مجلس ایران پارلمان غزه را می سازد

نویسنده

» همزمان با ساخت و سازهای گسترده

larijanighaza.jpg

همزمان با تصمیم مسئولین بخش های اجرایی در ایران که درصدد ساخت مساجد، مدارس، بیمارستان ها و ده هزار منزل مسکونی در شهر غزه هستند، علی لاریجانی نیز اعلام کرد “در کنار همکاری فراگیر با دولت اسماعیل هنیه، مجلس شورای اسلامی بازسازی بنای پارلمان فلسطین در غزه را که در حملات اخیر آسیب دیده بر عهده خواهد گرفت”.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی درجلسه علنی روز یکشنبه با بیان اینکه “مجلس اکنون نیز وظیفه خود می‌داند که در بازسازی غزه قهرمان به مجاهدت خود ادامه دهد”، با “کسب اجازه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی” این خبر را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران “این سخنان لاریجانی با شعارهای الله اکبر، خامنه‌ای رهبر، مرگ براسراییل نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه شد و نمایندگان مجلس یک صدا این سخنان لاریجانی را تایید کردند”.

لاریجانی همچنین دیروز گفت: “دراین راه هر چند مردم فلسطین شهدای زیادی تقدیم کردند و هرچند رژیم صهیونیستی بیش از ‪ ۵‬هزار نفر کودک، زن و مرد فلسطینی را مجروح کرد و هر چند به حدود ‪ ۲۰‬هزار منزل صدمه جدی وارد کرد اما نتیجه استقامت و فداکاری آنان که در حماسهحماس تجلی یافت، فروپاشی هیمنه دروغین رژیم صهیونیستی در منظر عالمیان بود.”

البته این تنها کمک مجلس ایران به نیروهای اسماعیل هنیه نیست چرا که لاریجانی خبر داد: “مجلس شورای اسلامی بزودی کنفرانس بزرگ حماسه غزه را در تهران برگزار می‌کند تا ابعاد حمایت جهانی از مقاومت فلسطین را نشان دهد.”

خانه سازی در غزه

مجلس شورای اسلامی ایران در حالی خود را برای کمک به دولت مورد حمایت هنیه آماده می کند که دولت احمدی نژاد نیز در روزهای اخیر سعی در ارسال کمک به غزه دارد. علاوه بر کمک های مالی و کالا، روزنامه دولتی ایران دیروز در همین ارتباط به نقل از معاون اجرایی احمدی نژاد خبر داد که بر اساس مصوبات ستاد بازسازی غزه در دولت ایران، در نخستین فرصت نسبت به ساخت و تجهیز ۱۰۰۰ باب واحد مسکونی، ۱۰ باب مدرسه، پنج باب مسجد، بازسازی ۵۰۰ واحد تجاری و خدماتی و بازسازی و تجهیز یک بیمارستان و دانشگاه اقدام خواهد شد.

به نوشته این روزنامه، ستاد بازسازی غزه”به منظور کمک به مردم مظلوم و مقاوم فلسطین و بازسازی غزه با توجه به دو پیام ارزشمند مقام معظم رهبری که از مبانی اصلی و تکلیف نهایی برای مؤمنان بوده و همچنین درخواست های مکرر مردمی” تشکیل شده است.

از جمله دیگر مصوبات این ستاد، اتخاذ ترتیبی بوده است که بر اساس آن تا تعداد چهار هزار نفر از مجروحان “این تجاوز ظالمانه”، درمان شوند.

ارگان مطبوعاتی دولت، “کمک به تمامی خانواده های شهدای نبرد ۲۲ روزه و جانبازان آن و تحت پوشش قرار دادن ایتام و آسیب دیدگان و کمک به بازسازی زیرساخت های شهری” را از دیگر برنامه های ستاد بازسازی غزه توسط دولت ایران معرفی کرده است.

پول نفت، بیرون از خانه

در دو سال گذشته هرچند قیمت افزایش قیمت نفت، نوید روزهای خوب اقتصادی برای مردم ایران را می داد اما آنچنان که از وضع اقتصاد داخل ایران مشخص است نه تنها وضع بهبود نیافته بلکه گرانی و تورم بیداد می کند. عمق فاجعه وقتی است که به گواه کارشناسان، صندوق ذخیره ارزی نیز از پشتوانه چندانی برخوردار نیست. مشکلی که به گفته کارشناسان بخشی از آن به هزینه هایی بازمی گردد که جمهوری اسلامی در دو سال اخیر خارج از کشور صرف بازسازی و نوسازی در ونزوئلا، سریلانکا، لبنان و سوریه کرده است.

خبرگزاری اقتصادی ایران ماه گذشته خبر داد که ایران هر 57 دقیقه یک واحد مسکونی در ونزوئلا می سازد. محمدرضا انصاری مدیرعامل شرکت ایرانی مجری احداث واحدهای مسکونی در ونزوئلا گفت: “مهندسان ایرانی با استفاده از فناوری روز هر 57 دقیقه یک واحد مسکونی احداث می کنند که این امر سبب شده طی 48 ساعت، بیش از 48 واحد مسکونی ساخته شود و انتظار می رود 10 هزار واحد مسکونی که در چهار استان ونزوئلا ساخته می شود، زودتر از دوره سه ساله پیش بینی شده تحویل دولت این کشور شود.”

این خبر در حالی منتشر شد که چند روز قبل از آن در آذرماه گذشته سایت خبری تابناک نیز به نقل از سفیر یکی از کشورهای اروپایی از “کمک 600 میلیون دلاری دولت ایران به یک جناح درگیر در انتخابات لبنان” خبر داده بود.

البته حضور ایران منحصر به شرق دریای مدیترانه و آمریکای جنوبی نیست چرا که تیرماه امسال نیز وزیر دارائی سری لانکا تایید کرد ایران با کمک 450 میلیون دلاری به این کشور طی پنج ماه نخست سال 2008 بزرگترین کشور کمک کننده به سری لانکا در این مدت شناخته شده است. این اقدام دولت ایران در حالی صورت گرفت که به دلیل عدم سرمایه گذاری نا مناسب در داخل کشور، برای اولین بار در سالهای اخیر برق در میان هموطنان سهمیه بندی شد.

علاوه بر کمکی که اکنون ایران قرارست به غزه بکند، همزمان با پایان جنگ موسوم به “سی و سه روزه” در لبنان هم جمهوری اسلامی ایران مبالغ زیادی را در آن کشور صرف بازسازی کرد. اردیبهشت سال گذشته شهرداری تهران مبلغ ۳۰میلیارد ریال به شیعیان لبنان کمک کرد. هر چند به گفته خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران ایران در کشورهایی مثل عراق، لبنان و کشورهای مسلمان دیگر بیش از این‌ها اعتبار برای لبنان و فلسطین اختصاص می‌دهند و این سه میلیارد تومان در مقایسه با آن اعتبارات رقم قابل توجهی نیست.