معتقدان به آیت الله خوشوقت درحال ترک تهران

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نتیجه بحث شیرین زلزله تهران

پس از اظهارات جنجالی کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در حمایت از گفته های محمود احمدی نژاد درباره “لزوم خروج 5 میلیون نفر از تهران به دلیل احتمال وقوع زلزله” و طرح این مساله که “بی حجابی و زنا خطر وقوع زلزله را افزایش می دهد”، در آخرین نماز جمعه نیز آیت الله احمد جنتی با طرح دوباره این موضوع بحث مطرح شده از سوی رییس دولت مستقر و کاظم صدیقی را پیگیری کرد و این پیش بینی را ناشی از “اهل دل” بودن دانست.

احمد جنتی در این باره گفت: “در مواردی که بناست زلزله‌ای ایجاد شود، کسی که پیشگویی می‌کند باید اهل دل باشد و با جایی دیگر رابطه داشته باشد که البته در همین جا هم قابل پیشگیری است. البته پیشگیری معنوی و الهی و نه فیزیکی.”

امام جمعه موقت تهران در ادامه اظهارات خود با بالا بردن “شأن و مرتبه” کسانی که این موضوع را مطرح کرده اند(آیت الله عزیزاله خوشوقت، محمود احمدی نژاد و کاظم صدیقی) تصریح کرد: “ممکن است زلزله هم در کتاب نوشته شده باشد و آقایی که ارتباطی دارد، آن را فهمیده باشد، ولی با دعا و توجه به خدا، قابل جلوگیری است و این کاری است که در اختیار بندگان مومن خداست که دیگران این امکان را ندارند و البته این موضوع سابقه دارد چرا که درباره قوم حضرت یونس نیز قرار بود که عذاب بر آن‌ها نازل شود اما آنها ایمان آوردند و خداوند عذاب را برگرداند.”

دبیر 85 ساله شورای نگهبان همچنین در خطبه ی اول نماز جمعه این هفته تهران که سرتاسر به موضوع زلزله اختصاص داشت، افزود: “به خاطر زلزله هم که شده، بهتر است خود را پاک کنیم و دیگران را حلال کنیم و از خدا بخواهیم که از ما بگذرد. همچنین اگر امانتی از مردم در دست داریم، با توجه به اینکه مرگ خبر نمی‌کند، بهتر است آن را بدهیم و وصیت‌نامه خود را نیز آماده کنیم و این‌ها همه مقدمه زلزله باشد.”

احمد جنتی حتی در خطبه دوم نماز جمعه  این هفته تهران هم که ربطی به خطبه اولش نداشت،مثال هایی زد که یادآور بحث هایی همچون “توفان شن” و “زلزله” باشد. او با بکار بردن عبارت “از واقعه طبس عبرت بگیرید” علاوه بریادآوری ماجرای توفان شن و حضور نظامیان خارجی، کوشید خاطره زلزله تاریخی و ویرانگر طبس را نیز در اذهان عمومی زنده کند.

اظهارات احمد جنتی در شرایطی است که هفته گذشته حجت الاسلام کاظم صدیقی در حمایت از اظهارات محمود احمدی نژاد مبنی بر “لزوم خروج 5 میلیون نفر از شهر تهران به دلیل احتمال وقوع زلزله ” گفته بود: “جاذبه هایی برخی زنان و دختران در بیرون از فضای خانواده و زندگی محیط خصوصی ایجاد می کنند که دل جوانان می لرزد و به طغیان و بلهوسی کشیده می شوند، دامنشان آلوده می شود و زنا در جامعه زیاد می شود و یکی از مسایلی که پدید می آید، زنا توسعه پیدا می کند و زلزله زیاد می شود”.

 وی در این اظهارات که با واکنش های بسیاری در داخل و خارج از کشور روبرو شد از مردم خواسته بود تا “توبه  و استغفار کنند” و به این وسیله جلوی وقوع زلزله را بگیرند.

 

زلزله و انحراف افکار عمومی

حمایت امامان جمعه تهران از اظهارات محمود احمدی نژاد  درباره وقوع زلزله درپایتخت پس ازآن است که وی  روز 18 فروردین ماه در مراسم بازدید از مجتمع اسکان های اضطراری غرب تهران گفت: “یکی از علمای بزرگ تهران (آیت الله عزیزله خوشوقت) به من پیغام داد که از مردم بخواهم مراقب باشند و ضمن پرهیز از گناه، برای دوری از بلایا دعا کنند، از مردم تهران خواست که موضوع زلزله و مقاوم‌سازی ساختمان‌های خود در برابر این بلای طبیعی را جدی بگیرند.”

رییس دولت مستقر در ادامه با اعلام اینکه “حادثه خبر نمی‌کند و گرچه زمان وقوع زلزله مشخص نیست اما تهران در معرض زلزله قرار دارد و شرایط طبیعی نشان می‌دهد که بروز زلزله در تهران قطعی است و اگر زلزله رخ دهد از فیروزکوه تا نظر‌آباد آسیب می‌بیند و ابعاد آن گسترده خواهد بود” خواستار خروج “دست کم 5 میلیون نفر” از شهر تهران شده بود.

همزمان برخی دیگر از مقامات دولت مستقر از تهیه “طرح جامع امنیتی”، “طرح خروج دانشگاه ها از تهران”، و “سبک سازی جمعیت تهران” سخن گفتند؛ طرح هایی که وقتی در پس “ابراز نگرانی” محمود احمدی نژاد از وقوع زلزله در تهران قرار گرفت از تلاش برای کاهش جمعیت پایتخت به دلایل امنیتی و برای کنترل اعتراضات احتمالی مردم تهران حکایت می کرد.

گزارش روز در همین باره:

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/////-3613830171.html

از سوی دیگر اظهارات محمود احمدی نژاد در شرایطی مطرح و توسط امامان جمعه تهران و رسانه های حامی دولت مورد توجه و تاکید قرار گرفت که همزمان و در نخستین ماه سال نو، مسایلی همچون پرونده فساد مالی محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد، کشمکش مجلس و دولت برسر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و اثرات اقتصادی ناشی از اجرای آن در کوتاه مدت، تداوم بحران داخلی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین فشارها و تهدیدات خارجی ناشی از سیاست های دولت مستقر در مرکز توجه مردم قرار داشت.

به همین دلیل بود که میرحسین موسوی در واکنش به این اظهارات گفت: “راه حل مشکلات کشور در منحرف کردن اذهان مردم از مسائل اساسی نیست. حکومت باید همیشه به فکر زلزله ی پایتخت باشد، نه آنکه خوابنما شود که زلزله ای بزرگ در راه است. در حالی که دولت مدیریت و قدرت جابجایی حتی چند هزار نفر در تهران را ندارد، نباید با لفظ آمرانه از خروج پنج ملیون نفر از مردم تهران صحبت کند.”

 

طرح نتیجه معکوس داد

با این همه اما نکته قابل توجه پس از اظهارات احمدی نژاد و صدیقی و جنتی خبری بود که روز گذشته در برخی از سایت های اینترنتی منتشر شد: “پس از اعلام خبر احتمال وقوع زلزله در تهران، تعدادی از طلاب و مریدان آیت الله خوشوقت مقدمات لازم برای خروج از تهران را آغاز کرده اند.”

سایت های “شیعه آنلاین” و “خبرآنلاین” همچنین نوشتند که: “در پی اعلام خبر احتمال وقوع زلزله در تهران توسط آیت ‌الله شیخ عزیزالله خوشوقت، تعدادی از طلاب و مریدان این استاد تصمیم گرفتند از تهران به دیگر شهرها به ویژه شهر مقدس قم هجرت کنند. این عده از طلاب هم اکنون به دنبال تهیه منزل در شهرهای دیگر به ویژه قم هستند.”

به این ترتیب اظهارات احمدی نژاد در مورد “هشدار آیت الله خوشوقت درباره وقوع زلزله در تهران” توسط طرفداران و معتقدان وی جدی گرفته شده؛ شاید به همین دلیل بود که احمد جنتی علی رغم تاکید بر وقوع زلزله در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با حفظ احتیاط خطاب به نماز گزاران گفت که: “ این گونه مسائل هیچ قطعیتی ندارد و هیچ کس نمی‌تواند به طور قطع آن را پیش‌بینی کند، پس آنچه که گفته می‌شود براساس احتمالات است. پس باید مرتب دعا کرد و صدقات و خیرات داد چرا که روایت است صدقه بلا را رفع می‌کند پس بهتر است صدقه‌هایمان را بیشتر کنیم و صبح و شب صدقه بدهیم تا شب راحت بخوابیم و روز راحت زندگی کنیم.”