محاکمه در دادگاهی ناعادلانه

نیویورک تایمز
نیویورک تایمز

» گزارش نیویورک تایمز از اعدام غلامرضا خسروی

خبرگزاریهای جمهوری اسلامی روز یکشنبه خبر از آن دادند که یک زندانی مرتبط با اعضای سازمان مجاهدین خلق – یک گروه اپوزسیون برون مرزی – اعدام شده است.

به نوشته این خبرگزاری ها دادگاه غلامرضا خسروی ساواجانی را به تهیه کمک مالی به سازمان مجاهدین خلق متهم کرده، گروهی که در پی براندازی جمهوری اسلامی است.

فارس در زمان بازداشت خسروی نوشته بود که پلیس ایران در منزل وی مدارک و ویدئوهایی از “مراکز مهم همچون تاسیسات نظامی” به دست آورده است که به سازمان مجاهدین خلق انتقال یافته است.

تهران سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی توصیف می کند، گروهی که در جریان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ در براندازی شاه نقش داشت اما بعدها رابطه خود با روحانیون شیعه که قدرت را در دست داشتند بر هم زد. سازمان عفو بین الملل می گوید ساواجانی در سال ۲۰۱۰ به اتهام رابطه با مجاهدین محکوم شناخته شد. این ارگان حقوق بشری پس از آنکه مدعی شد وی در دادگاهی ناعادلانه به “محاربه با خدا” متهم شده روز شنبه خواستار عدم اجرای حکم اعدام وی شده بود.

سازمان مجاهدین خلق که در پاریس دفتر دارد می گوید خانواده ساواجانی به زندان فراخوانده شده بودند، جایی که وی در ان نگهداری می شد و به او گفته شده بود که صبحگاه یکشنبه اعدام خواهد شد.

حسیب حاج سحروئی از اعضای عفو بین الملل مستقر در لندن می گوید دادگاه ساواجانی “در تضاد کاملا با قوانین ایران و قوانین بین المللی بوذه است.”

این اتهام بدان جهت به جمهوری اسلامی زده می شود که بارها کسانی را که به حکم دادگاه در زندان بوده اند، به بهانه مسایل سیاسی اعدام کرده است.

تهران می گوید سیستم قضائی اش عادلانه است و غرب را متهم می کند که با اتهام زنی به ایران در خصوص نقض حقوق بشر در پی تخریب سیستم قضائی نظام است.

گروه های حامی حقوق بشر می گویند با در نظر گرفتن جمعیت، ایران بالاترین آمار اعدام در بین کشورهای جهان را دارد. در ماه مارس بان کی مون دبیر کل سازمان ملل گفته بود که از زمان انتخاب پرزیدنت حسن روحانی در سال گذشته آمار اعدام در ایران افزایش یافته است.

در آخرین مورد اعدام که مورد توجه بین المللی قرار گرفت، رسانه های ایران گزارش دادند که هفته گذشته یکی از چهار مردی که به اتهام اختلاس مالی مرتبط با دولت محمود احمدی نژاد به مرگ محکوم شده بودند اعدام شده است.

منبع : نیویورک تایمز - اول ژوئن