چه انتظاری دارید؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تایید برخوردهای انضباطی با دانشجویان توسط وزیر علوم

در حالی که صدور احکام مختلف قضایی ـ انضباطی برای دانشجویان ادامه دارد، کامران دانشجو، وزیر علوم احمدی نژاد،با تایید این سخت گیری ها گفت:” در شرایطی که پس از انتخابات رخ داد، شما چه انتظاری از آمار احکام کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها دارید؟” دانشجو ضمن «عادی» دانستن برخورد با دانشجویان معترض در روز عاشورا، درباره بحث تحریم امتحانات گفت:“برای اینکه از این شایعات بیرون بیائید، در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنید.”

در راستای همین سیاست بود که طبق اعلام منابع دانشجویی، در دو هفته گذشته، به دنبال تحریم امتحانات از سوی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک، بیش از 9000 هزار نمره «صفر» با دستور مستقیم رییس دانشگاه، در کارنامه آموزشی دانشجویان ثبت شده است. اما دادن نمره صفر،بدترین نوع برخورد با دانشجویان نبوده است.

فشار بر اعضای دفتر تحکیم وحدت

بنا به اخبار رسیده، مهدی عربشاهی، بهاره هدایت، میلاد اسدی و مرتضی سیمیاری ،اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در زندان انفرادی نگهداری می شوند. همچنین به جز میلاد اسدی که هفته گذشته ملاقات کوتاهی با خانواده خودداشت، از وضعیت بقیه زندانیان دفتر تحکیم اطلاعی در دست نیست.

خانواده میلاد اسدی پس ازدیدار با فرزند خود اعلام کرده اند وی تحت فشارهای شدید روحی قرار دارد. میلاد اسدی به خانواده خویش گفته است پیش از روز عاشورا بازجویی های وی به اتمام رسیده بود، اماپس از آن، دور جدیدی از بازجویی ها آغاز شده که همراه بافشارهای شدید روحی است.

اخبار حکایت از آن دارند که از اعضای زندانی دفتر تحکیم  خواسته اند غیرقانونی بودن این تشکل دانشجویی را اعلام کنند.

دانشگاه چمران اهواز: صدور احکام انضباطی

همزمان با صدور احکام انضباطی برای دانشجویان در بسیاری از دانشگاه ها کشور، طی هفته گذشته کمیته انضباطی دانشگاه شهید چمران اهواز، برای ده ها تن از فعالین دانشجویی این دانشگاه،حکم ۲ ترم محرومیت از تحصیل  صادر کرد.

آن گونه که خبرنامه امیرکبیر گزارش داده است، هنوز تعداد دقیق دانشجویان احضار شده مشخص نیست اما تاکنون بیش از ۲۰ دانشجوی اهواز به کمیته انضباطی احضار شده اند. این دانشجویان به صورت جداگانه به حراست و کمیته انضباطی فرا خوانده و تهدید به دستگیری توسط وزارت اطلاعات شدند.گفته می شود این اقدام برای ایجاد رعب و وحشت در بین دانشجویان دانشگاه چمران اهواز به منظور جلوگیری از لغو امتحانات صورت گرفته است.

 همزمان احمد ابراهیمی از فعالین انجمن اسلامی دانشکده مهندسی از سوی دادگاه انقلاب شهر اهواز و از سوی دادگاه انقلاب تهران احضاریه دریافت کرده است.

 محمد پیروزمند یکی دیگر از اعضای انجمن اسلامی دانشکده مهندسی هم در حالی که چند روز بیشتر تا شروع امتحانات باقی نمانده، از تحصیل محروم و به دانشگاه ممنوع الورود شده است.

 لازم به ذکر است سجاد پیرفلک و مهرداد طافی از فعالین دانشجویی دانشکده علوم دانشگاه چمران اهواز چند ماه پیش برای یک ترم از تحصیل محروم شدند.

همچنین در هفته گذشته شاهد روند مشابهی برای دانشجویان دانشگاه دزفول بودیم. بنا به اخبار منتشر شده، ۱۸ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد دزفول به دلیل شرکت در تجمعات ۱۳آبان، ۱۶ آذر و ۲۵ آذر با احکام سنگین یک نیمسال محرومیت، دو نیمسال محرومیت، تبعید به واحدی در منطقه و تبعید به واحدی خارج از منطقه روبرو شدند.

بیشتر این دانشجویان علاوه بر محکومیت از سوی کمیته انضباطی دانشگاه، از سوی نهادهای امنیتی نیز مورد بازخواست و بازجویی قرار گرفته اند.آن هم در حالیکه برخی از آنان پیش از روز ۱۶ آذر از سوی همین نهادها برای جلوگیری از شکل گیری تجمع احضار شده بودند.

برخی از این احکام انضباطی در غیاب دانشجویان صادر شده و از دانشجویان برای دفاع از خود دعوت بعمل نیامده است. دانشجویان دانشگاه آزاد دزفول در بیانیه هایی خواستار لغو این احکام شده و اعلام کرده اند در صورت عدم لغو این احکام در محوطه دانشگاه تحصن خواهند کرد.

 

دانشگاه علم و صنعت:محرومیت از تحصیل

پس از حوادث و درگیری های دانشگاه علم و ، کمیته انضباطی این دانشگاه اقدام به احضار ده ها دانشجوی این دانشگاه کرد. این کمیته در برخوردی تازه،با تماس با منزل دانشجویان از آن ها برای دریافت نامه احضار به کمیته دعوت کرده است. بعد از احضار ده ها دانشجوی این دانشگاه تا کنون برای حداقل ۱۳ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت، حکم ۲ ترم تعلیق با احتساب سنوات صادر شده است.

 لازم به ذکر است این احکام ۲ ترم تعلیق با احتساب سنوات برای ترم جاری و نیمسال دوم ۸۹-۸۸ است؛در حالیکه طبق قانون این کمیته ها نمی توانند بعد از گذشت دو سوم از ترم، دانشجویان را از تحصیل در آن ترم محروم کنند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که در هفته گذشته بیش از 56 تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت باانتشار نامه سرگشاده ای به رئیس این دانشگاه، نسبت به احضارهای گسترده  دانشجویان و صدور احکام بی سابقه و سنگین برای دانشجویان و همچنین ورود افراد غیردانشگاهی به این دانشگاه در هشتم دی ماه اعتراض کرده و خواستار آن شده بودند که همه دانشجویان ،علی الخصوص دانشجویانی که حکم کمیته انضباطی دریافت کرده اند، بتوانند در فضایی آرام و بدون تشویش بر سر امتحانات خود حاضر شوند.

 

دانشگاه بابل: بیانیه در محکومیت حکم ضیا نبوی

در پی صدور حکم 15 سال حبس برای ضیا نبوی، سخنگوی انجمن دفاع از حق تحصیل، انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با صدور بیانیه ای، حکم صادر شده برای عضو این انجمن را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است:” جنبش دانشجویی روز های سخت و بی سابقه ای را تجربه می کند. تقریبا روزی نیست که خبر از احضار و تعلیق و بازداشت و محکومیت دانشجویی را نشنویم و دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی نیز طعم تلخ دوری از یاران دبستانی را چشیده اند. اکنون صدور حکم کم سابقه 15 سال زندان و 74 ضربه شلاق برای ضیاء نبوی، عضو سابق و راهنمای همیشگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل کاممان را تلخ تر کرد. طرح اتهامات واهی نظیر ارتباط با گروه تروریستی مجاهدین خلق، نشانه کینه ای است که دستگاه سرکوب از این چهره سرشناس و خوش نام داشت. چطور ممکن است انسان صلح جویی مثل آقای نبوی که تمام تلاشش در جهت ایجاد فضای گفتمان و  مبارزه با فرهنگ حذف رقیب بوده ، با چنان گروهی ارتباط داشته باشد؟”

این بیانیه اضافه کرده است:” کینه سرکوب گران از این جهت بود که در حالی که اکثر فعالان مدنی در شاخه های دیگر نظیر آزادی رسانه و مطبوعات و … مشغول بودند، آقای نبوی به یک باره جبهه مبارزه در جهت دفاع از حق بنیادین تحصیل را گشود و با تاسیس شورای دفاع از حق تحصیل و ردیابی محرومین از تحصیل، ابعاد این فرایند ضد انسانی را نمایان تر ساخت.”

همچنین هیات موسس انجمن اسلامی دانشگاه زنجان، با صدور بیانیه ای، نسبت به وضعیت سورنا هاشمی و علی رضا فیروزی، دو دانشجوی این دانشگاه موضع گیری کرد. در این بیانیه آمده است:” عجبا آزادی نزدیک به مطلقی که سراسر اسارت است و حتی مادران عزادار و بازداشت شدگان نیز از این اسارت در امان نیستند. عجبا جمهوریتی که پر است از نشانه های تمامیت خواهی اقتدار گرایی و جراید و مطبوعات به طور مداوم توقیف می شوند! عجبا اسلامیتی که فجایع کهریزک اتفاق می افتد و مسئول آن به جای حکم قضایی، سمت قضایی می گیرد و یا فقیه عالیقدری را به دلایل سیاسی از مرجعیت عزل می کنند! عجبا قوه قضاییه مستقلی که وزیر دفاع برای آن مصداق جرم محاربه تعیین می کند و عجبا قوه مقننه ای که وزارت اطلاعات به جای نمایندگان مردم می نشیند و قانون وضع می کند که ارتباط با رسانه ها و سازمان های مذکور در فلان لیست جرم است و خود می برد و می دوزد و …در میان بازداشت های اخیر خبری مبنی بر 16 روز بی خبری مطلق از سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی بسیار نگران کننده بود. یاران دبستانی سابقمان در دانشگاه زنجان که در خرداد 87، هتک حرمت به یک دانشجوی دختر توسط معاونت دانشجویی آن زمان را تاب نیاوردند و اجازه ندادند مهر رسوایی اخلاقی در صحن دانشگاه بر پیشانی جامعه دانشگاهی بنشیند، به جرم اشاعه فحشا متهم و محکوم شدند و متهم واقعی تبرئه و حتی شاکی شد! در ماجرای تحصن خرداد 87 در دانشگاه زنجان این همکلاسی های سابق، متهم به اشاعه فحشا، اقدام علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و … شدند و متهم واقعی اعاده حیثیت شد و در پرونده ای دیگر علیه دوستانمان شکایت کرد. لازم به ذکر است سورنا و علیرضا در تمام این مدت نیز بدون هیچ حکم رسمس و قانونی از تحصیل محروم بودند.”

این بیانیه در ادامه چنین آورده است:“در حالی که پرونده قضایی سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی در مورد ماجرای دانشگاه زنجان در مراجع قضایی در حال پیگیری بود، این دو، 16 روز پیش، در سفر خود به شهر تبریز به طرز مشکوکی مفقود شدند و تا کنون هیچ اطلاع دقیقی از آنان در دست نیست. خانواده آن ها به شدت نگران وضعیت فرزندشان هستند و بنا به شواهد، یکی از احتمالات، بازداشت آنها توسط نیروهای امنیتی است. حتی اگر این احتمال نیز مردود باشد، باید گفت که مسئولیت جان شهروندان هر جامعه ای بر عهده حکومت است. ایجاد امنیت جانی، حداقل چیزی است که هر دولتی باید برای شهروندان خود فراهم سازد. “

 این بیانیه در پایان ان گونه آورده است:” ما اعضای هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان اعلام می داریم مسئولیت جان شهروندان این سرزمین از جمله سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی بر عهده دولت است. اگر خدای ناکرده اتفاقی برای دوستانمان بیافتد باید مراجع قضایی نسبت به آن پاسخگو باشند و اگر در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برند طبق قانون باید خانواده آنان در جریان مراتب امر قرار گیرند. این حداقل خواسته ما در دفاع از حقوق اولیه دوستانمان است.”