انقلاب رنگی در ایران ممکن نیست

نویسنده
حسین محمدی

» نگرانی اصولگرایان از تاثیر اعتراض‌های اوکراین:

اعتراض‌های مردم اوکراین به دولت این کشورو حضور آن‌ها در خیابان‌ها٬ باعث نگرانی برخی مسوولان جمهوری‌اسلامی نسبت به اعتراض‌های خیابانی شده است.

اسماعیل کوثری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ گفته است که “بازگشت دوباره انقلاب های رنگی به کشور در آستانه انتخابات مجلس دهم دیگر ممکن نیست”٬ زیرا هم ماموران امنیتی جمهوری‌اسلامی “هشیارند و به شدت مسایل سیاسی کشور را دنبال هم می‌کنند” و هم این‌که “همه عوامل عملیاتی دشمن شناسایی شده اند و نمی توانند برای انتخابات مجلس دهم فعالیتی علیه نظام و مردم داشته باشند”.

وی تاکید کرده است که در حال حاضر “اینکه بخواهیم درگیری های اوکراین را نمونه دیگری از بازگشت انقلاب های مخملین و رنگین به برخی کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه بدانیم، تفکر بی ربط و اشتباهی است”.

مسوولان جمهوری‌اسلامی از چند سال پیش و هم‌زمان با وقوع انقلاب‌های مخملی در کشورهای شرق اروپا٬ بابت اجرای چنین مدلی در داخل ایران ابراز نگرانی می‌کردند.

آن‌ها معتقدند که کشورهای غربی این اعتراض‌ها را سازمان‌دهی می‌کنند و معترضان با پشتیبانی آن‌ها است که به پیروزی می‌رسند.

وب‌سایت شبکه خبر جمهوری‌اسلامی نزدیک به یک ماه پیش٬ با انتشار تحلیلی نوشته بود که “اوکراین و صحنه سیاسی آن امروز به عرصه ای برای زورآزمائی علنی و نبرد تنگاتنگ مسکوـ واشنگتن تبدیل شده و آنچه که طی هفته های اخیر و هم اکنون در این کشور که بی ثباتی و ناآرامی های گسترده سیاسی وجه بارز و غالب آن به شمار می رود، شاهد آن هستیم از یک منظر پیامدهای همین زورآزمائی ها می تواند باشد”.

جهان‌نیوز٬ وب سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ نیز با بازنشر تحلیلی پیرامون اعتراض‌های اوکراین٬ نوشته بود: “بخشی از اعتراض اوکراین در سفارت ایالات متحده در کیف آماده و برنامه ریزی شده است، در کنار عوامل اروپایی مراکز قدرت خارجی نیز در این مورد نقش دارند. بعید است بدون لحاظ منافع قدرت های خارجی، اوکراین روی آرامش به خود ببیند… با نگاهی به اتفاقات اخیر در لایه‌های اجتماعی اوکراین، می‌توان چنین استنباط کرد که این اتفاقات یک تمرین برای کلید زدن «انقلاب نارنجی ۲» در اوکراین می باشد”.

مسوولان جمهوری‌اسلامی بسیاری از فعالان مدنی و دموکراسی‌خواه را به اتهام آموزش دیدن برای ایجاد انقلاب‌های رنگی و مخملی٬ بازداشت و یا مورد بازجویی قرار داده‌اند. از نظر آن‌ها٬ اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ نیز نمونه‌ای از تلاش برای ایجاد چنین نوع از انقلابی در ایران بوده که به موفقیت نرسیده است.

ایرنا٬ خبرگزاری رسمی جمهوری‌اسلامی٬ نیز معترضان در اوکراین را “وابسته به غرب” معرفی کرده و نوشته بود که “حمایت آشکار غرب از معترضان به بهانه حمایت مسکو از کی یف نشان می دهد که غربی ها به سردمداری واشنگتن همچنان بر طبل انقلاب های رنگی می کوبند و این سیاست مداخله جویانه و توسعه طلبانه را کنار نگذاشته اند… شکل و ماهیت دور جدید ناآرامی های اوکراین از تلاش منسجم و سازمان یافته مخالفان غربگرای دولت این کشور برای برپایی انقلاب رنگی به بهانه خودداری کی یف از امضای موافقت نامه عضویت وابسته با اتحادیه اروپا دارد”.

معترضان اوکراینی٬ بیش از دو ماه پیش و در اعتراض به خودداری رئیس‌جمهوری اوکراین از امضای پیمان تجارت آزاد با اتحادیه اروپا به خیابان آمدند. ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین به جای امضای پیمان تجارت آزاد با اتحادیه اروپا، اعلام کرد قصد دارد روابط اقتصادی با روسیه را گسترش دهد.

در طول اعتراض‌ها دست‌کم ۵ نفر کشته شده و شماری از ساختمان‌های دولتی به اشغال مخالفان در آمده و صد‌ها نفر همچنان در خیابان‌ها هستند.