باز هم تهدید به محاکمه سران فتنه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دادستان تهران: در زمان مرخصی، فعالیت سیاسی ممنوع است

عباس جعفری دولت ابادی، دادستان تهران، در یک مراسم معارفه در اصفهان، بار دیگر تهدید کرد که  ”محاکمه سران فتنه” به زودی انجام خواهد شد.

دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران، درباره رهبران جنبش سبز گفت: “در خصوص عوامل فتنه نیز قبلا اشاره کردیم که یک مطالبه عمومی وجود دارد و در زمان خود انجام می‌شود. اقدام عملی وقتی است که مردم محسوس ببینند اما انجام خواهد شد. اجازه دهید وقتی عمل کردیم اعلام کنیم.”

وی همچنین در سخنان خود، با اعلام این که “اکثر افرادی که در جریان اغتشاشات بعد از انتخابات نقش داشتند محاکمه شدند”، افزود: “تعداد کمی از آن ها هنوز مانده اند  که در آستانه محاکمه هستند.”

جعفری دولت‌آبادی به مسوولان دادسراها و قضات توصیه کرد که در برخورد با جرایمی که علیه نظم و امنیت عمومی و آسایش مردم است جدی بوده و دادستان‌ها جدیت بیشتری به خرج دهند. وی خاطرنشان کرد: باید به مردم نوید داده شود که دستگاه قضایی به وظایف خود عمل می‌کند و محکم ایستاده و خواهد ایستاد و در برابر کسانی که قصد مقابله دارند و به دنبال بزرگ کردن مسائل کوچک هستند، کوتاه نمی‌آید.

وی پیش از این نیز اعلام کرده بود که بر اساس “طومارهای مردم به نمایندگان مجلس” پرونده ای برای “سران فتنه” تشکیل شده و آنها می بایست منتظر محاکمه باشند. دادستان تهران یک ماه پیش از این هم گفته بود: “محاکمه سران فتنه به طور یقین یک مطالبه عمومی است و دستگاه قضا ضمن رعایت عدالت، در این پرونده مسامحه نخواهد کرد.”

جعفری دولت‌آبادی افزود: نظام ما هم شدت و هم رافت را به خود دیده است و بارها گفته‌ایم که نظام ظرفیت بالایی نسبت به کسانی که به دامان ملت و مردم بازگردند، دارد و در عین حال در برابر جریان‌های کور مثل منافقان ایستاده است. بنابراین بهتر است کسانی که به دنبال بازگشت به دامن اسلام و مردم هستند بدانند که هیچ وقت برای بازگشت دیر نیست. نظام دارای این ظرفیت است و سایر راه‌ها انحراف است و مطمئن باشند که عاقبت به خیری در آن وجود ندارد.

اما دادستان تهران در سخنان خود اشاره ای به بازداشت اعضای نهضت آزادی در اصفهان نیز داشت. وی در این زمینه گفت:“جریانات سیاسی توجه داشته باشند که وقتی به افرادی مرخصی داده می‌شود که به درمان یا زندگی شخصی بپردازند دنبال کردن کارهای سیاسی برخلاف عهد آنان است و کسانی که به مرخصی می‌آیند قرار نیست که فعالیت علیه نظام انجام دهند.” جعفری با اشاره به بازداشت ایراهیم یزدی و هفت تن دیگر از اعضای نهضت ازادی، اضافه کرد که: “این افراد که در جریان مرخصی قرار داشتند و به اصفهان رفته و اقداماتی انجام داده بودند توسط پلیس و نهادهای امنیتی دستگیر شدند.”

سخنان جعفری در حالی بیان می شود که خانواده این افراد در گفت و گو با روز، گفتند که جرم این افراد، “برگزاری نمازجمعه غیرقانونی” اعلام شده است.

وی با اشاره به بازداشت نیروهای ملی مذهبی در سال 80 و صدور احکام حبس برای آن ها، گفت:” افرادی که از مزایای مرخصی استفاده می‌کنند حتما باید پایبند به این مرخصی‌ها باشند و وقتی نظام نسبت به آنها رافت می‌کند توقع دارد که پاسدار تعهداتشان باشند کما اینکه تعدادی از این گروه در سال ۸۰ محکومیت‌های ۶، ۱۰، ۱۵ و… ساله داشتند و نظام این احکام را اجرا نکرده و اگر می‌خواستیم احکام را اجرا کنیم طبیعتا اجرای احکام ساده است.”

جعفری دولت ابادی همچنین با اشاره به عدم صدور مجوز برای فعالیت نهضت ازادی و همچنین توقیف پروانه و حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، چنین گفت: “دادستان تهران با تاکید بر این‌که سازمان و نهادهایی که پروانه ندارند نباید فعالیت کنند، تصریح کرد: همچنین سازمان‌ها و نهادهایی که پروانه دارند اما پروانه‌هایشان توقیف است نمی‌توانند فعالیت کنند و صرفا نهادها و سازمان‌هایی می‌توانند به فعالیت بپردازند که طبق قانون مجوز و پروانه فعالیت داشته باشند.”

در این بیانیه با اشاره به بازداشت اعضای نهضت آزادی در مجلس ختم دختر جوان یکی از اعضای این حزب در اصفهان سوال شده که “آیا شرکت در مراسم ترحیم جرم است و از کی خواندن نماز جماعت و جمعه توسط جمعی معدود از مسلمانان در یک محیط بسته نیاز به مجوز دارد؟”

این بیانیه می‌افزاید: “بسیار متأسفیم که سرنوشت ملک و ملت دچار چنین افراط گری ها، تنگ نظری ها و سیاست های حذفی شده که بویژه در یک سال و نیم اخیر در کشور ما غالب شده است. آیا دست اندرکاران این نوع امور در حوزه سیاسی و امنیتی داخلی نیز به سان دیگر مسائل کشور هم چون مسائل مهمه ای چون امور اقتصادی و سیاست خارجی؛ به رفع و رجوع روزمره، بی برنامگی و متکی به ضرب و زور برای حل معضلات متعدد خود دست می زنند و تنها به حفظ امروزه قدرت می اندیشند و توجهی به فردایی که از پس امروز است، ندارند.”

در پایان این بیانیه آمده است: “ما دست اندرکاران امور را دعوت و نصیحت به بازنگری در این شیوه های بی حاصل و درس آموزی از تجارب تاریخی می کنیم و مصرانه می خواهیم تأمل کنند که از سه بار بازداشت پیرمردی هشتاد ساله و بیمار در یک سال چه حاصل و نتیجه ای به دست آورده و خواهند آورد؟”