خواهش مشاور نظامی خامنه ای از مردم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» باز هم حماسه خلق کنید

مشاور نظامی فرمانده کل قوا از مردم “خواهش” کرد در انتخابات شرکت و بار دیگر “حماسه ای مانند ۲۲ بهمن” خلق کنند.

یحیی رحیم‌صفوی٬ فرمانده سابق سپاه پاسداران و مشاور نظامی فرمانده کل قوا از مردم ایران “خواهش” کرد در صورتی که صدای او را می‌شنوند در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.

وی در این‌باره گفته است: “خواهشم از همه کسانی که صدای من را می‌شنوند این است که در انتخابات مجلس حضوری سرنوشت‌ساز داشته باشند”. رحیم‌صفوی افزود که “مردم انتخابات روز ۱۲ اسفند را جدی بگیرند و با حضور حداکثری خود همانند حماسه‌ای که در روز ۲۲ بهمن امسال خلق کردند٬ حماسه دیگری خلق کنند”.

سخنان رحیم صفوی در حالی بیان می‌شود که در روزهای گذشته، رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان وی با اطمینان از شرکت بیش از 65 درصدی مردم در انتخابات سخن گفته اند. آیت الله خامنه‌ای تاکید کرده بود که مطمئن است مردم در انتخابات دخالت خواهند کرد و علی سعیدی، نماینده وی در سپاه پاسداران نیز، گفته بود که میزان حضور مردم در انتخابات آتی بین 60 تا 65 درصد خواهد بود.

در این میان، غلامرضا مصباحی مقدم٬ رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس خبر داد که دولت محمود احمدی‌نژاد با پرداخت پول به مردم تلاش می‌کند آنها را به شرکت در انتخابات آتی مجلس ترغیب کند. ادعاهایی از این دست، بارها توسط اصول‌گرایان علیه دولت احمدی‌نژاد مطرح شده است. آنان پیش از این گفته بودند که دولت قصد دخالت درانتخابات را دارد و حامیان احمدی‌نژاد با تغییر فرمانداران نقاط مختلف کشور و همچنین اختصاص میزان زیادی بودجه، حداقل 150 کرسی، مجلس آینده را از آن خود کنند.

از سوی دیگر، جبهه پایداری ـ به رهبری مصباح یزدی ـ جزوه‌ای با نام “استقامت در منطقه ممنوعه 2” را منتشر کرده است.

انتشار قسمت اول این جزوه با واکنش شدید اصول گرایان مواجه شده بود. آن‌ها معتقد بودند که جزوه جبهه پایداری به افرادی چون مهدوی کنی توهین کرده است. از نظر حامیان جبهه متحد اصول گرایان، انتشار این جزوه به معنای رد شدن جبهه پایداری از خطوط قرمز بوده است. آنان انتشار این جزوه را “بازی خطرناک در منطقه ممنوعه” دانسته بودند.

پیش از این سایت جهان‌نیوز٬ نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ در مصاحبه‌ای با ابراهیم انصاریان٬ از کاندیداهای جبهه متحد در تهران نوشته بود: “ایشان [مهدوی‌کنی] جزوه را دیدند و نظرشان این بود که این‎طور کارها نه به نفع انقلاب است و نه به نفع انتخابات و تفرقه و جدایی و انشقاق ایجاد می‎کند بین نیروهای انقلابی. البته تاکید داشتند که جبهه متحد و افرادی که در این بولتن مورد تخریب قرار گرفته اند برای وحدت نیروهای انقلاب از پاسخ خودداری کنند”.

از نظر بسیاری از اصول‌گرایان نحوه عملکرد جبهه پایداری باعث عدم ائتلاف در میان آن‌ها شده است؛ نظری که با تایید ضمنی اعضای این جبهه نیز مواجه شده است. حمید رسایی ـ از نزدیکان مصباح یزدی - درباره ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان گفته بود: “الان وقت وحدت نیست…. اگر ما وحدت می کردیم فشار اینها به نظام و آقا بیشتر می شد”.

پیش از این محمدتقی مصباح یزدی - که از وی با عنوان لیدر معنوی جبهه پایداری نام برده می‌شود ـ در دیدار با اعضای شورای مرکزی این تشکل٬ درباره انتخابات و ائتلاف میان اصول‌گرایان گفته بود: “آنچه محور وحدت آنهاست اعتقاد به ولایت فقیه و رهبری است. ولی این معنایش این نیست که در همه چیز با هم اشتراک دارند، نخیر اختلاف سلیقه هم دارند. بالاخره ما در این جامعه زندگی می کنیم، بهترین حکومت در این عالم، جمهوری اسلامی ایران است و مهمترین رکنش هم ولایت فقیه است. ولی واقعیت این است که اختلاف سلیقه هست”.

مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل “جبهه پایداری” نیز مدعی شده‌ بود که رفتار سیاسی جبهه متحد اصول‌گرایان با مخالفت رهبر جمهوری‌اسلامی مواجه شده است. به گفته مرتضی آقاتهرانی، آنها “عده‌ای را آوردند که آقا راضی نیست آنها در رأس باشند”.

در همین حال یک سایت اصول‌گرا نوشته است که آقاتهرانی “در نامه اش به حضرات آیات مهدوی کنی و یزدی، ضمن برشمردن نقدهای خود به ترکیب اعضای جبهه متحد، اعلام کرده که در صورتی لیست این جبهه را منصفانه می‌داند که حداقل نیمی از اعضای آن، از طرف جبهه پایداری باشند و حداقل شرط همراهی، عضویت سه نفر در شورای اجرایی و یک نفر در شورای حکمیت است”. این سایت درخواست‌های جبهه پایداری را مصداق “زیاده‌خواهی” دانسته است.