احمدی‌نژاد برای پاسخ گویی به مجلس می رود؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سومین گروه انتخاباتی و اعلام وصول سئوال

سومین گروه حامی احمدی‌نژاد در انتخابات آتی مجلس در حالی پا به عرصه گذاشته که طرح سئوال از وی در مجلس فعلی اعلام وصول شده است و اصول‌گرایان پیروزی اطرافیان وی را باعث نابودی کشور خوانده اند.

محمود احمدی‌نژاد در روزهای آینده باید برای پاسخ به ده سئوال نمایندگان، به پارلمان برود؛ اتفاقی که در صورت عملی شدن برای نخستین بار در تاریخ جمهوری‌اسلامی به وقوع می‌پیوندد. شاید به همین دلیل است که اطرافیان احمدی‌نژاد تمام تلاش خود را برای پیروزی در انتخابات مجلس نهم به کار بسته‌ و گروهی جدید برای حمایت از احمدی‌نژاد راه‌اندازی کرده‌اند.

 

سئوالی که پرسیده خواهد شد؟

بیش از 70 نماینده مجلس،باز هم با امضای نامه‌ای طرح سئوال از احمدی‌نژاد را به هیات رییسه مجلس دادند تا برای نخستین بار در تاریخ جمهوری‌اسلامی، رییس دولت برای پاسخ به سئوالات نمایندگان در مجلس حاضر شود.

در روزهای گذشته روزنامه شرق، اقدام به انتشار نام نمایندگانی کرد که پیش از این امضای خود را درباره طرح سئوال از احمدی‌نژاد پس گرفته‌اند. از سوی دیگر سایت خبرآن‌لاین ـ– نزدیک به علی لاریجانی ـ– اسامی 79 نماینده‌ای که طرح سئوال از رییس دولت دهم را امضا کرده‌اند، منتشر کرد.

علی دهدشتی، نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی، در همین زمینه گفته است که “بعید می‌دانیم که این بار کسی امضایش را پس بگیرد”، چرا که “قرار بر این شد اسامی کسانی را که امضای خود را پس می‌گیرند منتشر کنیم”.

وی همچنین دلیل تعلل هیات رییسه در اعلام وصول این طرح را ترس از حد”نصاب افتادن تعداد امضا‌ها” دانست که در صورت وقوع “در مجلس جلوه خوشی نداشت”.

سایت الف ـ متعلق به احمد توکلی ـ در همین زمینه نوشته است که علی لاریجانی سئوالات نمایندگان را “برای بررسی به ۶ کمیسیون مجلس ارجاع” داده و نمایندگان دیگر حق پس گرفتن امضاهای خود را ندارند. احمدی‌نژاد نیز تا 29 دی فرصت دارد برای پاسخ به این سئوالات در مجلس حاضر شود.

سئوالات نمایندگان مجلس در ده مورد و پیرامون اتفاقات مختلف، تقسیم‌بندی شده است. مقاومت در برابر دستور رهبر جمهوری‌اسلامی برای ابقای مصلحی و خانه‌نشینی یازده روزه، عزل منوچهر متکی در هنگام سفر به سنگال از وزارت امور خارجه، سخنان رحیم‌مشایی درباره مکتب ایرانی، نحوه هزینه‌کرد بودجه فرهنگی، عدم اجرای قانون مجلس درباره طرح هدف‌مندی یارانه‌ها، عدم ابلاغ بودجه متروی تهران، معرفی دیرهنگام وزیر ورزش، نرسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی، سخن گفتن از در راس امور نبودن مجلس و مقاومت در برابر اجرای قانون عفاف و حجاب، محورهای سئوال از رییس دولت دهم است.

طرح سئوال از احمدی‌نژاد تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است. علی مطهری، طراح این مساله، رایزنی هیات رییسه مجلس و پس گرفتن امضا از سوی نمایندگان را دلیل اصلی این مساله دانسته بود. وی یک بار نیز در اعتراض به این امر از مجلس استعفا داد؛ استعفایی که مورد قبول نمایندگان قرار نگرفت.

پیش از این برخی اصول‌گرایان خبر داده بودند که رهبر جمهوری اسلامی در سفر کرمانشاه موافقت خود را با طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس اعلام کرده است.

 

حامیان جدید احمدی‌نژاد

شاید همین فشارهای برخی نمایندگان مجلس هشتم باعث شده است که محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش برای پیروزی در انتخابات مجلس نهم، برنامه‌ریزی کنند.

اصول‌گرایان که از اطرافیان احمدی‌نژاد با عنوان “جریان انحرافی” نام می‌برند، پیش از این بارها نگرانی خود را از برنامه‌ریزی این گروه برای کسب 150 کرسی مجلس ابراز داشته‌اند.

این‌گونه است که سومین تشکل حامی احمدی‌نژاد هم با عنوان “حامیان دولت اسلامی” اعلام موجودیت کرده است. گردانندگان این تشکل در بیانیه اعلام موجودیت خودبا تاکید بر اینکه”همه گروه ها و احزاب در یک پیمان نانوشته کمر به تضعیف دولت احمدی نژاد به عنوان عصاره اراده مردم و بازوی توانمند ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب اسلامی بسته اند”، دلیل حضورشان را “مانند آنچه در تیر 84 و خرداد 88 رقم زدیم”، برای “در معرض انتخاب قرار دادن جبهه عدالت طلبان”معرفی کرده اند.

پس از تشکیل جبهه پایداری و تشکیل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، این سومین تشکلی است که در حمایت از احمدی‌نژاد وارد عرصه انتخابات می‌شود.

جبهه پایداری تحت نظر مصباح یزدی و با حمایت مالی صادق محصولی تشکیل شده است. اعضای این گروه متشکل از وزرا و اطرافیان سابق احمدی‌نژاد و همچنین برخی نمایندگان حامی وی در مجلس هستند. روح‌الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی، غلامحسین الهام، صادق محصولی، باقر لنکرانی، علی‌اصغر زارعی، حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، کوثری و… از جمله اعضای این تشکل اند.

عضویت صادق محصولی در کمیته 7+8 و حذف نمایندگان علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف از این کمیته از جمله شروط جبهه پایداری برای حضور در اتحاد اصول‌گرایان اعلام شده بود؛ شروطی که از سوی مهدوی کنی مورد تایید قرار نگرفت و به همین جهت اعضای این جبهه از همکاری با کمیته ۷+۸ خودداری کردند. پیش از این غلام‌حسین الهام، جبهه پایداری را جبهه “طرفداران دولت” نامیده بود.

“جبهه دانشگاهیان ایران” دیگر گروهی است که گرچه در سال 81 تاسیس شده اما نخستین گردهمایی اعضای آن به مدت سه روز در آبان ماه سال 88 در هتل پارس مشهد برگزار شد. اعضای این گروه در روز اول آبان هم به دیدار احمدی‌نژاد رفتند تا با وی “تجدید بیعت” کرده باشند. اعضای این تشکل نیز اکثراً جزو مدیران و معاونان دو وزارتخانه علوم و ارشاد هستند؛ تشکلی که کنگره​اش با حضور موثر سیدمحمد حسینی و کامران دانشجو برگزار شد و شهاب الدین صدر و غلامحسین الهام شانه به شانه این دو وزیر در معرفی اهدافش پیش آمدند.

اکنون جبهه حامیان دولت اسلامی نیز گروه سومی است که برای حمایت از احمدی‌نژاد وارد گود انتخابات مجلس شده‌اند.

این گروه در بیانیه خود از تمام واجدان شرایط درخواست کرده برای انتخابات ثبت نام کنند. در بخشی از اطلاعیه آن‌ها آمده است: “بر اساس این پیش فرض ها، از تمام حامیان واجد شرایط دعوت می کنیم به صورت فراگیر و بدون توجه به محدودیت ها و ملاحظات برای انتخابات مجلس نهم ثبت نام کنند. سپس افرادی که از مرحله تایید صلاحیت عبور کردند با یافتن یکدیگر و اتصال به مردمِ طرفدارِ دولتِ اسلامی، خود را برای رقابت با احزاب و گروههای نشان دار آماده کرده و با استفاده از همان ظرفیتی که احمدی نژاد را در انتخابات 84 و 88 به پیروزی رساند، برای کسب آرای مردم تلاش خواهند کرد. یادمان باشد آنچه یوم الله 3 تیر و 22 خرداد را رقم زد ما مردم بودیم نه کس دیگر!”

محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی تاکنون هرگونه حضور یا دخالت در انتخابات را تکذیب کرده‌اند. احمدی‌نژاد پیش از این اعلام کرده بود دولت حتی موعد برگزاری انتخابات را نمی‌داند و رحیم‌مشایی نیز حضور خود در انتخابات مجلس را منتفی دانسته بود.

این در حالی است که برخی اصول‌گرایان اعلام کرده اند احمدی‌نژاد و مشایی قصد دارند حداقل 150 کرسی مجلس را به دست آورند. همان زمان مصباحی مقدم در این زمینه گفته بود: “رئیس‌جمهور به صورت غیر رسمی جریانی را برای ورود به انتخابات راه‌اندازی کرده که هدفش به کرسی نشاندن حامیان رئیس‌جمهور در مجلس آینده است”.

اسدالله بادامچیان، قائم مقام حزب موتلفه اسلامی و از اعضای متنفذ فراکسیون اصولگرایان نیز بر این نگرانی تاکید و اعلام کرده بود: “ممکن است برخی اطرافیان دولت همچون استانداران، فرمانداران و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند. دولت و بخصوص نزدیکان رییس‌جمهور باید از هرگونه فعالیتی که شائبه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند.”

در ماه‌های گذشته تغییر استانداران و فرمانداران در نقاط مختلف کشور هم در این راستا ارزیابی و باعث انتقاد اصول‌گرایان شده؛ آن‌ها این تغییرات را به نفع “جریان انحرافی” و دخالت آن در انتخابات می دانند.

این مسایل باعث شد که چند ماه پیش کمیته‌ای با هدف جلوگیری از دخالت غیرمجاز دولت در انتخابات مجلس، توسط برخی نمایندگان تشکیل شود؛کمیته ای که هیچ گاه خبری از آن به بیرون درز نکرد.