اسیدپاشی؛ از شایعه تا واقعیت

پاری مچ
پاری مچ

» تحلیل پاری مچ

حملات اسیدپاشی علیه زنان در شهر اصفهان باعث اعتراضات فراوان و ایجاد موجی از وحشت و نگرانی شده است. شایعه شده است که اسیدپاشی به زنان به دلیل “عدم رعایت حجاب اسلامی” بوده، ولی دادستان کل و معاون وزیر دادگستری این ادعاها را رد کرده و وعده داده که عاملان این اقدامات به شدت مجازات خواهند شد. شایعات دیگری نیز مطرح شده، ولی درست یا نادرست بودن آنها را نمی توان تأیید نمود.

نکات مبهم بسیاری دراین زمینه وجود دارد که باعث ایجاد رعب و وحشت در ایران شده است. به نوشته رویترز، چندین فرد مظنون به دنبال حملات اخیر دستگیر شده اند. مرتضی میرباقری، معاون وزیر کشور که مسؤولیت امور اجتماعی را برعهده دارد، دراین خصوص گفت که “سه یا چهار” نفر مورد بازجویی قرار گرفته اند، ولی هویت آنها مشخص نشده. از چند هفته پیش تاکنون یک وضعیت روان پریش در میان مردم این شهر باستانی که سومین شهر بزرگ ایران است، به وجود آمده، و به گفته حسین اشتری، یکی از مسؤولان نیروی انتظامی اصفهان، این درحالی است که حداقل چهار زن ایرانی متحمل این حملات وحشیانه شده اند. برخی منابع تعداد قربانیان را تا ۱۵ نفر ذکر کرده اند. ولی مسؤولان محلی همچنان محتاطانه رفتار می کنند. فضل الله کفیل، استاندار اصفهان، دراین خصوص گفت: “ما نسبت به این رویدادها باید بسیار محتاطانه به تحقیق بپردازیم. اگر عجله به خرج دهیم، یک حس عدم امنیت به مردم دست خواهد داد.”

براساس یک شایعه، گفته می شود که گروهی مرموز که تصمیم گرفته اند با زنان “بدحجاب” مبارزه کنند، مسؤول این حملات اند. درواقع، یک گروه اسلام گرا به نام “انصار حزب الله” در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که زنانی که حجاب خود را براساس قوانین شریعت رعایت نمی کنند، مورد هدف قرار خواهند گرفت. ولی این گروه هرگونه دخالت دراین حملات را رد کرده. از زمان انقلاب ۱۹۷۹ پوشش حجاب برای زمان در اماکن عمومی اجباری شده است. در سال ۱۹۸۳، براساس یک قانون تصویب شده، مجازاتی معادل ۶۰ روز زندان و ۷۰ ضربه شلاق برای کسی که حجاب خود را رعایت نکند، تعیین گردید. در واکنش به این ممنوعیت ها، جنبش “آزادی های یواشکی زنان ایرانی” در فیس بوک ایجاد شد و به موفقیت زیادی دست یافت. مسیح علی نژاد، روزنامه نگار ایرانی، این صفحه را ایجاد کرد و زنان ایرانی می توانند در آن تجربه “لحظات کوتاه آزادی” خود را به اشتراک بگذارند: انتشار عکس یا فیلمی که در آن حجاب خود را برداشته اند.

 

آیا عاملان این حملات اعدام خواهند شد؟

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل و معاون وزیر دادگستری، دراین خصوص گفت: “عاملان این اسیدپاشی ها باید به مجازات برسند تا دیگر افرادی که قصد چنین اقداماتی را دارند مأیوس شوند.” براساس قوانین ایران، عاملان متحمل حکم اعدام خواهند شد.

ارشاد علیجانی، روزنامه نگار فرانس ۲۴، که درحال تهیه مطلبی دراین خصوص و انتشار آن طی روزهای آینده است، به پاری مچ گفت که “تمیز دادن میان درست و غلط دراین خصوص بسیار دشوار است.” او همچنین افزود: “میان چهار قربانی، چندین نقطه مشترک وجود دارد: آنها همگی زن اند؛ و در یک منطقه مرفه نشین که جوانان در آن گردهم جمع می شوند و جشن می گیرند، درحال رانندگی بوده اند.”

او درخصوص شایعه حرکت تلافی جویانه علیه زنان “بدحجاب” خاطرنشان می سازد که یکی از قربانیان حتی دارای حجاب مناسب نیز بوده و به همین خاطر این اقدام “عجیب است”. ولی شایعات دیگری نیز دراین زمینه مطرح شده؛ او می گوید که براساس یکی از این شایعات، “یک بیمار روانی که پسرش در تصادف اتومبیل به رانندگی یک زن کشته شده، مسؤول این اسیدپاشی هاست”. قرار است که مردم اصفهان روز جمعه در برابر کاخ دادگستری این شهر گردهم آیند و نسبت به عدم واکنش مقامات به اعتراض بپردازند.

پاری مچ، ۲۱ اکتبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran