مجلس آمریکا خواستار فشار بیشتر بر ایران

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از موضع سخت تر کنگره

جابی واریک

چهارشنبه رهبران کنگره آمریکا دولت اوباما را به افزایش فشار بر اقتصاد ایران ترغیب کرده و اظهار داشتند تحریم های شدید سال گذشته علیه بانک ها و شرکت های نفتی ایرانی، برای متوقف کردن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی کافی نبوده است.

کنگره، در جلسه ای درباره وضعیت ایران، خواستار مهار توانایی تهران در فروش نفت و فراهم آوردن طلا یا وجه نقد به منظور تحکیم ریال ایران شد. برخی از اعضا پیشنهاد کردند ممکن است برای متقاعد کردن ایران به محدود کردن برنامه های هسته ای اعمال زور لازم باشد.

سناتور رابرت منندز (دموکرات – ایالت نیوجرسی)، رئیس کمیته روابط خارجی، در طی پرسش از دو مشاور عالی دولت در رابطه با ایران گفت: “اگر چه تحریم ها موثر هستند، اما کافی نبوده و به اندازه کافی سریع عمل نمی کنند.”

این جلسه، که یکی از دو جلسه در مورد سیاست آمریکا درباره ایران بود، به کنگره آمریکا اجازه داد تا ناخشنودی خود را از ناکامی دولت در مهار کردن برنامه هسته ای ایران، علیرغم پنج دوره از مذاکرات بین المللی و چندین تحریم اقتصادی به شدت سختگیرانه در دوران صلح اعلام کنند.

اگرچه دیپلمات های اروپا و ایران برای رایزنی در مورد گزینه های قابل اجرا در استانبول گرد هم آمدند،ولی یکی از اعضای جمهوری خواه، با انتقاد از این گردهمایی، آن را “بی نتیجه” خواند.

ایلینا رُس- لتینن (جمهوری خواه – ایالت فلوریدا) بعد از ظهر چهارشنبه در این جلسه گفت: “ایران به تعهدات بین المللی خود درباره موشک های بالستیک و برنامه هسته ای احترام نمی گذارد و ما هنوز درگیر این مسئله هستیم.”

تحریم های اعمال شده در تابستان گذشته، صادرات نفتی ایران را به بیشتر از یک سوم تقلیل داده و موجب کاهش 50 درصدی ارزش پول این کشور شده است. با وجود این، ایران به توسعه برنامه غنی سازی اورانیم سرعت بخشیده است. مقامات آمریکایی می گویند هدف این برنامه دستیابی رهبران ایران به سلاح های هسته ای است؛ اما ایران می گوید اورانیم را برای انرژی هسته ای صلح آمیز می خواهد.

وندی شرمن، شخص اول وزارت امور خارجه در ارتباط با مذاکرات هسته ای ایران، تصدیق کرد هنوز طرح های اقتصادی و دیپلماتیک دولت به نتیجه مطلوب نرسیده اند.

شرمن، معاون وزیر امور خارجه در روابط سیاسی گفت: “ما برای جلوگیری از ایران در به دست آوردن صلاح هسته ای مصمم هستیم و ترجیح می دهیم این مشکل را با دیپلماسی حل کنیم. اما… شکی وجود ندارد که آمریکا از تمام قدرت کشور خود برای رسیدن به این هدف استفاده خواهد کرد.”

شرمن و دیوید اس. کوهن، معاون وزارت دارایی آمریکا در امور تروریسم و جاسوسی مالی گفت مصوبه های جدید، فشار اقتصادی بر ایران را در ماه های آینده افزایش خواهد داد. این مصوبه ها شامل تدابیری برای جلوگیری از ایران در توانایی دریافت وجوه غیرنقدی و فلزات قیمتی از کشورهای خارجی در ازای بهای نفت می شود.

وی به هیئت کنگره گفت: “ما به هدف قرار دادن منابع اصلی درآمد صادرات ایران ادامه می دهیم.”

برخی از سناتورها در این جلسه از دولت خواستند برای کاهش یا قطع واردات مواد خام از ایران، فشار بیشتری بر مشتریان نفت این کشور، به ویژه چین، اعمال کند. شرمن گفت کشور چین مصرف نفت ایران را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش داده و همچنین مذاکراتی برای کاهش بیشتر واردات در حال انجام است. اما وی در مورد سیاست هایی که ممکن است به منظور مسدود کردن جاه طلبی هسته ای ایران، اتحاد بین المللی را خدشه دار کند، هشدار داد.

شرمن گفت: “همان طور که پیش می رویم، بسیار مهم است که با هم حرکت کنیم و قدم هایی برنداریم که نتایج پیشرفت های صورت گرفته تا کنون را باطل کند.”

منبع: واشنگتن پست - 17 مه