پیروزی علی بر غلامعلی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» لاریجانی ابقاء شد

در نخستین رقابت میان دو نامزد ریاست بر مجلس شورای اسلامی، غلامعلی حدادعادل از علی لاریجانی شکست خورد تا رئیس مجلس هشتم، رئیس مجلس نهم نیز باقی بماند. 270 نماینده در جلسه علنی صبح دیروز پارلمان حضور داشتند که 177 تن از آنها رأی خود را به لاریجانی دادند و 89 نفر هم به حدادعادل رأی دادند. 4 رأی سفید نیز به گلدان ها انداخته شد.

محمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر، نمایندگان تهران نیز به عنوان دو نایب رئیس اول و دوم مجلس نهم انتخاب شدند. طول عمر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یک ساله است و ممکن است کرسی ریاست و دیگر جایگاه های هیات رئیسه در انتخابات سال آینده دچار تغییرات احتمالی بشود.

سایت های اصولگرای حامی ریاست حدادعادل بر مجلس نهم، روز گذشته با انتخاب تیتر “علی لاریجانی برای یک سال رئیس مجلس نهم شد”، تلاش کردند تا این احتمال را در گمانه زنی ها زنده باقی نگاه دارند.

انتخابات هیات رییسه دائم اما یک ساله مجلس شورای اسلامی پس از آن برگزار شد که اعتبارنامه تمام راهیافتگان به مجلس نهم به جز 10نماینده تهران تایید شد و بر اساس آیین نامه مجلس، هیات رییسه دائم باید تشکیل می شد.

علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل هفته گذشته در انتخابات رییس موقت مجلس شورای اسلامی با هم رقابت کرده بودند. در آن روز لاریجانی 173 رای و غلامعلی حدادعادل 100 رای به دست آورده بود.

 

شکست با پای شکسته

غلامعلی حدادعادل دیروز با پای گچ گرفته، دمپایی آبی و دشداشه عربی در صحن علنی حاضر شد. رسانه ها پیش از این گزارش داده بودند که پای وی در جریان یک بازی دوستانه فوتبال شکسته است.

دختر حدادعادل، همسر مجتبی خامنه ای است که به عنوان بانفوذترین پسر رهبر جمهوری اسلامی در ساختار قدرت ایران از وی نام برده می شود. حدادعادل به طرفداری علنی و افراطی از سید علی خامنه ای مشهور است. او پیش از این با اشاره به نام کوچک خود (غلامعلی) و نام رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که اگر بخواهد توصیفی از خود ارائه دهد، همان “غلام علی” بهترین توصیف است.

مخالفان ادامه ریاست لاریجانی بر مجلس در هفته های اخیر تلاش داشتند تا با برجسته کردن نامحسوس این نسبت فامیلی، حدادعادل را در رقابت بر سر کسب کرسی ریاست مجلس نهم، مورد حمایت رهبر جمهوری اسلامی نشان دهند.

سایت رجانیوز در تحلیلی با عنوان “تفاوت معنادار پیام رهبر انقلاب به مجلس هفتم و هشتم و پیامی روشن برای انتخاب رئیس جدید” نوشته بود: “اگر پیام ایشان به مناسبت آغاز به کار مجلس هشتم، در تقدیر از عملکرد مجلس هفتم به ویژه رویکردهای حاکم بر آن، با پیام رهبر انقلاب برای آغاز فعالیت مجلس نهم که امروز در صحن علنی قرائت شد، مقایسه شود، نکات راهگشا و جالبی برای انتخاب رئیس جدید مجلس به دست خواهد داد.”

رجانیوز افزوده بود که “مواضع عجیب و سئوال برانگیز {مجلس هشتم} در قبال فتنه عظیم 88، کشمکش دائمی با دولت به بهانه حفظ استقلال مجلس و مواردی از این دست، اتفاقات کوچکی نیست که بتوان به راحتی آنها را نادیده گرفت.”

به نوشته این سایت، برخی از مصادیق عملکرد ضعیف مجلس هشتم به ریاست لاریجانی، “وقف غیرقانونی اموال دانشگاه آزاد، طرح حقوق مادام‌العمر مسئولان و ماجرای طرح نظارت بر نمایندگان” بود که با وجود “تاکید مستقیم شخص رهبر معظم انقلاب بر تهیه و اجرای آن” اتفاق افتادند.

رجانیوز بر این اساس نوشته بود: “شاید معنای این تفاوت در تعابیر و توصیه‌ها برای دو دوره مدیریتی چهارساله مجلس آنقدر روشن باشد که نیاز به توضیح و تفسیر نداشته باشد ولی آنچه روشن است اینکه رهبر معظم انقلاب، چالش‌های ناموجه را میان قوا نمی‌پسندند، حال بهانه این چالش‌ها حفظ استقلال مجلس باشد یا هر بهانه دیگری و طبیعی است که این نکته متاثر است از رویکردی که بر اداره مجلس حاکم است.”

این سایت دیروز هم پس از پیروزی لاریجانی بر حدادعادل در تحلیلی جداگانه، ابقای لاریجانی را “مغایر با پیام آشکاری” خواند که “مردم با نپذیرفتن نمایندگی نزدیک به 200 نماینده مجلس هشتم به اهالی بهارستان ارسال کردند” اما این اتفاق “در صورت فرصت شناسی نمایندگان می‌تواند یک جمع 100 نفره و کیفی را در مجلس نهم شکل دهد که به صورت ویژه‌ای بر تصمیمات و جهت‌گیری‌های این مجلس موثر بوده و بصورت آشکار مجلس نهم را در جهت‌گیری‌ها نسبت به مجلس هشتم انقلابی‌تر و پویاتر کند.”

به نوشته رجانیوز، به عبارت دیگر “اگرچه حدادعادل نتوانست بر صندلی ریاست مجلس نهم تکیه بزند اما میزان آرای او پیام معناداری در دل خود نهفته داشت که به نوعی شکل دهنده یک وحدت نانوشته اما گفتمان محور بود. اکنون می توان براحتی 100 نماینده ای که رای به حدادعادل در برابر لاریجانی را ترجیح دادند، در قالب فراکسیونی گفتمان محور همچون فراکسیون انقلاب اسلامی (یا هر عنوان دیگری) گرد هم آورد تا در ذیل فراکسیون فراگیر اصولگرایان، به تاثیرگذاری جدی و متفاوت با مجلس هشتم در تصمیمات مجلس نهم بپردازند.”

 

پیروزی دوم برای لاریجانی

در رای گیری روز سه شنبه همچنین حسین سبحانی نیا، حسین فرهنگی، محمد دهقان، محمد صادقی، علیرضا منادی و جواد جهانگیر زاده به سمت دبیران (منشی ها) و شریف حسینی، عبدالرضا مصری و محمد آشوری نیز به سمت ناظران هیات رئیسه انتخاب شدند.

از زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم، بحث بر سر ریاست مجلس شورای اسلامی به موضوعی داغ و اختلاف برانگیز در میان دو گروه اصلی اصولگرا که اکثریت کرسی های پارلمان را از آن خود کرده اند، تبدیل شده بود.

جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس به طور همزمان از علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل حمایت می کرد اما پس از تشکیل مجلس، طیف سنتی این جریان که به حزب مؤتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری نزدیک هستند از لاریجانی و طیف جمعیت ایثارگران در آن همراه با مجموعه رقیب جبهه متحد (جبهه پایداری انقلاب اسلامی و هواداران دولت) از غلامعلی حدادعادل حمایت کرده بودند.

علی لاریجانی که برای نخستین بار در مجلس هشتم به پارلمان راه یافته بود، موفق شد در همان دوره بر کرسی ریاست مجلس بنشیند. حدادعادل در آن هنگام ترجیح داد که از رقابت با لاریجانی خودداری کند و صرفا ریاست کمیسیون فرهنگی را بپذیرد.