انتقاد اروپا از نامه سناتورهای آمریکایی

واشنگتن پست
واشنگتن پست

» گزارش واشنگتن پست از واکنش ها به نامه ۴۷ سناتور به رهبران ایران

متحدان اروپایی به دولت اوباما پیوسته‌اند و با انتقاد از نامه جمهوریخواهان آمریکا می‌گویند، نامه سرگشاده سناتورهای جمهوریخواه به رهبران ایران غیرسازنده و در زمان حساسی از مذاکرات منتشر شده است.

فرانک والتر اشتنمایر، وزیر خارجه آلمان در سفر به واشنگتن گفت: “حالا ایران می‌تواند به ما بگوید: “وقتی ۴۷ سناتور می‌گویند، دولت هر توافقی بکند ما می‌توانیم آن‌را لغو کنیم، آیا می‌توان به پیشنهادهای شما اعتماد کرد؟”

اشتانمایر در مرکز مطالعات استراتژی و بین‌المللی هشدار داد: “مسئله‌ای که درباره‌اش حرف می‌زنیم کوچک نیست. این فقط مسئله داخلی آمریکا محسوب نمی‌شود.”

آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین، شرکای آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند.

در همین حال، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، به واشنگتن حمله کرد و گفت، شکاف سیاسی در آمریکا باعث شده تا مذاکره‌کنندگان ایرانی توانایی دولت اوباما در پیشبرد توافق را مورد پرسش قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله خامنه‌ای روز پنجشنبه گفت: “من نگرانم چون طرف مقابل حیله‌گر، اهل خدعه و نیرنگ است و از پشت خنجر می‌زند.”

متحدان اروپایی نگران تنش‌های سیاسی آمریکا در مورد مسائل سیاست خارجی هستند.

اوباما تاکنون در مقابل درخواست‌های دوحزبی کنگره آمریکا برای فرستادن سلاح به اوکراین مقاومت کرده است. آلمان و فرانسه، که به مذاکرات آتش ‌بس میان دولت اوکراین و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه کمک کرده‌اند می‌گویند، رساندن سلاح از سوی غرب تنها به درگیری‌ها دامن زده و راه‌حل احتمالی را تضعیف می‌کند.

جمهوریخواهان نیز به انتقاد اروپایی‌ها پاسخ داده‌اند. تد کروز، تسلیم شدن آمریکا و اروپا در برابر ایران را یادآور مماشات غرب با آدولف هیتلر دانست. جان مک‌کین، با حمله مستقیم به اشتنمایر گفت: “وزیر خارجه آلمان همان کسی است که نگذاشت در مقابل رفتار ولادمیر پوتین، که هم‌اکنون نیز مشغول کشتار اوکراینی‌ هاست، اقدامات بازدارانه اعمال شود. او مشروعیتی ندارد.”

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا، روز چهارشنبه به قانونگذاران آمریکا گفت: “نامه ۴۷ سناتور جمهوریخواه اعتماد دولت‌های خارجی به هزاران توافق مهم (با ما) را به خطر می‌اندازد. این نامه در محتوای خود به جهان می‌گوید، اگر می‌خواهید به مراودات خود با آمریکا اعتماد داشته باشید، باید با ۵۳۵ عضو کنگره مذاکره کنید.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما روز جمعه در مصاحبه‌ای با وایس مدیا که قرار است روز دوشنبه منتشر شود گفت: “حرف کسانی که خطاب به آیت‌الله، که به گفته آن‌ها بزرگترین دشمن ماست، نامه نوشته‌اند این است: با رئیس‌جمهور ما توافق نکنید چون نمی‌توانید به توافق او اعتماد داشته باشید.”

جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا، اوایل هفته عنوان کرد، این نامه “به دوستان و دشمنان ما علامت های شدیدا گمراه‌کننده‌ای می‌فرستد که فرمانده کل قوای ما نمی‌تواند متضمن تعهد آمریکا باشد – پیامی که به اندازه اشتباه بودنش، خطرناک نیز هست.”

کری و سایر مذاکره‌کنندگان هفته آینده در لوزان سوئیس با مقامات ایرانی دیدار خواهند کرد.

مقامات آمریکایی و اروپایی گفته‌اند، در مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هشدار داده‌اند ممکن است توافق صورت نپذیرد. از موانع پیش رو، وضعیت آینده تجهیزات زیرزمینی ایران در فوردو و جنبه‌های تحقیقات و برنامه توسعه هسته‌‌ای ایران است.

اوباما گفته است، هدف، ممانعت از ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای است. مخالفان توافق اصرار دارند، توان هسته‌ای ایران باید به طور کامل نابود شود.

حتی پیش از سفر اشتنمایر، آلمان، بریتانیا و فرانسه به کرات نگرانی خود از دخالت کنگره در مذاکرات را ابراز کرده بودند. سفرای این سه کشور غربی، برای متقاعد کردن نمایندگان آمریکا مدام به کنگره رفت‌وآمد داشته‌اند.

ژرار آرو، سفیر فرانسه که دیپلماتی بسیار باتجربه است، با برقراری یک لینک به نامه و گذاشتن پیام خود گفت: “برای یک خارجی، واشنگتن می‌تواند سرشار از شگفتی باشد.”

منبع: واشنگتن پست - ۱۴ مارس ۲۰۱۵