تحریم تمام‌عیار انتخابات اسفند ماه از سوی سبزها

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» هاشمی‌رفسنجانی هم نظری درباره انتخابات ندارد

در فاصله کمتر از دو ماه مانده به زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم، عدم حضور نیروهای اصلاح‌طلب در انتخابات، باعث نگرانی اصول‌گرایان از کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات شده است.

اصول‌گرایان پیش از این همواره تاکید کرده بودند که نیروهای اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت خواهند کرد، اما عدم ثبت‌نام نیروهای نزدیک به مهدی کروبی، میرحسین موسوی و هاشمی‌رفسنجانی باعث نگرانی آنان شده است.

از میان نزدیکان سیدمحمد خاتمی نیز تنها محمدرضا تابش، عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم، در انتخابات ثبت نام کرده است که بنا به برخی اخبار، به شدت مورد انتقاد رییس‌جمهور اصلاحات قرار گرفته است.

اصلاح‌طلبان پیش از این اعلام کرده بودند که به هیچ روی در انتخابات مجلس نهم شرکت نخواهند کرد. در آخرین نمونه از این دست، اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی،گفت: “دبیرکل حزب اعتماد ملی؛ آقای مهدی کروبی، درحبس انفرادی بسر می برند و اعلام کردند این انتخابات فرمایشی است و تیر آخر برپیکر جمهوریت نظام است”.

وی افزوده بود: “این جانب بعنوان سخنگوی حزب اعتماد ملی اعلام می کنم، چون مقامات ارشد این حزب از قبل مواضع روشنی درخصوص عدم ارائه لیست اتخاذ کرده اند و اکثریت قاطع اعضای حزب در این انتخابات ثبت نام نکرده اند، حزب اعتماد ملی در این انتخابات حضور نخواهد داشت و هیچ گونه لیستی ارائه نخواهد کرد. هیچ نامزدی هم نمی تواند از نام حزب درحمایت از خود استفاده نماید”.

علی اکبر اولیا نماینده یزد و عضو فراکسیون اقلیت، نیز در واکنش به اظهارات برخی اصولگرایان که از حضور سازماندهی شده و چراغ خاموش اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس خبر داده بودند، گفت: ای ادعا اصلا صحت ندارد، از آنجایی که از این موضوع اطلاع دقیق دارم، با قاطعیت این مساله را رد می کنم. اصولگرایان این حرفها را میزنند تا تنور بازار انتخابات را داغ کنند در حالی که به عنوان مثال در شهر یزد کسی از بین دوستان و نزدیکان ما انگیزه حضور و رقابت انتخاباتی را نداشته و آنهایی که نامنویسی کردند، بدون ارتباط تشکیالتی وارد این صحنه شدند و این اقدام آنها بدون هر گونه کار تشکیالتی و صرفاً با تکیه بر نزدیکان آن افراد بوده است.

این نماینده عضو فراکسیون اقلیت که خود نیز برای انتخابات دور نهم کاندیدا نشده است، با اشاره به عدم حضور برخی اصلاح طلبان گفت: قطعاً در این دوره به اندازه دوره های گذشته شور و رقابت انتخاباتی بین گروهها و احزاب سیاسی مطرح وجود نخواهد داشت، چون افراد به صورت فردی کاندیدا شده اند و تشکیلات و سازماندهی خاصی وجود ندارد

پیش از این میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو رهبر جنبش سبز و برخی گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب، خبر از عدم حضور در انتخابات مجچلس داده بودند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این شورا در انتخابات مجلس نهم “نه فهرست انتخاباتی ارائه می‌دهد و نه در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی از کسی پشتیبانی می‌کند”.

این شورا درباره علت تصمیم خود توضیح داده بود که “پس از ماه‌ها انتظار و تلاش برای باز شدن فضای عادلانه انتخاباتی و فراهم شدن رقابت سالم انتخاباتی”، جریان مقابل و مسوولان انتخابات “به عناوین مختلف هر روز عرصه را تنگ‌تر” می کنند “تا آنجا که ‌می‌بینیم حتی پیش هم اندیشی درون گروهی را نیز برما زیاد ‌می‌بینند.”

سیدمحمد خاتمی، رییس جمهوری دوران اصلاحات هم با اشاره به بیانیه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، تاکید کردکه “حرف همانی است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرده‌ است” و این بدان معناست که “اصلاح‌طلبان نمی‌تواند و نباید در این انتخابات نامزد داشته باشند و لیست بدهد و البته این به معنای تحریم انتخابات نیست”.

جبهه مشارکت ایران اسلامی نیز در بیانیه پیرامون انتخابات مجلس نهم تاکید کرد: “اراده حاکمیت، برگزاری انتخابات نمایشی است که حاصل آن مجلسی فرمایشی خواهد بود که جایگاه آن به مراتب از مجلس هشتم نازل‌تر است. در انتخاباتی که در فضای آزاد برگزار نشود، نامزدهای مردمی اجازه ورود و رقابت نداشته باشند و از آن مهم‌تر رای مردم به هیچ‌ انگاشته شود نمی توان شرکت کرد و به همین دلیل تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در انتخابات مجلس را به اطلاع عموم ملت ایران می ‌رسانیم”.

در همین حال، شورای هماهنگی راه سبز امید نیز، انتخابات مجلس نهم را انتخاباتی “فاقد تمامی استانداردها و ضوابط لازم برای یک انتخابات آزاد و منصفانه” دانست و اعلام کرده بود که “پس از رایزنی‌های گسترده با بخش‌های مختلف جنبش سبز، بررسی و اطلاع از مواضع و دیدگاه‌های احزاب و تشکل‌های مستقل منتقد و به ویژه آگاهی از نظرات آقایان کروبی و موسوی، انتخابات مجلس آینده را غیر قانونی و ناعادلانه اعلام می نماید و شرکت در این نمایش انتخاباتی را مغایر با مصالح ملت و کشور می‌داند”.

ماه گذشته همچنین 39 تن از زندانیان سیاسی با صدور بیانیه مشترکی،تاکید کردند انتخابات مجلس نهم “هیچ شباهتی با انتخابات مطرح شده در قانون اساسی کشور که هدف آن اعمال حاکمیت مردم است ندارد و در هیچ کجای دنیا هم چنین انتخاباتی آزاد، سالم و مبین حاکمیت ملی تلقی نمی شود”. آنها در همین راستا “گرم کردن تنور انتخابات” را “کمک به استبداد” خواندند و خواستار عدم مشارکت در آن شدند.

این زندانیان سیاسی شرایط جامعه را “حکومت نظامی اعلام نشده” دانسته و انتخاباتی را که “تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی” برگزار شود، انتخاباتی “صرفا فرمایشی” خوانده اند که در آن “ترکیب کرسی‌ها از قبل” مشخص شده است.

در همین حال، پس از چندین روز کشمکش درباره نظر هاشمی‌رفسنجانی پیرامون انتخابات مجلس نهم، دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وی “در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی در مورد هیچ حزب یا گروهی اظهار نظر نکرده و نخواهد کرد”.

دفتر هاشمی‌رفسنجانی همچنین از “القائات بی‌پایه و اساس در برخی رسانه‌های گروهی مبنی بر دخالت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آرایش سیاسی گروه‌ها و جناح‌های مختلف” در انتخابات مجلس نهم انتقاد کرده و این سخنان را از روی “غرض و اهداف سیاسی طیف خاصی” دانسته است: “برای چندمین بار تاکید می‌گردد که ایشان شخصیتی فراجناحی داشته و به هیچ حزب و جناح سیاسی وابسته نبوده و نیستند و در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نیز نفیا و اثباتا در مورد کاندیداهای هیچ حزب، گروه و جناح خاصی اظهار نظری نکرده و نخواهد کرد”.

در روزهای گذشته چندین بار درباره مواضع انتخاباتی هاشمی‌رفسنجانی، سخنانی مطرح شد. از جمله آن‌که صادق زیباکلام، گفته بود که نظر هاشمی‌رفسنجانی بر عدم شرکت در انتخابات است. وی گرچه خیلی زود این سخنان خود را تکذیب کرد، اما به نظر می‌رسد معنای بیانیه صادر شده از طرف دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همین مساله باشد.

این بیانیه در حالی صادر شده است که در روزهای گذشته سایت هاشمی رفسنجانی فیلتر و سپس از دسترس خارج شد. فرزند وی، فائزه هاشمی نیز براساس حکم دادگاه به شش ماه زندان محکوم شد.

براساس لیست‌هایی که تاکنون از ثبت‌نام کنندگان در انتخابات منتشر شدهف هیچ‌کدام از اطرافیان نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی برای انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند.