وزیر علوم باید از فتنه برائت بجوید

نویسنده
حسین محمدی

» شرط مجلس در آخرین مهلت دولت:

در حالی که کمتر از دو هفته به پایان دوران سرپرستی محمدعلی نجفی بر وزارت علوم باقی مانده، هنوز گزینه پیشنهادی دولت برای این وزارت‌خانه مشخص نیست.

هم‌زمان برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند پارلمان پیشنهادی برای وزیر علوم ندارد، اما “برائت از فتنه” یکی از شرط‌های اصلی آن‌ها برای رای به وزیر پیشنهادی خواهد بود.

محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس، با اشاره به این‌که مهلت دوران سرپرستی محمدعلی نجفی بر این وزارت‌خانه رو به اتمام است، گفته: “باید دولت طوری اقدام کند که اول آذر ماه وزیر رای آورده را در کابینه داشته باشیم”.

سخنان باهنر پس از آن بیان شده که در روزهای گذشته شایعه شده بود دولت روز سه‌شنبه گزینه جدید خود برای وزارت علوم را معرفی خواهد کرد.

این خبر توسط بهروز نعمتی، سخن‌گوی هیات رییسه مجلس نیز تایید شده. وی با اشاره به احتمال معرفی وزیر علوم تا روز سه‌شنبه، گفته: “تاکنون اسامی زیادی به عنوان گزینه‌های پیشنهادی دولت مطرح شده‌اند اما هنوز هیچ کدام از آن‌ها به صورت قطعی مشخص نشده‌اند”.

گرچه هنوز گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم مشخص نیست، اما ابوالقاسم خسروی، عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس، گفته دولت در معرفی وزیر علوم باید “برائت از فتنه را مورد توجه قرار دهد، چرا که فتنه خط قرمز مجلس برای رای اعتماد به وزیر علوم است”.

هم‌زمان محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تاکید بر اینکه نباید پیرامون وزیر پیشنهادی علوم “حاشیه‌سازی” وجود داشته باشد، اظهار کرده: “از جمله حاشیه‌سازی‌ها می‌توان به ارتباط با جریان فتنه یا افرادی که در جریان فتنه حضور داشته‌اند، اشاره نمود. ضمن اینکه فرد مورد نظر در زندگی خود مشکلات مالی و اخلاقی نیز نداشته باشد”.

مجلس نهم به مصطفی نیلی‌احمدآبادی، وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم رای اعتماد نداد. نمایندگان مجلس علاوه بر انتقادهایی که نسبت به انتخاب نیلی داشتند، بر این اعتقاد بودند که نیلی گزینه اصلی روحانی برای وزارت علوم نیست؛ مساله‌ای که با تکذیب رییس‌جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.

حدود دو هفته پیش جلسه رای اعتماد به نیلی‌احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم در مجلس برگزار شد. اما از ۲۴۶ نماینده حاضر، ۷۹ نماینده رای موافق، ۱۶۰ نماینده رای مخالف و ۷نماینده رای ممتنع دادند تا نیلی از پست وزارت باز بماند.

با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس به نیلی، وزارت علوم هم‌چنان تحت سرپرستی محمدعلی نجفی باقی ماند. نجفی براساس قانون تا پنجم آذرماه می‌تواند سرپرست وزارت علوم باشد و تا آن زمان دولت و مجلس موظف‌اند وزیر علوم را مشخص کنند.

هنوز مشخص نیست که روحانی چه گزینه‌ای را برای وزارت علوم به مجلس معرفی خواهد کرد. نجفی خود پیش از این گفته بود که با وجود اصرارهای روحانی، حضور در این پست را نپذیرفته است.

 

وزارت علوم در دولت حسن روحانی از همان ابتدا مورد حساسیت اصول‌گرایان بود. جعفر میلی‌‌منفرد، نخستین گزینه حسن روحانی برای این وزارت‌خانه بود. او هم به دلیل آن‌چه نمایندگان مجلس “حضور در فتنه ۸۸” می‌خواندند، موافق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد.

جعفر توفیقی،‌ وزیر علوم دولت خاتمی، پس از جلسه رای اعتماد به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب شد. انتخاب او به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه در حالی اتفاق افتاد که اعلام شده بود آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، با حضور او در پست وزیر علوم مخالفت کرده است.

رضا فرجی‌دانا موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شد، اما توسط همان نمایندگان و به دلایل مختلف،از جمله استفاده از توفیقی و میلی‌منفرد، استیضاح و از کار برکنار شد.

پس از استیضاح فرجی‌دانا، محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب شد. به گفته نجفی، روحانی چند بار از او برای حضور بر صندلی وزیر علوم دعوت کرده، اما او این دعوت را نپذیرفته.

نجفی در زمان آغاز به کار دولت روحانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود، اما موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس نشد. وی سپس از پست ریاست سازمان میراث فرهنگی نیز به دلیل بیماری قلبی کناره گرفت.

هنوز مشخص نیست گزینه بعدی دولت روحانی برای وزارت علوم چه کسی است؛ اما به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس نهم عزم خود را جزم کرده‌اند تا تنها به وزیری برای این وزارت‌خانه رای بدهند که خواسته‌های آنان را پیگیری کند. باید دید آیا حسن روحانی سرانجام تسلیم خواسته این نمایندگان خواهد شد یا خیر.