نام آیت‌الله خامنه‌ای به میان آمد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ادامه جنجال تروریستی میان ایران و آمریکا

48 ساعت گذشته برای ایران و آمریکا در یک جنگ تمام عیار لفظی و تبلیغاتی سپری شد. ادعای مقامات ارشد و دستگاه های امنیتی ایالات متحده درباره کشف یک تیم تروریستی وابسته به جمهوری اسلامی در داخل آمریکا، واکنش گسترده مقامات جمهوری اسلامی را در پی داشت. ادعایی که تاکنون به میان آمدن نام رهبر جمهوری اسلامی به عنوان فرد مطلع از این عملیات منجر شده است.

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که دولت ایالات متحده آنان را به طراحی یک رشته عملیات تروریستی علیه دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک داخل این کشور متهم کرده، رئیس و نمایندگان مجلس، وزارت امور خارجه، مقامات دولت و حتی سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور پیشین از جمله شخصیت ها و نهادهایی هستند که نسبت به این اتهام آمریکا واکنش نشان داده اند.

این در حالی است که معاون رئیس جمهور آمریکا، بلندپایه ترین مقام دولتی این کشور بود که روز گذشته صریحا به جمهوری اسلامی هشدار داد که “باید پاسخگوی اقداماتش” باشد.

در همین حال یک مقام آمریکایی بدون ذکر نام خود به خبرگزاری رویترز گفته است که رهبر جمهوری اسلامی از طرح ترور مطلع بود.

این مقام آمریکایی که نامش افشا نشده گفته است که احتمالا سپاه قدس و آیت الله خامنه ای در جریان طرح ترور بوده اند، ولی محمود احمدی نژاد در جریان امر نبوده است.

وزیر دادگستری دولت ایالات متحده دو روز پیش در یک نشست خبری از بازداشت یک تبعه ایرانی – آمریکایی به نام منصور عرب سیار به اتهام تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و انفجار سفارتخانه دولت های عربستان و اسرائیل خبر داد.

دادگستری کل و پلیس فدرال ایالات متحده (اف بی آی) نیز این اتهامات را تکرار کرده اند.

مقامات آمریکایی علیه شخص دیگری به نام غلام شکوری نیز کیفرخواست صادر کرده اند که در ایران زندگی می کند و به باور آنها از مقام های نیروی قدس سپاه پاسداران است.

 

عصبانیت غرب

در همین حال معاون رئیس جمهور آمریکا درباره واکنش احتمالی این کشور گفت که “هیچ گزینه‌ای از روی میز کنار گذاشته نشده است.”

سخنان آقای بایدن در حالی بیان می شود که پیشتر مقامات ارشد دولت اوباما گفته بودند پاسخ ایالات متحده به این اقدام ایران شامل عملیات نظامی نخواهد بود.

دولت اوباما در صدد است حمایت جهانی را از واکنش احتمالی آمریکا علیه ایران به دست آورد.

آقای بایدن که در برنامه‌ “صبح بخیر آمریکا” شرکت کرده بود گفت:‌ “نقض یکی از بنیادی‌ترین اصول دیپلماتیک اقدامی شرم آور است.”

استیو فیلد، سخنگوی دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفت که این کشور در حال رایزنی با آمریکا و دیگر کشورها در مورد به اجرا گذاشتن تحریم های جدید علیه ایران است.

وی افزود: بریتانیا در مورد احتمال اقدام در سازمان ملل نیز در حال رایزنی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات بریتانیا می گویند این کشور احتمالا با هر گونه اقدام نظامی علیه تهران مخالفت خواهد کرد.

اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی عمیق از این خبر اعلام کرد در صورت اثبات داده ها، این واقعه نقض مهم قوانین بین المللی محسوب می شود.

 سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از جمهوری اسلامی خواست تا با سیستم قضایی آمریکا همکاری کامل کند.

 

هشدار جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی  رسما به اظهارات مقامات آمریکایی در مورد ارتباط جمهوری اسلامی با توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده اعتراض کرده و سفارت عربستان سعودی از “جلوگیری از وقوع اقدامی مجرمانه” سخن گفته است.

در ایران، کاردار سوئیس به وزارت امور خارجه احضار شده و مراتب اعتراض شدید دولت به ادعای واشنگتن به وی ابلاغ شده است. سفارت سوئیس در تهران نقش حافظ منافع آمریکا در ایران را بر عهده دارد.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه هم گفته است که ادعای دست داشتن جمهوری اسلامی در برنامه ریزی برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا سناریویی ناشیانه است.

صالحی گفته آمریکا مجبور خواهد شد در آینده از ایران عذرخواهی کند. او گفته جمهوری اسلامی به دنبال همکاری با بقیه کشورها است، “اما اگر بخواهند با ایران مقابله کنند ایران مشت شان را با سیلی جواب می دهد.”

رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفته که آمریکایی ها نمی توانند “با این رفتار لجن”، جلو موج بیداری اسلامی در منطقه را بگیرند.

علی لاریجانی روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس، غرب را در وضعیت “سکته سیاسی” توصیف کرد و گفت که آمریکا می خواهد “بحران جدیدی را به صورت موهوم ایجاد کرده و بین کشورهای منطقه مساله سازی کند.”

همچنین بامداد چهارشنبه ۲۰ مهر، صدا و سیمای جمهوری اسلامی گزارش کرد که محمد خزاعی، نماینده دایم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، با ارسال نامه ای برای بان کی مون، دبیرکل این سازمان نسبت به اظهارات مقامات دولت آمریکا در مورد دست داشتن یک تبعه ایرانی در طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا به شدت اعتراض کرده است.

خزاعی در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل، ارتباط  جمهوری اسلامی با چنین توطئه ای را رد کرده و گفته است: “این اتهام واهی مقامات آمریکایی در ادامه سیاست معروف ضد ایرانی آنها و با انگیزه های سیاسی و نیز انحراف افکار عمومی جهان از مشکلات کنونی کاخ سفید در دو حوزه داخلی و خارجی است.”

او در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل، نوشته است که “این اتهامات ساختگی و بی پایه، براساس ادعاهای مشکوک یک فرد وارد شده است که هر کشوری می تواند کشورهای دیگر را با طراحی چنین داستان هایی متهم و روابط کشورهای منطقه را مخدوش کند.”

 

“کسی باید در ایران تاوان بدهد”

پیشتر، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرده بود که کشور او در واکنش به این توطئه، در صدد وضع تنبیه های شدیدتری علیه ایران است.

در پی انتشار خبر کشف توطئه ترور سفیر عربستان در آمریکا، دفتر نخست وزیر بریتانیا با صدور اطلاعیه ای از “عملیات موفقیت آمیز دولت آمریکا در خنثی کردن توطئه حمله به دیپلمات ها در آمریکا” ابراز خرسندی کرد و گفت که چنین حمله ای مغایر قوانین شناخته شده بین المللی است.

شاهزاده ترکی فیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان ارشدترین مقام این کشور بود که شدیدا علیه جمهوری اسلامی موضع گیری کرد.

این عضو خاندان سلطنتی عربستان گفت که “دلایل و اسناد محکمی در خصوص دست داشتن ایران در طرح ترور سفیر سعودی در واشینگتن وجود دارد” و افزود: “کسی باید در ایران هزینه بپردازد.”

شاهزاده ترکی الفیصل تاکید کرد که باید مقام های ایرانی در حل و فصل این پرونده یاری برسانند و مسئولان طرح ترور را تسلیم عدالت کنند.

او افزود: “هر کس مسئول این طرح در حکومت ایران باشد، ما امیداریم که مقام ها او را تسلیم عدالت کنند بدون این که مقام او را در نظر بگیرند.”

رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی ادامه داد: “پر واضح است که این طرح بسیار جنایتکارانه بود. توطئه برای ترور نماینده کشوری در کشور دیگر و کمک گرفتن از قاچاقچیان مواد مخدر و شخصیت های دیگر برای اجرای طرح، بزرگتر از آن است که بتوان توصیفش کرد.”

 

موضع مشترک سپاه و خاتمی: توطئه

این واکنش تند عربستان در حالی است که یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران به عنوان سازمانی که به طراحی و اجرای این عملیات متهم است، تمام اتهامات را رد کرده است.

سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه با تکذیب ادعای آمریکایی‌ها، گفته:“این‌گونه اقدامات سناریویی نخ‌نما و بی‌اساس بوده و در حقیقت نوعی فرافکنی و ایجاد انحراف در افکار عمومی دنیا از نهضت ضد سرمایه‌داری وال‌استریت و ناکامی‌های آمریکا در اجرای سیاست‌های استکباری خود در منطقه و جهان است”.

وی سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه را زیر سئوال برده و اتهام اخیر را در راستای تحولات منطقه ای ارزیابی کرده است. به گفته سردار سلامی “این‌گونه اتهامات در شرایط کنونی با هدف تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی و ایجاد گسست بین جهان اسلام و کشورهای اسلامی و متأثر از ناتوایی‌ آمریکا در خروج از بحرانی است که موج بیداری اسلامی در خاورمیانه برای آنها ایجاد کرده است”.

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین  نیز یکی دیگر از مقامات کشور بود که در خصوص انتشار این اخبار ابراز نگرانی کرد.

به گزارش وبسایت رسمی خاتمی، او با تعدادی از “کارشناسان و مسؤولان سابق و صاحب نظر در امور سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی” دیدار کرد و به آنها گفت که “لازم است هوشیاری خود را در برابر توطئه ها و بدخواهی ها افزایش دهیم.”

او خطاب به این کارشناسان گفت: “من نیز مانند شما نگرانم! به نظر می رسد که بهانه گیری ها علیه ما روز به روز بیشتر و در این اواخر تشدید شده است و چه بسا که مصارف انتخاباتی برای بعضی جریان ها در غرب و آمریکا داشته باشد.”

وی افزود: “برای کسانی که به اصل انقلاب، مصالح ملی، حقوق مردم و سربلندی ایران می اندیشند به هیچ وجه قابل قبول و تحمل نیست که قدرت ها و کسانی درصدد ضربه زدن به ایران مصالح و منافع باشند و هرگونه برخورد خشن و خصمانه با ایران مطرود است و زیان آن بیش و پیش از هر کس و هرجا متوجه مردم بزرگوار ایران خواهد بود و اقدامی است علیه کل ملت و کشور که همگان باید در مقابل آن بایستند.”

 

“پیمان سرخ”

به گزارش رسانه های بین المللی که اخبار مربوط به این موضوع را به طور گسترده ای پوشش می دهند، ترور قرار بود در قالب یک انفجار در رستورانی در پایتخت آمریکا، از اماکن مورد رفت و آمد سفیر جوان سعودی، صورت بگیرد. طراحان به طور همزمان می خواستند سفارتخانه های سعودی و اسرائیل در بوینس آیرس را مورد حمله تروریستی قراردهند و سپس به کمک انواع رسانه های در دسترس بر طبل “بیداری اسلامی” بکوبند و این اعمال را نمودهایی از “خیزش ملل مسلمان” جلوه دهند زیرا تهران مایل است “بهار عربی” را این چنین بنامد یا جهت دهد.

هر چند اریک هولدر وزیر دادگستری آمریکا زوایای مختلفی از ماجرا را افشا کرده، با این حال تحقیقات ادامه دارد. تا اینجای کار، روشن شده است که تعدادی از مسئولان جمهوری اسلامی در سطوح بالا و عناصری از سپاه پاسداران و به ویژه شاخه برون مرزی آن “نیروی قدس” در توطئه برای ترور “عادل الجبیر” سفیر سعودی دست داشته اند.

اینها می خواستند به کمک یک باند بزرگ قاچاق بین المللی مواد مخدر و افراد دیگری در آمریکا و ایران، علاوه بر این ترور، سفارتخانه های عربستان سعودی و اسرائیل را در آرژانتین منفجر کنند.

به گزارش العربیه، عملیات کشف این توطئه از ماه مه گذشته آغازشد. ماجرا در این عملیات که “پیمان سرخ” نام گرفت زمانی آغاز شد که یک ایرانی دارای پاسپورت امریکایی به نام “منصور عرب سیار” 56 ساله با فردی تماس گرفت که گمان می کرد از عناصر باند قاچاق مکزیکی - بین المللی”ریتاس” است، حال آنکه او عضو سازمان مبارزه با مواد مخدر در امریکا بوده است.

بدین ترتیب “اف بی آی” در جریان قرارگرفت و پس از پیگیری لازم فرد ایرانی بازداشت شد. این فرد پس از بازداشت اعتراف کرد که تعدادی از مسئولان سطح بالا و از جمله، یکی از بستگان نزدیکش از فرماندهان ارتش ایران، او ویک نفر دیگر را مامور ترور و انفجار کرده اند.

فرد ایرانی دیگری که هویتش به نام “علی غلام شکوری” فاش شده هنوز دستگیر نگشته و احتمال می رود به ایران گریخته باشد. مبلغ یک میلیون و 500 هزار دلار به قاچاقچی تقلبی یا مامور دولت امریکا برای مشارکت در این اعمال تروریستی وعده داده شده بود که در روزهای اول و دوم آگوست صدهزار دلار آن توسط “عرب سیار” برای فراهم آوردن مقدمات به دست وی رسید.