کانون توجهات رهبر فرزانه انقلاب

نویسنده
جلال یعقوبی

» ارسال پارازیت همچنان ادامه دارد

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری اسلامی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست چند روز پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود: “رسیدگی به موضوع پارازیت در کشور به منظور حفظ سلامت مردم در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد.” او افزوده بود: “موضوع پارازیت ها، اکنون توسط وزارت ارتباطات با جدیت پیگیری می شود و در این زمینه تاکنون جلساتی با حضور چهار یا پنج دستگاه مرتبط برگزار شده است. […] در این خصوص باید جانب احتیاط در نظر گرفته شود زیرا سلامت مردم در اولویت است.”

کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس هم در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد: “عزم دولت و شورای‌ عالی امنیت ملی کشور برای برطرف کردن مشکل پارازیت‌ها در کشور جدی است.” او با اشاره به اینکه “سلامت مردم در کانون توجهات رهبر فرزانه انقلاب” است، اضافه کرد: “موضوع پارازیت‌ها به اذن مقام معظم رهبری از سوی این دو دستگاه پیگیری می‌شود تا در صورت وجود این موضوع، چاره‌سازی صورت بگیرد.”

او رسیدگی به مساله پارازیت‌ها را “فرابخشی” توصیف کرد و گفت: “در جلسه پیشین بررسی اثرات امواج پارازیت که سه ماه گذشته برگزار شده بود، وزارت ارتباطات و نهادهایی امنیتی چون سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در این جلسه شرکت نکردند و تنها سازمان‌هایی چون صداوسیما و سازمان محیط‌زیست و شهرداری تهران شرکت داشتند. در این جلسه مسئولان صداوسیما با تایید امواج پارازیتی در شهر، یکی از این نقاط را محدوده شهرک اکباتان اعلام کردند.”

مطابق معمول که هر چیزی در ایران در نهایت به بیت “مقام معظم رهبری” ختم می‌شود، بالاخره موضوع پارازیت‌ها هم به “عنایت” وی محول شده است.

اواسط مهرماه گذشته یکی از معاونان سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داده بود: “پیشنهاد سازمان محیط زیست بر حذف کامل پارازیت ها است، اما اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شان و کیان کشور اقدامی انجام شود، بهتر است راه‌های دیگری برای آن پیشنهاد شود.” او تاکید کرده بود: “بحث سرطانزا بودن پارازیت ها بارها مورد بررسی قرار گرفته است و احتمال بروز این بیماری به علت تاثیر پارازیت ها در انسان وجود دارد.”

بحث سرطان‌زا بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای و تاثیر آن بر سلامت مردم، از جمله اثرات آن در افزایش ناباروری موضوعی است که حداقل از سال ۱۳۸۸ بارها مطرح شده است. پیش از آن هم ارسال پارازیت در ایران وجود داشت، اما گسترش بی‌سابقه این پدیده بعد از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ و گسترش اعتراض‌های مردمی اتفاق افتاد.

اواخر مهرماه سال ۱۳۸۸، انوشیروان محسنی‌بندپی، نائب رئیس وقت کمیسیون بهداشت مجلس با اظهار تاسف از ارسال پارازیت‌ها گفته بود: “این امواج برای سلامت تهرانی‌ها نگران‌کننده است و گزارش‌ها و تحقیقات حکایت از خطرناک بودن این پارازیت‌ها دارد.” اواخر دی‌ماه همان سال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از علت‌های افزایش ناباروری در ایران را قرار گرفتن درمعرض تابش انواع امواج رادیویی، از جمله پارازیت‌های ماهواره‌‌ای دانسته بود. بعدها رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم از افزایش سقط جنین و بارداری خارج از رحم خبر داده و اعلام کرده بود: “به نظر می رسد با توجه به افزایش پارازیت ها و امواج الکترومغناطیسی در محیط اطراف، شاهد افزایش این آمار بوده ایم. در حالی، میزان سقط غیر عمدی جنین در فروردین تا مرداد سال ۸۹ در این مرکز درمانی ۳۸ مورد گزارش شده که در مدت مشابه سال ۹۰ این آمار به ۶۷ مورد و در سال ۹۱ به ۱۱۴ مورد افزایش یافته است.”

هیچکدام از این هشدارها اما موجب “توجه رهبر فرزانه انقلاب” نشد و ارسال پارازیت‌ها ادامه یافت. گفته می‌شد که سپاه پاسداران مسئولیت ارسال پارازیت‌ها را بر عهده گرفته و حتی دستگاه‌های پیشرفته‌تری را هم وارد کرده است. عاقبت روح‌الله حسینیان، نماینده تندرو مجلس در آبان سال ۱۳۸۸ فاش کرد که شورای عالی امنیت ملی “با هدف برقراری امنیت بیشتر در کشور سپاه را مجری نصب سری جدید دکل های ارسال پارازیت” کرده است. بر اساس خبری دیگر که در آبان سال ۹۰ منتشر شد قائم مقام سازمان همکاری نظامی و فنی روسیه اعلام کرد که روسیه به دنبال فروش پارازیت اندازهای کامیونی “آوتوبازا” به ایران است. او گفته بود: “این یک سیستم دفاعی است. صحبت از جت و زیردریایی یا موشک اس ۳۰۰ نیست. ما درباره تامین امنیت حکومت ایران صحبت می کنیم.”

گفته می‌شد که این معامله هم با سپاه پاسداران انجام شده است.

با اینهمه در این سال‌ها آنچنان که در جمهوری اسلامی مرسوم است، کسی مسئولیت ارسال این پارازیت‌ها را بر عهده نمی‌گرفت. حتی یکبار در مردادماه سال ۹۱، وزیر وقت ارتباطات با تاکید بر اینکه ارسال پارازیت‌های مخابراتی ربطی به این وزارتخانه ندارد، گفته بود: “پارازیت‌های اخیر مخابراتی از سوی وزارت ارتباطات ایجاد نشده و منشاء آن نیز مشخص نیست.” او اضافه کرده بود: “قطعا باید به دنبال منبع ارسال این پارازیت‌ها و شناسایی آن بود زیرا آثار و عواقب بسیار سوء و متعددی در پی خواهد داشت.” چندی بعد رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد که “پارازیت ها منشاء داخلی دارد ولی نمی توانیم اعلام کنیم.”

در آبان ماه سال ۹۱ هم مسوولان وزارت بهداشت، سپاه پاسداران و مخابرات در جلسه کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کردند که پارازیت‌های ارسالی به ماهواره‌ها برای سلامتی مردم مضر نیست. در آن زمان یکی از نمایندگان عضو این کمیسیون گفته بود: “در این جلسه که دستورش بررسی مضر بودن پارازیت‌های ارسالی به ماهواره‌ها بر سلامت مردم بود، مسوولان مربوطه تاکید کردند که ارسال پارازیت‌ها هیچ مشکلی برای سلامتی مردم ایجاد نمی‌کند.”

تلاش دولت احمدی‌نژاد، مجلس محافظه‌کار و سپاه پاسداران برای قانع کردن افکار عمومی مردم البته به نتیجه‌ای نرسید. مساله قابل توجه آن بود که در حالیکه هیچ کس مسئولیت ارسال پارازیت‌ها را بر عهده نمی‌گرفت، همه از آن دفاع می‌کردند. مشخص نبود که اگر این اقدام قابل دفاع است، چرا مسئول آن حاضر به آفتابی شدن نیست؟ گویا همه فراموش کرده بودند که قبلا یکی از نمایندگان مجلس، سپاه پاسداران را مسئول ارسال پارازیت معرفی کرده است.

با آغاز به کار دولت روحانی موضوع پارازیت‌ها ابعاد جدیدی پیدا کرد. دولت ظاهرا حاضر به همراهی با بخش‌های دیگر حاکمیت برای لاپوشانی بحران پارازیت‌ها نبود. در مرداد ماه گذشته خبر رسید که بعد از ماه‌ها بررسی موضوع در دولت گزارش پارازیت‌ها به روحانی داده شده است. با اینهمه هنوز هم خبری از نتیجه این گزارش و تصمیمات اتخاذ شده درباره آن منتشر نشده است. هر چند وقت یکبار یکی از اعضای دولت اعلام می‌کند که دولت با جدیت در حال دنبال کردن موضوع است، و پس از مدتی بی‌خبری باز هم چیزی مشابه گفته می‌شود. با اینحال سخنان کمال‌الدین پیرموذن در مورد توجه ویژه سیدعلی خامنه‌ای به موضوع پارازیت‌ها اهمیتی ویژه دارد. اکنون باید دید که تصمیم “حضرت آقا” چه خواهد بود.