنین با دولت کرزای نیز رابطه خوبی دارد و سرمایه گذاری زیادی بخصوص در هرات انجام داده است.

حمایت ایران از طالبان مشابه حمایت پاکستان از طالبان است چرا که پاکستان معتقد است آمریکا بعد از پنج سال از منطقه خواهد رفت ولی طالبان نه تنها در منطقه ماندنی است بلکه احتمالا بر بخش مهمی از افغانستان نیر مسلط خواهد بود.

منبع: روزنامه ساندی تایمز، 24 ژوئن 2007