شرکت اسرائیلی جریمه می شود

نویسنده

» گزارش فایننشیال تایمز از همکاران تجاری ایران

توبیاس باک

برادران میلیاردر عوفر در پی اتهامات وارد شده به بخش حمل و نقل امپراطوری اقتصادی خود مبنی بر همکاری تجاری با ایران، تحت فشارهای فزاینده ای در داخل اسرائیل قرار گرفته اند. 

اسرائیل از دیرباز در خط مقدم تلاش های دیپلماتیک علیه ایران قرار داشته است و همواره خواستار اتخاذ تحریم های سنگین تر علیه این کشور بوده است. اخبار مربوط به احتمال سود بردن یکی از برجسته ترین شرکت های تجاری این کشور از تجارت با ایران، مردم اسرائیل را در شوک فرو برده است.

گروه برادران عوفر هفته گذشته از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان یکی از هفت شرکتی نام برده شد که تحت قانون تحریم ایران، به  ”حمایت از حوزه انرژی این کشور” متهم شده اند. واشنگتن اعلام کرد این گروه در تأمین تانکرهایی به ارزش 8.65 میلیون دلار برای خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی نقش داشته اند. شرکت کشتیرانی ایران هم از سوی آمریکا و هم اتحادیه اروپا “به دلیل نقش خود در حمایت از فعالیت های اشاعه جنگ افزار توسط جمهوری اسلامی” تحت تحریم قرار گرفته است.”

شرکت اسرائیلی پس از آن هدف دور تازه ای از انتقادات قرار گرفت که گزارش شد تعدادی از تانکرهای تحت مالکیت یکی از برادران عوفر در “بنادر متعددی در ایران” پهلو گرفته اند و به وارد یا خارج کردن نفت و بنزین مشغول بوده اند.  

شرکت مدیریت تانکرها در سنگاپور که فعالیت تانکرهای مورد بحث را برعهده دارد، اعلام کرد چارتر های ایران تنها “بخش کوچکی از تجارت” ما را تشکیل می دهند و هیچ قانون و مقرراتی را زیر پا نگذاشته اند.

به گفته یک فرد نزدیک به خانواده عوفر، شناورهایی که به ایران رفته اند از اموال یک گروه مستقر در موناکو موسوم به ساماما بوده اند که خود تحت مالکیت اسمی عوفر است. برادر جوانتر وی، سولی، هیج ارتباط اقتصادی با این شرکت ندارد. مجله فوربس این دو برادر را به عنوان ثروتمندترین مردان اسرائیل با منافعی در حوزه حمل و نقل، مواد شیمیایی، مسکن و سایر انواع متعدد فعالیت های اقتصادی به ارزش 10.3 میلیارد دلار معرفی کرده است.

بسیاری از منافع اقتصادی آنها مشترک است اما در عین حال فعالیت های مستقل نیز دارند. سخنگوی برادران عوفر از هرگونه ابراز نظری خودداری کرد.

شرکت سنگاپوری اعلام کرد حمل و نقل به ایران یا از مبدا ایران در آن زمان قانونی بودند. شرکت تانکر پاسیفیک در همراهی با قانون تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا که از ژوئیه 2010 جنبه عملی به خود گرفت، انتقال هرگونه محصول پالایشگاهی به این کشور را از سال گذشته متوقف کرده بود. این گروه اعلام کرد در ماه نوامبر بارگیری نفت خام از ایران را نیز متوقف کرده است، هرچند این فعالیت خاص هنوز جنبه قانونی دارد.

هرچند انتقال کالا به ایران در آن دوره قانونی بوده است، اما این کار در دوره ای انجام شده که مقامات اسرائیلی به تلاش های دیپلماتیک بسیار جهت سخت ترکردن تحریم های بین المللی علیه ایران مشغول بودند. این نکته در رسانه های اسرائیلی در حالی مطرح شده که اعلام گزارش وزارت خارجه آمریکا و افشای اخبار متعاقب آن، روزنامه نگاران را در شوک فرو برده است. 

در سرمقاله ای در روزنامه هاآرتص آمده است: “اتهام فروش یک کشتی به ایران مایه شرمساری و سردرگمی است.”

این روزنامه انگشت اتهام خود را نه تنها به سوی گروه حمل و نقل، بلکه دفتر نخست وزیری اسرائیل، وزرای دفاع و بازرگانی،  وزارت خارجه و اطلاعات و نیز سازمان جاسوسی موساد و نیروی دریایی نشانه رفته است. در این مقاله پرسیده شده: “وقتی اسرائیل تکرار خواسته خود برای مقابله دنیا با نظامی گری هسته ای ایران را در بوق و کرنا کرده بود، این مقامات کجا بودند؟”

آریه الداد نماینده مجلس اسرائیل خواستار انجام تحقیقات جنایی علیه این دو برادر شد وگفت: “برادران عوفر با همه ثروتشان، فراتر از قانون نیستند.”

منبع: فایننشیال تایمز- 29 مه