صف بندی جناح راست در حمایت از ضرغامی

نویسنده
نازنین کامدار

» طرح تحقیق و تفحص از صدا و سیما

درحالیکه صدا و سیما، از یکسو به دلیل پخش سریالی با واکنش ایل بختیاری مواجه و ضرغامی وادار شده است برای فرونشاندن اعتراضات با لباس بختیاری در این شهر حاضر شود، دولت نیز این ارگان تبلیغاتی را به دلیل آنچه که “غرض ورزی” بر علیه دولت می داند، شدیدا مورد حمله قرار داده است.

در این میان، جناح راست و نمایندگان تندرو مخالف دولت با اظهارنظرهایی تلاش می کنند تا عزت الله ضرغامی را در برابر این انتقادات تنها نگذارند.

دفاع آنها از صدا و سیما و شخص عزت الله ضرغامی درحالی صورت می گیرد که این رسانه پس از انتخابات ریاست جمهوری بر شدت برنامه های تحریک کننده خود با مضمون “فتنه” افزوده است و سعی می کند رویکردی انتقادی نسبت به دولت داشته باشد؛ رویکردی که به مذاق دولت خوش نیامده و تا کنون بارها منجر به رد و بدل شدن نامه هایی بین این دو نهاد شده است.

آخرین انتقادها از یکدیگر اما کاسه صبر طرفین را لبریز کرده و هم اکنون پس از اظهارات چند روز قبل حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی، طیف موسوم به جناح راست نیز به دفاع از صدا و سیما برخاسته و دولت را به تلاش برای سیطره دیکتاتوری متهم کرده است.

حسام الدین آشنا گفته بود: “از نگاه رییس سازمان صداوسیما شورای نظارت براین سازمان جلسه ای تشریفاتی است که هر دو هفته یکبار برای گپ زدن و گعده کردن تشکیل می شود. انگار این شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نیست، شورای نظارت صداوسیما بر رئیس جمهور است!”

او ماجرای تاخیر ۹۰ دقیقه ای در پخش گفت و گوی زنده حسن روحانی را به دستور شخص عزت الله ضرغامی دانسته و از شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما خواسته بود با وی برخورد کند.

این انتقاد موجب شد تا سایت های اینترنتی زیر مجموعه صدا و سیما و همچنین خبرگزاری هایی چون فارس و تسنیم چندین گفت و گوی تلفنی با فعالان جناح راست و نمایندگان آنها در مجلس در دفاع از صدا و سیما منتشر کنند.

به نوشته جام جم آنلاین، بیژن نوباوه، کارمند سابق صدا و سیما در واحد مرکزی خبر در نیویورک و نماینده کنونی مجلس در دفاع از صدا و سیما گفته است: “حسام الدین آشنا باید عذر خواهی کند. متأسفانه آقای آشنا از حداقل اطلاعات درخصوص عملکرد صد درصد موفق شورای نظارت در تحلیل محتوا و اجرا در عملکرد سازمان صداوسیما که طی ده ها مجلد کارشناسی منتشر شده بی اطلاع است”.

محمدصالح جوکار نماینده یزد هم به فارس گفته: “برخی‌ها با حرکات «گازانبری» به دنبال انتقام‌ از «رسانه ملی» هستند”.

خبرگزاری تسنیم نیز از زبان امیر حسین قاضی زاده نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری از صدا و سیما دفاع کرده است.

قاضی‌زاده گفته است: “در شرایط حاضر، صداوسیما در برابر هزاران شبکه ماهواره‌ای و رسانه‌ای قرار دارد که همواره علیه ملت ما هجمه تبلیغاتی وارد می‌کنند که نیاز است بیش از گذشته به آن کمک کرده و از آن حمایت کنیم که در این میان دولت نقش بیشتری در حمایت از رسانه ملی نسبت به سایر دستگاه‌ها دارد”.

حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز هم به فارس گفته: “اگر رسانه ملی مطالبات و مشکلات مردم را بیان کند و ضعف دولت را نشان دهد، آنها ناراحت خواهند شد یعنی ممکن است افراد در سخن بگویند که ما تحمل نقدپذیری داریم اما در عمل اینچنین نباشد چرا که انتقاد سنگین است و برتافتن آن کار آسانی نیست. هر کس که به قدرت می‌رسد بنا دارد از قدرت حداکثر استفاده را بکند اما آنچه که افراد را کنترل می‌کند قانون است و از این رو با توجه به وظایف متفاوت دولت و رسانه ملی ممکن است اصطکاکی در این زمینه ایجاد شود”.

گفت و گو با حسین ابراهیمی از آنرو برای خبرگزاری فارس اهمیت داشته است که حسن روحانی نیز از اعضای جامعه روحانیت مبارز محسوب می شود و این گفت و گو نشان دهنده رویکرد انتقادی حزب حسن روحانی نسبت به اوست.

محمدرضا مرندی دبیرکل یک تشکل ناشناخته به نام “جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی” هم به فارس گفته است: “صدا و سیما به دلیل پرمخاطب‌ترین رسانه کشور نقش عمده‌ای را در شکل‌دهی افکار عمومی دارد و به نظر می‌رسد که دولت در تلاش است تا صداو سیما را با سیاست‌های خود هماهنگ کرده و با توجه به اینکه به پایان دوره ریاست رسانه ملی نزدیک می‌شویم، دولت یازدهم درصدد است تا فردی بر سکان امور قرار گیرد که بتواند اهداف دولت یازدهم را در کشور محقق کند. صداو سیما تاوان پرداختن به دغدغه‌های مردم را می‌پردازد. از نظر دولت صداو سیما تنها باید تجلیل کند و از بیان نقاط ضعف دولت جلوگیری کند در حالی که این امر نقش عمده‌ای در تضعیف دولت ایفا خواهد کرد”.

امیر محبیان هم به تهران امروز می گوید: “طرح مباحثی از سوی دولت و مشاورانش مبنی‌بر تندرو خواندن منتقدان این تصور را ایجاد کرده که دولت فعلی هم می‌خواهد با وارد کردن اتهامات تند و تیز به منتقدان زبان آنان را ببندد. حتی شخص رئیس‌جمهور نیز در حال از دست دادن تصویر میانه روانه خویش است”.

با وجود این جانبداری، روز گذشته خبر تقدیم طرح تحقیق و تفحص از صدا و سیما به هیات رئیسه مجلس، باز هم بر نگرانی های جناح راست افزود.

به نوشته خبرگزاری ها، برخی از نمایندگان مجلس روز گذشته طرح تحقیق از عملکرد صدا و سیما را به هیات رئیسه مجلس داده و تاکید کرده اند که تا انتها این طرح را پیگیری خواهند کرد.

گفتنی ست، رئیس صدا و سیما هر پنج سال یکبار به حکم آیت الله خامنه ای منصوب می شود و عزت الله ضرغامی نزدیک به ده سال است که این سمت را در اختیار دارد. در دوره ریاست او، صدا و سیما به طور یکجانبه به حمایت از جناح تندرو پرداخته و تمامی مخالفان را مورد حمله قرار داده است.