گنجی که بر باد رفت

نویسنده
هادی مومنی

پست‌های از دست رفته رسول تقی‌گنجی زمانی رییس هیات‌مدیره گروه تولیدی مهرام، رییس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ملت، عضو هیات‌مدیره شرکت صنعتی مینو، عضو هیات مدیره کربن ایران، سیمرغ و موسس ۳۴شرکت تولیدی و صنعتی، موسس و عضو هیات مدیره بانک خصوصی کارآفرین، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران، عضو هیات نمایندگان در اتاق تهران و ایران، عضو هیات رییسه اتاق ایران و بلژیک، عضو هیات رییسه اتاق اکو، عضو هیات‌رییسه اتاق ایران و انگلیس، عضو اتاق‌های مشترک ایران، ایتالیا و ایران، آلمان و … مدیران عامل ۵۴ شرکت تولیدی، هفت بازرگانی، خدماتی، بانک و بیمه با ۱۲۵۰۰ نفر پرسنل در داخل کشور و دوازده شرکت تولیدی، بازرگانی و خدماتی در امارات متحده عربی، آلمان، انگلیس، آمریکا و ژاپن که در زمینه‌های گوناگون مالی و صنعتی فعالیت می‌کنند و‌… بود، او فکرش را هم نمی‌کرد حال در دورانی که قسمت زیادی از بینایی‌اش را هم از دست داده و با ویلچر رفت‌وآمد می‌کند، از سرمایه گذاری ملت که زمانی آن را 42 میلیارد تومان در سال 81 خرید اخراج شود. اما بدهی‌های سر‌سام‌آور و حاشیه‌هایی که هر روز خواسته یا ناخواسته برای او درست می‌شد سرانجام کار وی را در قسمتی از بیزینس گسترده‌اش به پایان رساند.

 

روز گذشته تیر خلاص به شقیقه یکی از مردان پرحاشیه بورس، مردی که زمانی دو میلیارد دلار دارایی داشت، شلیک شد. مردی که هم‌اکنون در آمریکا روزهای ساکت خود را می‌گذراند از چندی پیش منتظر و شاید مطمئن بود که سرانجام روزی خواهد رسید که با حکم رسمی دادگاه از عضویت در هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری ملت خارج شود. چرخ روزگار تا بوده همین‌طور بوده «گهی زین به پشت و گهی پشت به زین.» شاید گنجی روزی که در بیان یکی از خاطراتش گفت:«روزگاری پول نداشتم، ارتباط نداشتم ولی جوانی داشتم، اما حالا پول دارم، ارتباط دارم، جوانی ندارم» به همه چیز فکر کرده بود، غیر از غرق شدن در دارایی‌های کاغذی که خود گفته بود بخش عمده‌ای از آن در آینده از دستش می‌رود. آن روز اگر این یک بلوف نبود اما امروز عین واقعیت زندگی مردی شده است که دیگر از او خبر خاصی نیست، جز بدهی‌های کلان و میلیاردی.

خرید «سرمایه‌گذاری ملت»

حاشیه‌های خرید شرکت «سرمایه‌گذاری ملت» از سوی گنجی از همان ابتدای مالکیت او شروع شد؛ درست زمانی که سر‌و‌صدا و هیاهوی زیادی راجع به «بنیاد‌الزهرا» برپا شد. گنجی این شرکت را 42‌میلیارد تومان می‌خرد که آن روزها رقم زیادی محسوب می‌شد. آن هنگام که روزنامه بهار، نام گنجی را به بنیاد الزهرا پیوند زد که معلوم نشد آیا دست‌های پشت پرده باعث آن بودند یا یک شیطنت رسانه‌ای، اما در هر حال در این میان اسمی از چند چهره سیاسی صاحب نفوذ هم برده می‌شود.چند روز بعد از آن، روزنامه بهار توقیف می‌شود و این شائبه به وجود می‌آید که جریان قدرتمندی پشت «بنیاد الزهرا» بهار را توقیف کرده است تا این داستان بیشتر از حد مجاز خودش باز نشود و … البته خود گنجی درمورد ارتباط این بنیاد با وی همیشه گفته است: اصلا من چیزی به نام «بنیاد الزهرا» نمی‌شناسم. ما چنین چیزی نداریم. من هیچ وقت هیچ معامله‌ای با «بنیاد الزهرا» نداشتم. و از این گام هیچ وقت جلوتر نیامد تا شاید برای خود در آینده یک کارت بازی داشته باشد که گذشت زمان نشان داد کارت بازی وی ارزشی نداشت.

ورود بنیاد فاطمیه

گنجی و حاشیه‌های او با «بنیاد فاطمیه» هم در روزگاری که شرکت «سرمایه‌گذاری ملت» را خرید، وی را بر سر زبان‌ها انداخت، هر چند که وی در این مورد هم زیاد شفاف صحبت نمی‌کرد و فقط می‌گفت زمانی وجود داشت که بعد ورشکست شد و از بین رفت. من با بنیاد فاطمیه هم از طریق جواد نادر‌شاهی که مشاور وزیر اقتصاد بود آشنا شدم. بعد به بورس رفتم و سهام آنجا را خریدم و بعد از آن هم ارتباطی با آنجا نداشتم. یک بار هم آقای یزدی را در زمان ریاست قوه قضائیه در دفترشان دیدم که مربوط به کار دیگری بود. من صرفا بخش خصوصی هستم. من همانی هستم که برای شما معرفی کردم. وام‌دار کسی هم نیستم. فقط مقداری به بانک‌ها بدهکارم! هر چه دارم متعلق به خودم وخانواده‌ام است. با کسی هم شریک نیستم.

بهمن 88

حال مرد دو میلیارد دلاری سابق که خود حاشیه ساز بود این روزها اخبار بدهی‌ها، حکم زندان و اخراج شدنش از شرکت‌های کوچک و بزرگ به دلیل بدهی‌های سرسام آورش حاشیه ساز شده است، به‌طوری که درباره آخرین حکم صادر شده برای او رییس نظارت بر ناشران بورس به خبرگزاری ایلنا گفت: بعد از صدور حکم دادگاه انقلاب اسلامی برای اعضای هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ملت، از جمله گنجی و ولی‌زاده، این افراد از 
هیات مدیره سرمایه‌گذاری ملت خارج شدند و هم اکنون مصطفی نیری مدیریت این شرکت را به عهده دارد. امیر حمزه مالمیر در تشریح وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری ملت گفت: هم اکنون اعضای هیات مدیره این شرکت که برایشان حکم دادگاه صادر شده بود خارج از کشورند. امیرحمزه مالمیر با اشاره به بسته بودن نماد این شرکت افزود: نماد شرکت سرمایه‌گذاری ملت به دلیل خروج شرکت از فعالیت‌های اصلی، متوقف است چرا که موضوع فعالیت اصلی شرکت، سرمایه‌گذاری است و در حال حاضر سرمایه‌گذاری ملت به غیر از شرکت هیچ سرمایه‌گذار دیگری ندارد. وی با اشاره به دارایی‌های فعلی شرکت سرمایه‌گذاری ملت افزود: ساختمان ملک چاتاناگا در خیابان ولیعصر، تنها دارایی این شرکت است. این ملک هم بابت یکی از مطالبات شرکت از گنجی دریافت شده چراکه این شرکت مبالغ بالایی از گنجی طلب داشت، تا آنجا که سرمایه‌گذاری ملت یک سهم بانک کار آفرین را به شرکت پرشیا استحکام که متعلق به گنجی بود منتقل کرد. وی همچنین گفت: این شرکت هم سهام بانک کار آفرین را به غیر فروخت و مبالغ آن را به سرمایه‌گذاری ملت پرداخت نکرد. با توجه به این بدهی، ملک چاتاناگا را به سرمایه‌گذاری ملت دادند. به گفته این مقام مسئول سازمان بورس، ساختمان چاتاناگا در حال ساخت بوده که در حال حاضر فعالیت ساخت و ساز آن متوقف شده است. وی افزود: نماد شرکت سرمایه‌گذاری ملت در 21 فروردین 87 معادل 670 روز است که در بازار سهام متوقف شده است و در حال بررسی هستیم که نماد آن را چگونه باز کنیم چرا که تعداد سهامداران این شرکت زیاد است و باید بخشی از حق و حقوق آنها را پرداخت کنیم بنابراین نماد شرکت سرمایه‌گذاری ملت را بعد از بررسی باز می‌کنیم. البته امکان خروج آن از بازار هم وجود دارد. به گفته مالمیر، سازمان بورس از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری وضعیت این شرکت است.

منبع: روزنامه پول