مذاکره ایران وآمریکا تحت تاثیر انتخابات

نویسنده

» واشنگتن به معاون احمدی نژاد ویزا نداد

یک روز پس از اظهارات باراک اوباما مبنی بر این که اتفاقات رخ داده طی دو هفته گذشته بر روی گفت وگوهای احتمالی ایران و واشنگتن تاثیر خواهد گذاشت، دیروز منابع خبری اعلام کردند ایالات متحده به معاون اول احمدی نژاد اجازه سفر به آمریکا را نداده است.

بر اساس اخبار رسمی معاون اول محمود احمدی نژاد که قرار بود برای شرکت در کنفرانسی با موضوع بحران مالی جهان که از سوی سازمان ملل برگزار می شود به آمریکا برود، به علت عدم صدور ویزا از طرف آمریکااز این سفر بازماند. این اتفاق پس از آن روی داد که اوباما در سخنانی در روز جمعه تاکید کرد: “ما هنوز نمی دانیم تا چه مقدار هر گونه گفت وگوی بالقوه با ایران تحت تاثیر قرارگفته تا زمانی که بدانیم در ایران چه اتفاقی افتاده است.”

اوباما درجلسه مشترک خود با آنجلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: “من و صدراعظم آلمان درباره شرایط دلخراش در ایران مذاکره کردیم. امروز ما با یک صدا صحبت می کنیم؛ حق مردم ایران در تجمع، آزادنه سخن گفتن است و به همین خاطر صدای آنها باید شنیده شود، این موضوعات آرمانهای جهانی هستند. شجاعت آنها در مقابله وحشیگری آزمونی است برای پایداری آنها در جستجوی عدالت.”

پیش از اظهارات روز جمعه اوباما، محموداحمدی نژاد از اوباما درخواست کرده بود که به خاطر دخالت درامور ایران عذرخواهی کند. احمدی نژاد درمصاحبه ای با اشاره به سخنان قبلی اوباما در محکومیت خشونت نیروهای دولتی ایران با معترضان نتایج انتخابات گفت: “اون چرا دخالت کرد واظهار نظر خارج از عرف وقاعده وادب کرد؟ هی می گویند می خواهیم با ایران گفت و گو کنیم ما هم اعلام امادگی کردیم اما با این ادبیات؟ البته اشتباه کرد؟ دستشان برای ملت ایران باز شد.”

در واکنشی دیگر به تحولات اخیر ایران، هشت کشور صنعتی جهان نیز با صدور بیانیه شدید الحنی به نحوه برخورد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با تظاهر کنندگان واکنش نشان دادند و ضمن تاکید بر اینکه به “حاکمیت ملی ایران” احترام می گذارند، نگرانی خود رااز رویدادهای پس از انتخابات ایران چنین بیان کردند: “ما از خشونتی که پس از انتخابات منجر به جان باختن شهروندان ایرانی شد، متاسفیم و از ایران می‌خواهیم به حقوق بنیادین بشر احترام بگذارد.”

این کشور ها که در میان آنها روسیه ـ از متحدین استراتژیک جمهوری اسلامی و اولین کشوری که انتخاب احمدی نژادرا به رسمیت شناخت- نیز دیده می شود، راه برون رفت از بحران کنونی را “گفت و گو” و “روشهای مسالمت آمیز” معرفی کرده و خواسته اند حاکمیت ایران اطمینان دهد که آنچه در انتخابات رخ داده “نمایانگر اراده مردم ایران است”.