دانشگاه آزاد، اکسفورد و مهدی هاشمی

نویسنده
نازنین کامدار

» آیا احمدی نژاد به هاشمی نزدیک شده است؟

پس از تلاش های طیف تندروی “جبهه پایداری” برای تصاحب دانشگاه آزاد که سر انجام منجر به برکناری عبدالله جاسبی از سمت ریاست این دانشگاه و جایگزینی فرهاد دانشجو شد، روز گذشته فرهادد دانشجو در گفت و گو با روزنامه اعتماد به دفاع از هیات امنای این دانشگاه و نیز مهدی هاشمی، فرزند جنجالی آیت اله هاشمی رفسنجانی کرد.

دفاع وی از هیات امنای دانشگاه آزاد که ریاست آن را هاشمی رفسنجانی بر عهده دارد، در حالی از سوی فرهاد دانشجو صورت گرفته که پیش از این چهره ها و سایت های وابسته به جناح تندروی پایداری که به مصباح یزدی نزدیک است، مدعی تخلفات مالی گسترده در این دانشگاه شده بودند.

شخص فرهاد دانشجو نیز پیش از این بارها به “افشاگری” درباره تخلفات مالی دانشگاه آزاد در زمان ریاست جاسبی پرداخته بود.
گفتنی است، سال گذشته نیز برخی از لباس شخصی ها با هدایت حمید رسایی و مهدی کوچک زاده در برابر مجلس تجمع کردند و خواستار برکناری و حتی اعدام عبداالله جاسبی شدند. این تجمع که با اعتراض علی لاریجانی مواجه شده بود، موجب شد تا در همان تجمع لباس شخصی ها شعار “لاریجانی برکنار باید گردد” سر دهند.

با طیف بندی های جدید راستگرایان، رفته رفته مشخص شده است که تلاش برای تصاحب دانشگاه آزاد از سوی آن طیفی از راستگرایان صورت می گرفته که به “جبهه پایداری” وابسته هستند. جبهه ای که کاندید آنها برای ریاست مجلس غلامعلی حداد عادل بود و چهره های اصلی آن در مجلس را حمید رسایی، روح الله حسینیان، مهدی کوچک زاده و اسماعیل کوثری تشکیل می دهند. چهره هایی که عماد افروغ در مناظره رادیویی خود با رسایی در سال گذشته از آنها به “کاسبین فتنه” تعبیر کرد.

به نظر می رسد تحولات سیاسی موجب شده تا فرهاد دانشجو که کاندید راستگرایان برای تصدی ریاست دانشگاه آزاد بود، بر خلاف انتظار طیف “پایداری”، به دفاع از مهدی هاشمی، دانشگاه آزاد و ماجرای واحد آکسفورد بپردازد.

سخنان وی در دفاع از هاشمی و دانشگاه آزاد، درست در روزی منتشر شده است که محمود احمدی نژاد نیز در ادامه تلاش های خود برای نزدیک شدن به رئیس مجمع تشخیص مصلحت، علاوه بر شرکت در جلسه این مجمع، به ارائه گزارش به آن پرداخته است. اقدامی که با واکنش گسترده ای در سطح رسانه های داخلی مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، فرهاد دانشجو به روزنامه اعتماد گفته است: “اکنون در لبنان،انگلستان (اکسفورد)، دبی و افعانستان واحدهایی فعال و نیمه فعالی وجود دارند. بعضی از آنها مجوز فعالیت قانونی را گرفته بودند و بعضی دیگر نتوانستند مجوز بگیرند. شروع تاسیس دانشگاه واحد آکسفورد به سال 1382 بر می گردد به تدریج مسئولان وقت به این نتیجه رسیدند که باید زمینی در آنجا تهیه شود بعد از آن برای پیگیری امور تاسیس و گرفتن مجوزهای لازم کارمندانی استخدام شدند.تعدادی از اعضای هیات علمی هم به آنجا رفتند. زمین آنجا نیز با لحاظ کردن تمامی ضوابط قانونی و حقوقی زمین خریداری شد. دوره های کوتاه مدت در آنجا برگزار می شد.نگاه مسئولان قبلی به دانشگاه آکسفورد نگاه درآمدزایی نبوده است.”

او با تاکید بر این که مسئولان ارشد نظام از نحوه و چگونگی تاسیس این دانشگاه اطلاع داشتند گفته “خرید زمین و فعالیت این دانشگاه مغایر با قانون نبوده است”.

گفتنی است اصطلاح “مسئولان ارشد نظام” در رسانه های ایران اشاره به آیت الله خامنه ای دارد.

وی درباره تعلیق این دانشگاه هم گفته است: “متاسفانه دولت انگلیس در بحث تحریم ها اشتباه بزرگی کرده، یعنی مسائل سیاسی را با مباحث علمی پیوند داده است. در همان هفته اول ورودم به دانشگاه آزاد معاون وقت امور بین الملل به من گفت که رئیس دانشگاه واحد آکسفورد به نقل از مقامات دولتی انگلستان گفته حساب های مربوط به این واحد را باید ببندیم وگرنه موجودی آن به خاطر تحریم ها بلوکه می شود. حمله به سفارت انگلستان در تهران هم در این خصوص تاثیر داشته است. به هر ترتیب ما مجبور شدیم حساب متعلق به دانشگاه واحد آکسفورد را ببندیم و وقتی حساب بسته شد عملا دیگر نمی شود فعالیتی داشت. به همین دلیل بنا به پیشنهاد رئیس این دانشگاه و موافقت من فعالیت واحدآکسفورد را به تعلیق درآوردیم تا این مشکل حل شود”.

دانشجو در همین مصاحبه از از مسئولان وزارت خارجه خواسته با پیگیری های لازم مشکلات بوجود آمده را حل کنند تا بتوان با سیاست های جدید، این واحد دانشگاهی را فعال کرد.

او درباره شایعه “حقوق 14 میلیون تومانی مهدی هاشمی” و “واریز پول دانشگاه به حساب” او نیز گفته است: “تعدادی از افراد برای مراحل صدور مجوز و تاسیس دانشگاه آزاد آکسفورد از سوی هیات موسس حکم دریافت کردند که اینگونه کارها را انجام دهند از جمله این افراد اقای مهدی هاشمی است. دانشگاه حساب بانکی خاص خودش را داشت و تمامی پول ها که از ایران ارسال می شد به این حساب واریز می شد نه حساب آقای هاشمی. ما بعد از اینکه فعالیت دانشگاه را به دلایلی که ذکر شد به تعلیق درآوردیم تمامی احکام صادره را ملغی کردیم و اعلام کردیم که این افراد می توانند به کشور برگردند”.

 البته برای بازگشت معمولا یک پروسه زمانی طی می شود. من شخصا هیچگونه نقطه منفی از عملکرد اعضای هیات امنا و هیات موسس نمی بینم ولی انتظار حمایت بیشتری داشتم. انتظار ما این است که مشاوره فکری بیشتری از آقای جاسبی بگیریم. عقل و ادب حکم می کند که از ایشان مشورت بگیرم و هر وقت که از آقای جاسبی خواهان ارائه مشاوره بودم ایشان هم دریغ نکردند.

گفتنی است چند روز قبل از این سخنان، سایت رجا نیوز در گزارشی مدعی شده بود که “جریان مشکوکی در تلاش است تا بار دیگر جاسبی را به ریاست دانشگاه آزاد برگرداند”.
سخنان وی درباره دانشگاه آزاد و مهدی هاشمی در حالی منتشر شده که خبرگزاری فارس 6 روز پیش مدعی شده بود که فرهاد دانشجو گفته است: “مهدی هاشمی از واحد آکسفورد حقوق می گرفت”.

فارس همچنین ادعا کرده بود که حقوق مهدی هاشمی، 14 میلیون تومان در ماه بوده است.
ادعاهای فارس، بلافاصله در بین سایت های تندرو پخش شد. به فاصله کوتاهی نیز پیامکی مبنی بر “حقوق ماهانه مهدی هاشمی 14 میلیون تومان” است، در سطح وسیعی منتشر شد.

فارس به نقل از فرهاد دانشجو نوشته بود: “به عنوان یکی از کارمندان این واحد در آنجا آقای مهدی هاشمی حقوق دریافت می‌کرد ولی به غیر از این من چیزی نشنیده‌ام”.
همزمان با این خبر، سایت تندروی مشرق نیز در گزارشی با عنوان “قطع حقوق 14 میلیونی مهدی هاشمی رفسنجانی / آیا او به تهران باز می گردد؟!” نوشت: “ماهیانه بابت حقوق و حق ماموریت مهدی هاشمی مبلغ 3200 پوند همراه با 4 میلیون تومان بوده که با محاسبه قیمت پوند در بازار ارز تهران که بیش از 3هزار تومان است وی جمعا ماهانه حدود 14 میلیون تومان دریافت کرده است.”

اهمیت گفته های تازه فرهاد دانشجو بدان است که به ادعای یک سایت جناح راست وی چندی پیش در یک تشکل بسیجی گفته بود: “دانشگاه آزاد بدهی ۲۶۰۰ میلیارد تومانی دارد. بخشی از این بدهی مربوط به قرض‌هایی بود که از سیستم بانکی و پیمانکاری گرفته شده بود و بخشی نیز در داخل سیستم هزینه شده است که البته مورد غیرطبیعی نیست. اگرچه برای آغاز کار این بدهی کار ما را سخت‌تر می‌کند”

در اول هفته شرکت احمدی نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در رسانه های داخلی انعکاس گسترده ای یافت. وی به نوشته خبرگزاری های داخلی به “ارائه گزارش” به این مجمع پرداخته است.