پاریس موافق حضور جمهوری اسلامی نیست

نویسنده

» گزارش نوول ابزراتور از کنفرانس بین المللی سوریه

وزیر خارجه فرانسه روز شنبه اظهار داشت که فرانسه مایل نیست ایران در کنفرانس بین المللی مربوط به سوریه حضور داشته باشد و این درحالی است که مسکو خواستار حضور ایران به عنوان دیگر متحد بزرگ سوریه در این کنفرانس شده است. این کنفرانس ماه آینده در ژنو به خواست مسکو و واشنگتن برگزار خواهد شد.

فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، طی یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: “تا جایی که به ما مربوط می شود، ما تحت هیچ شرایطی خواستار حضور ایران در این کنفرانس نیستیم.”

او در ادامه افزود: “بحران سوریه به شکلی مسری در کل منطقه درحال گسترش است. اکنون مسأله ثبات منطقه ای مطرح است. ما براین باوریم که کشوری مانند ایران که درواقع تهدیدی برای ایجاد ثبات محسوب می شود، نباید در این کنفرانس شرکت کند.”

روسیه روز پنج شنبه تأکید کرد که می خواهد ایران و عربستان سعودی به این کنفرانس دعوت شوند و این دو کشور را دو عامل کلیدی در یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه دانست.

 

انتخاب مخاطبان

ایران در نشست ژنو در ژوئن ۲۰۱۲ که اساس مذاکرات بعدی در آن مشخص شد، شرکت نکرده بود. کوفی عنان به عنوان میانجی پیشنهاد کرده بود که ایران حضور داشته باشد، ولی ایالات متحده و فرانسه با این نظر مخالفت کرده بودند.

آقای لالیو در ادامه افزود که گزینش مخاطبان سوری در این نشست یک نکته کلیدی برای موفقیت آن محسوب خواهد شد. هدف اصلی این کنفرانس درواقع گردهم آوردن نمایندگان اپوزیسیون و حکومت دمشق دور یک میز است.

او گفت: “برای ما روشن است که «ائتلاف ملی سوریه» که به عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه شناخته می شود، در بطن مذاکرات خواهد بود. ولی ما اسامی شرکت کنندگان را روی کاغذ مشخص نخواهیم کرد، بلکه خود ائتلاف این افراد را گزینش خواهد کرد.” پاریس یکی از حامیان اصلی ائتلاف ملی سوریه به شمار می رود و اولین کشوری بود که این ائتلاف را به عنوان نماینده مشروع مردم سوریه پذیرفت.

او در ادامه خاطرنشان کرد: “در مورد نمایندگان حکومت دمشق، همین قدر می گویم که نباید خونی توسط آنها ریخته شده باشد.”

 

اسامی نمایندگان حکومت دمشق

به گفته یک مقام عالی رتبه فرانسوی که نخواست نامش فاش شود، مسکو در توافق با حکومت دمشق لیستی را تهیه کرده که شامل نام ۵ نفر از اعضای این حکومت می باشد، ولی حضور برخی از آنان در این کنفرانس ازسوی پاریس “غیرقابل قبول” خوانده شده.

آقای لالیو در ادامه افزود: “اساس مذاکرات، مسایلی خواهد بود که در کنفرانس اول ژنو تعیین گردید.” براساس توافق ژوئن ۲۰۱۲ که ازسوی نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت، اعضای جامعه عرب و نمایندگان اتحادیه اروپا به امضاء رسید، استقرار “یک دولت انتقالی با داشتن کلیه اختیارات” و “رضایت دوجانبه” [میان اپوزیسیون و حکومت] در دستور کار قرار گرفت، ولی سرنوشت رییس جمهور بشاراسد همچنان در ابهام ماند. مفاد این بیانیه نهایی به دلیل اختلافاتی که در نحوه تعبیر برخی نکات پیش آمده بود، به اجرا گذاشته نشد.

آقای لالیو در این خصوص گفت: “اسد تحت هیچ شرایطی در روند یافت راه حل قرار نخواهد گرفت.”

طی روزهای آتی، چندین نشست بین المللی دیگر نیز با موضوع سوریه برگزار خواهد شد. روز چهارشنبه نشست گروه “دوستان سوریه” [که مخالف حکومت دمشق است] در امان، پایتخت اردن، برگزار می شود و به گفته وزارت خارجه فرانسه، به دنبال این نشست، نشست دیگری نیز در پاریس برگزار خواهد شد.

روز ۲۳ مه، نیروهای اپوزیسیون سوریه در استانبول گردهم خواهند آمد تا رؤسای خود را انتخاب کنند و نسبت به حضور نمایندگان شان در کنفرانس بین المللی تصمیم گیری نمایند. اعضای اتحادیه اروپا نیز باید در تاریخ ۲۷ مه درخصوص لغو یا کاهش تحریم های مربوط به تسلیحات به جانب سوریه تصمیم گیری کنند.

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۷ می