وزیر اطلاعات: فشار روسیه در سوریه امنیت ایران را به چالش کشیده

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "۴۰تروریست در ۵ استان دستگیر شدند"

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری بیش از ۴۰ عضو “گروه‌های تروریستی” در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، تهران، گلستان و مازندران خبر داده و اعلام کرده که “فشار عملیات‌های نظامی روسیه در سوریه” باعث شده “دشمنان” تلاش مضاعفی  برای به چالش کشیدن امنیت ایران به کار گیرند.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۹ آبان ماه، خبرگزاری ایسنا،  محمود علوی، وزیر اطلاعات در یک نشست خبری گفته بیش از ده نفر از بازداشت شدگان، در استانهای گلستان، مازندران، تهران و سیستان و بلوچستان دستگیر و بیش از ۲۰ نفر دیگر نیز در  غرب ایران بازداشت شده‌اند.

علوی در مورد ۲۰ نفر اخیر گفته آنها درحالی بازداشت شدند که “در غرب کشور به مقصد سوریه و عراق تحرکاتی” را آغاز کرده بودند.

وزیر اطلاعات در مورد برخی دیگر از بازداشت‌شدگان ادعا کرده که آنها “دنبال این بودند که در برخی از استان‌ها عملیات تروریستی انجام دهند و خودروی افراد را به زور از آنها گرفته و آنها را به قتل رسانده بودند که همگی شناسایی و دستگیر شدند و بدین ترتیب عملیات‌هایی که به دنبال انجام آن بودند خنثی شد.”

روز ۲۴ مهر در حمله افراد ناشناس به هیات عزاداری در صفی‌آباد دزفول، دو نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. وزیر اطلاعات گفته است در فاصله‌ای بسیار کوتاه ۱۴ نفر عوامل این حادثه دستگیر و در اختیار قوه قضاییه گذاشته شدند.

پیشتر هم سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفته بود تعدادی از عاملان تیراندازی به مراسم عزاداری شیعیان در دزفول دستگیر شده‌اند.

علوی ماه‌های محرم و صفر را از اوقاتی  دانسته  که “برنامه های عزاداری” هدف حمله “جریان های تروریستی” قرار می گیرند. چون به گفته او “تحمل امنیت بی بدیلی که در جمهوری اسلامی ایران حکمفرماست برای دشمنان بین‌المللی و منطقه‌ای سنگین است و آن‌ها در طول سال‌های گذشته تمام توانشان را به کار گرفته‌اند و با حمایت از جریان‌های تروریستی، تلاش کرده‌اند تا امنیت جمهوری اسلامی را به چالش بکشند.”

این عضو کابینه در نشست خبری روز سه‌شنبه خود همچنین گفته است: “فشار عملیات‌های نظامی روسیه در سوریه نیز علیه تروریست‌ها در کنار عوامل فوق باعث شده که تروریست‌ها و دشمنان ایران تلاش مضاعفی را برای به چالش کشیدن امنیت کشورمان به کار گیرند.”

در پی آغاز جنگ سوریه و عراق و تشدید نا آرامی‌ها در افغانستان، تحرکات و جابه‌جایی‌ گروه‌های افراطی در کشورهای خاورمیانه شدت گرفته و در این میان ایران نیز به عنوان معبری، به ویژه برای ورود به عراق و افغانستان مورد توجه این گروه‌ها قرار گرفته است.

در بین استان هایی که وزارت اطلاعات می گوید “اعضای گروه های تروریستی” را آنجا دستگیر کرده، استان سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های ناآرام به شمار می‌رود و سالانه ده‌ها نفر در نتیجه درگیری‌ها و خشونت‌های نظامی در نقاط مرزی این استان کشته و زخمی می‌شوند.