مجوزعبور از دو خط قرمز مهم

نویسنده
حسین محمدی

» هشدار دوباره‌ اصولگرایان پیرامون توافق هسته‌ای

سخنان حسن روحانی پیرامون توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده است. آن‌ها معتقدند روحانی دستورهای آیت‌الله خامنه‌ای را زیر پا گذاشته و خلاف منافع ملی رفتار کرده است. آنها همچنین نامه ای در این باره منتشر کرده‌اند که نام های امضاکننده‌ی آن مورد تردید رسانه‌ها قرار گرفته و آنها را “جعلی” خوانده‌اند.

حسن روحانی ابتدای هفته جاری در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سئوالی درباره توافق هسته‌ای، گفته بود: “چارچوب‌های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده امروز مورد قبول ۱+۵ است ضمن اینکه در جزئیات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی ما داریم و باید همه این اختلاف نظرها حل شود. آنچه من می‌توانم بگویم این است که ما در مذاکرات کاملاً جدی هستیم و دنبال تلف کردن وقت و خرید زمان نیستیم و خودمان را محصور در یک زمان خاص نمی‌بینیم. عجله نداریم امادر عین حال از همه فرصت و امکانمان برای دستیابی به توافق استفاده می‌کنیم”.
وی همچنین انتقادها از پروتکل الحاقی را ناشی از “تبلیغات غلط ، ناصحیح و نادرست” دانست. به گفته وی این معاهده”چیزی نیست که متعلق به ایران باشد” و در حال حاضر “بسیاری از کشورهای دنیا” به دنبال آن هستند که پروتکل الحاقی را”اجرا و عمل کنند”.
این سخنان روحانی با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، سخنان روحانی را “مجوزعبور از دو خط قرمز مهم” توصیف کرد و نوشت: “مسئله آن است که محمل‎هایی حقوقی چون ان پی تی، پروتکل الحاقی وتصویب قطعنامه در شورای امنیت برای توافق هسته‎ای پیش رو، تنها زمینه را برای اعمال فشار سیاسی کشورها دشمن ایران، آنهم با رنگ و لعاب حقوقی فراهم خواهد کرد، کما اینکه تا کنون هم این اتفاق افتاده است. آنچه که اهمیت دارد آن است که اصولا مجوزی از سوی قوه عاقله نظام برای عبور از خطوط قرمزی چون عدم پذیرش پروتکل الحاقی و یا رضایت به لغوغیرهمزمان تحریم‎ها صادر نشده است، و مشخص نیست مبنای سخنان اخیر رئیس جمهور کدام چارچوب‎های رسمی بودهاست، مضافا اینکه این سخنان پالس غلط را برای طرف مقابل ارسال خواهد کرد که ایران قصد ایستادگی بر روی خطوط قرمزی که در واقع توافق خوب و مد نظر کلیت نظام را تامین می‎کند ندارد و غرب می تواند هر آنچه را خواست به ایران تحمیلکند”.
هم‌زمان رسانه‌های اصول‌گرا نامه‌ای با امضای “بیش از پنج هزار فعال رسانه‌ای” منتشر کردند. نامه‌ای که به گفته نویسندگان آن خواستار رعایت اصولی در گفت‌وگوهای هسته‌ای شدند. آن‌ها از مواردی چون لغو یک‌جای تحریم‌ها، تقویت دستاوردهای هسته‌ای، عدم وجود مانع برای دانش هسته‌ای و مخالفت با بازرسی از مراکز نظامی را به عنوان برخی از خواسته‌های خودمطرح کرده‌اند.
اما آن‌چه درباره این نامه مورد توجه رسانه‌های حامی روحانی قرار گرفت، نام افرادی است که آن را امضا کرده‌اند. علاوه برغلط‌های املایی در ثبت نام‌ها، برخی نام‌ها چون میرحسین موسوی، فائزه هاشمی و … در میان امضاکنندگان وجود دارد.