اگر اهل شلیک هستی به من شلیک کن

نویسنده
شیرین کریمی

» روایت جوانفکر از یورش به روزنامه ایران

مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد، دیروز در اولین حضور دوباره در موسسه ایران پس از درگیری هفته گذشته میان ماموران دادستانی و کارکنان ایران، سرمقاله ای منتشر کرد و ضمن شرح ماجرای یورش به این موسسه، خواستار برخورد با آمران و ماموران خاطی شد. همزمان نزدیک به 200 تن از اعضای “ایران” نیز با انتشار نامه ای به رئیس دستگاه قضائی، درخواست مشابهی مطرح کرده اند. از سوی دیگر یک نماینده شاخص اصولگرایان، محکومیت یورش به تحریریه ایران از سوی نهاد ها و رسانه های بین المللی را “عجیب و غریب” توصیف کرده است.

“گاهی رویدادهایی به وقوع می‌پیوندد که انسان آرزو می‌کند ای کاش آنچه می‌بیند در خواب باشد.” این ها جملات نخستین سرمقاله ای است که سرپرست موسسه ایران روز گذشته در ارگان مطبوعاتی دولت منتشر کرد. اشاره وی به حمله دوشنبه هفته گذشته ماموران قوه قضائیه به این موسسه برای بازداشت وی و انتقال به زندان است. علی اکبر جوانفکر دیروز در محکومیت این نزاع نوشت: “مأموران دادستانی و پلیس امنیت تهران در روز دوشنبه گذشته با ورود غیرقانونی به مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران، طبقات مختلف مؤسسه ایران را که یک مرکز مهم فرهنگی است، به کنترل خود درآوردند و روند اجرای فعالیت در مؤسسه بزرگ فرهنگی – مطبوعاتی ایران را مختل کردند.”

علی اکبر جوانفکر پس از دو روز بستری شدن در بیمارستان به دلیل عارضه قلبی، شرح این خشونت ها را چنین بازگو کرده است :” با تأسف به داخل تحریریه روزنامه گاز اشک آور پرتاب شد، به صورت افراد مختلف از جمله برخی از بانوان و حتی خانمی که از ناحیه دوپا فلج می‌باشد، گاز فلفل زدند، با استفاده از باتوم، افراد مختلف از جمله خبرنگاران، دبیران و عکاسان کتک خوردند، از شوک برقی برای بی‌حس کردن افراد استفاده شد و با فحاشی و توهین‌های زننده به کارکنان از جمله همکاران زن، احساسات آنان جریحه‌دار گردید. “

 

نامه کارمندان ایران به لاریجانی

دیروز همچنین 193 تن از خبرنگاران و کارمندان ایران در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس دستگاه قضائی از وی خواستند تا “عدالت” را اجرا کند. در این نامه آمده است: “خبرنگاران و پرسنل روزنامه، فارغ از مباحث سیاسی، اعتراض خود را به اعمال قبیح انجام شده که موجب هتک حرمت اصحاب رسانه شد اعلام می‌کنند. امید است که فارغ از نگاه‌های سیاسی شاهد اجرای عدالت باشیم و زمینه‌ای فراهم شود که این گونه رفتارهای توهین‌آمیز با اصحاب قلم و رسانه تکرار نگردد.”

 اما افرادی که در این ماجرا صدمه فیزیکی دیده بودند به امضای این نامه بسنده نکرده و با حضور در سازمان قضایی نیروهای مسلح از ضرب و شتم انجام شده شکایت و موضوع را پیگیری کردند.

گفتنی است روزنامه ایران و یکی از زیر مجموعه های خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایرنا است که از سال 1360 تاسیس شده و به دولت تعلق دارد.در سه دهه گذشته این نخستین بار است که برای برخورد با یک موسسه رسانه ای وابسته به نظام، از گاز اشک آور، گاز فلفل و شوکر برقی استفاده می شود.

 

از جای دیگری دستور گرفته بودند

علی اکبر جوانفکر در یادداشت دیروز خود به مکالمه خود با نماینده ویژه دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه در روز واقعه اشاره کرد و گفت که آن ها را به صبر و آرامش دعوت کرده است. وی افزود: “یادآور شدم که شما حکم ندارید و مقامات عالی کشور در حال بررسی موضوع هستند و تا دقایقی دیگر، نتیجه بررسی اعلام می‌شود و اگر قرار بر آمدن باشد، حتماً با شما خواهم آمد اما آنها به جای احترام به تأکیدات رئیس‌جمهور محترم در این زمینه، با خودرأیی تصریح کردند که کاری به رئیس‌جمهور! و رئیس قوه قضائیه! ندارند و آنها از جای دیگری دستور می‌گیرند.”

در ماه های گذشته بسیاری از نزدیکان محمود احمدی نژاد “توسط نهادهای امنیتی وابسته به سپاه بازداشت شده اند، ملک زاده دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و از افراد نزدیک به حلقه حامیان دولت در نهاد ریاست جمهوری و عباس امیری‌فر، دبیر کمیسیون فرهنگی دولت از جمله سرشناس ترین بازداشت شدگان حلقه وفادار به رئیس دولت – موسوم به جریان انحرافی- هستند.

 

به من شلیک کن!

رئیس موسسه ایران خبر داد که دوشنبه هفته پیش آماده شده بود تا همراه ماموران برود که در مقابل در خروجی، با “اعتراض یکپارچه همکارانش” مواجه شد. بر اساس سرمقاله دیروز ایران، پس از ناکامی جوانفکر در آرام کردن فضا، یکی از مأموران همراه عوامل دادستانی با استفاده از کلت کمری تهدید کرد که هرکس جلو بیاید او را با تیر خواهد زد. جوانفکر درباره این اسلحه کشی نوشت:

“بنده در مقابل او ایستادم و گفتم اگر اهل شلیک هستی به طرف بنده شلیک کن که ناگزیر از عقب نشینی شد اما به جای آن به سوی همکارانم گاز فلفل و اشک آور پرتاب کردند که این اقدام آنها، تشنج را به اوج رساند و به دنبال آن نیز پلیس امنیت با استفاده از گاز اشک‌آور سایر طبقات روزنامه از جمله تحریریه را مورد تعرض قرار دادند.”

 

روایت دولت آبادی

روایت دیروز مشاور محمود احمدی نژاد، البته شبیه آن چیزی نیست که هفته گذشته عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران به خبرنگاران گفته بود. او از مقاومت جوانفکر در قبال دستور قضایی و اقدام ماموران سخن گفته و تاکید کرده بود رئیس موسسه ایران با تماس های تلفنی و حضور در جمع کارکنان موسسه موجب تحریک کارکنان وایجاد اخلال و بی نظمی در روند کاری روزنامه شد که پس از این حوادث حسب دستور دادستان، ماموران محل را تر ک کردند.

دادستان تهران همچنین ادعاهای مبتنی بر استفاده ماموران دادستانی از گاز اشک آور و دستگاه های شوک الکتریکی است را رد کرده و گفته بود: “اساسا مامورین این دادستانی در ماموریت های محوله مجاز به حمل وسایل مذکور نیستند.”

گفتنی است دردسرها برای علی اکبر جوانفکر زمانی جدی شد که او هفته گذشته در گفتگو با صبا آذرپیک، خبرنگار روزنامه اعتماد، به انتقادات شدیدی نسبت به مخالفان محمود احمدی نژاد به ویژه دستگاه قضائی و در راس آن ها غلامحسین محسنی اژه ای پرداخت. مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد در مصاحبه با این روزنامه اصلاح طلب از اژه ای خواسته بود ساکت بماند. وی دادستان کل کشور را تهدید کرده بود که “اگر پرده‌ها بیفتد مردم خیلی چیزها را می‌فهمند.”

این ادعاها توقیف فوری روزنامه اعتماد توسط قوه قضائیه را به همراه داشت و برخورد با مشاور احمدی نژاد را در پی داشت.

اما دولت آبادی هفته گذشته گفته بود پس از مصاحبه جوانفکر با اعتماد که با طرح مسایل “خلاف واقع و تنش آفرین” همراه بوده، اطلاع حاصل شد که وی قصد دارد روز دوشنبه هم با برگزاری نشستی مطبوعاتی این اظهارات را “تکرار” کند. دادستان تهران اذعان کرده در روز واقعه دو مامور را به آن کنفرانس فرستاده است تا اگر جوانفکر اظهارات خود را تکرار کرد تلفنی به وی اطلاع دهند تا دستور بازداشت وی را صادر کند.بر اساس قانون حکم بازداشت باید با امضای مکتوب دادستان همراه باشد. دولت آبادی توضیح نداده است آیا حکم تلفنی قانونی محسوب می شود یا خیر. منتقدان می پرسند اگر حکم بر اساس مصاحبه نخست وی صادر شده چرا دادستانی برای اجرای آن منتظر “تکرار” آن مواضع از سوی مشاور احمدی نژاد بوده است. مخالفان با استناد به این تناقض ها می گویند دستگاه قضائی از قدرت خود برای تسویه حساب با مخالفانش استفاده می کند و حکم قضائی نه بر اساس عدالت بلکه در راستای موازنه قدرت صادر می شود.

 

جایزه به روزنامه نگاران مقاوم!

جوانفکر دیروز در یادداشت خود همچنین خواستار مجازات “بدون غمض عین” آمران و ماموران خاطی در دادستانی و نیروی انتظامی شد و درخواست کرد تا افراد “بی‌تدبیر و فاقد صلاحیت مدیریتی” شناسایی و از مناصب “مهم و حساس” کنار گذاشته شوند. او گفت کسانی که به تحریریه ایران یورش برده اند برای جلوگیری از ضبط تصاویر اقداماتشان، تمامی دوربین‌های مؤسسه را شکستند و کیس‌های ضبط کننده تصاویر را با خود بردند. در اعتراض به این یورش، تحریریه ایران تیتر نخست صفحه اول شماره روز سه شنبه – اول آذر – این نشریه را سفید منتشر کرد.

گفتنی است مرتضی تمدن استاندار تهران پس از ضرب و شتم روزنامه نگاران حامی دولت، توسط پلیس امنیت به تحریریه ایران آمد و از آن ها دلجویی کرد. همزمان هفته گذشته برخی رسانه های اصولگرا از تصمیم محمدرضا رحیمی، معارن اول احمدی نژاد برای اهدای جوایزی از جمله‌ یک واحد مسکونی به روزنامه نگارانی که در حمایت از جوانفکر مقاومت کردند خبر داد.

اما روز گذشته مصیب نعیمی – مدیر مسئول روزنامه ایران- در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا از “هدایای احتمالی” معاون اول احمدی‌نژاد برای “دلجویی” از کارکنان روزنامه ایران که در جریان حوادث مذکور بازداشت شدند، ابراز بی اطلاعی کرد. مدیرمسئول ایران گفت: “تا کنون که آقای رحیمی در این خصوص پیامی نداده‌اند و بنده هم از این موضوع بی‌اطلاع هستم”.

 

برای فرار از اختلاس مصاحبه کردند

از سوی دیگر محمدرضا باهنر – از نمایندگان شاخص اصولگرایان در پارلمان- در انتقادی تند از مصاحبه هفته گذشته مشاور احمدی نژاد، از رسیدن “فتنه و انحراف” به یکدیگر سخن گفته و تاکید کرده است: “جوانفکر سردبیر روزنامه دولتی ایران و مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور که وابسته به رحیم مشائی سردمدار جریان انحراف است، روزنامه اصلاح طلب اعتماد را برای مصاحبه انتخاب کرده که حتی به گفته کارکنان این روزنامه، 70 درصد از حرفهای جوانفکر چاپ نشد و تنها با چاپ 30 درصد آن، قوه قضائیه حکم به تعطیلی اعتماد داده است.”

این نماینده منتقد دولت، افشای اختلاس سه میلیارد دلاری بانک های دولتی توسط قوه قضائیه را دلیل مواضع اخیر جوانفکر عنوان و تصریح کرده است: “برخی به علت اینکه توانائی فرار از این حسابرسی ها را ندارند، قصد عوض کردن میدان بازی را داشته و با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در روزنامه ایران و تکرار حرفهای نامربوط خود، ماجرای درگیری با ماموران قوه قضائیه را به وجود آوردند.”

پیش از وی حسین شریعتمداری نماینده آیت الله خامنه ای در موسسه کیهان نیز انگیزه جوانفکر از مصاحبه با اعتماد را منحرف کردن افکار عمومی از بزرگترین اختلاس مالی دولت عنوان و تصریح کرده بود: “همزمان با نزدیک شدن پرونده فساد اقتصادی 3هزار میلیارد تومانی به مراحل پایانی خود، حلقه انحرافی احساس خطر کرده و با انجام مصاحبه مزبور و ضمن اطلاع از آن که این مصاحبه مستلزم تعقیب قضایی است، در پی انحراف افکار عمومی از دخالت این حلقه در فسادکلان مورد اشاره بوده است”.

در همین راستا محمدرضا باهنر عقیده دارد ماجرای یورش به تحریریه ایران با “مانور عظیم” بی بی سی و امضای طومار “حقوقدانان بدون مرز جهان” به نفع مشاور مطبوعاتی رئیس دولت و علیه قوه قضائیه، همراه شده؛ اتفاقی که به نظر وی بسیار “عجیب و غریب” آمده است.

اگرچه تشکلی بین المللی به نام “حقوقدانان بدون مرز جهان” وجود ندارد اما به نظر می آید مقصود باهنر بیانیه اعتراضی سازمان گزارشگران بدون مرز است که هفته گذشته حمله به دفتر مؤسسه مطبوعاتی ایران و ضرب و شتم و بازداشت روزنامه‌نگاران این مؤسسه و توقیف روزنامه اعتماد را محکوم کرده بود.