رسوایی حاکمیت تهران تمامی ندارد

اکو فرانس
اکو فرانس

» تحلیل اکو

ژاک اوبر رودیه

این داستان غم انگیز به اوج رسیدن و سقوط کردن یک کارفرما در ایران است. شش سال پیش، محسن پهلوان مقدم مدیریت یک آژانس مسافرتی و یک کبابی را برعهده داشت. امروز دادستان مشهد او را به کلاهبرداری محکوم کرده که میزان آن به ۳۴ میلیارد دلار می رسد. و البته او موضوع کلاهبرداری را به کل تکذیب کرده است.

داستان او که در روزنامه “فایننشیال تایمز” منتشر شده، داستان کارفرمایان جوان ایرانی است که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مورد حمایت قرار گرفتند و موقعیت شان به سرعت ترفیع یافت. در سال ۲۰۰۹، پهلوان یک شرکت ساخت و ساز تأسیس کرد و سرمایه گذاران را با اشاره به راندمان و سود سرشار پروژه های شاندیز مشهد و کیش جذب کرد. در حدود ۱۲۰ هزار نفر در شرکت او که از وام های بانکی بسیاری نیز بهره می برد، سرمایه گذاری کردند. امروز هزاران نفر از آنها که نگران بدهی‌های کلان این شرکت هستند، خواستار استرداد سرمایه‌های خود شده اند.

این داستان در زمانی روی می دهد که ایران با یک فساد مالی جنجال برانگیز دیگر در سطوح بالای حکومتی روبروست: محمدرضا رحیمی، معاون سابق محمود احمدی نژاد، روز چهارشنبه ازسوی دادگاه به ۵ سال زندان محکوم شد. دولت حسن روحانی نیز اخیراً اعلام کرد که در حدود ۲۲ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی در زمان دولت قبلی ناپدید شده.

حسن روحانی، رییس جمهور جدید میانه رو، مبارزه علیه فساد مالی را در اولویت کارهای خود قرار داده، چرا که جلوگیری از این آفت اقتصادی یکی از راه های مهمی است که می تواند اقتصاد این کشور را که از هم اکنون با یک تورم ۱۲ درصدی و بیکاری ۲۵ درصدی روبروست، تا حد چشمگیری احیاء کند. تاکنون پهلوان، از اعضای سابق سپاه پاسداران و از مجروحان جنگی، هیچ اظهارنظری دراین زمینه نکرده. او تصمیم داشت یک پروژه عظیم تفریحی نیز در پایتخت ایران تأسیس کند.

منبع: اکو، ۲ فوریه ۲۰۱۵http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran